Maria Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Heisann. Forrige mandag fikk vi ADSL installert. Modemet installatøren satte fra seg heter visstnok Nokia M5112 og ser slikut. Det er ikke så lett å se på bildet, men det har en DSL port, 6 Ethernet porter og en Power port (nei du sier ikke det?!) med hveeer sine lamper. Ethernetkabelen skal selvfølgelig kobles mellom en av E.-portene (jeg har brukt port 1) og nettverkskortet (3Com 3C905TX-based Ethernet Adapter). "Nokia M5112 is an ADSL over ISDN bridge with in-built 4 x 10base-T hub." 3Com-kortet var det lite med info om. Greit nok. Problemet er at modemet ikke ser ut til å finne kortet, for Ethernet 1-lampa lyser ikke. Kortet har vært ganske brukbart før når det gjaldt ICS og file&printer sharing, og når jeg putter i kabelen som jeg brukte for å koble til det gamle nettverket, lyser lampa på kortet og (det gamle) nettverket burde virke. Men verken lampa på kortet eller Ethernet-lampa lampa på modemet lyser når kortet og modemet blir koblet sammen. Capiche? DSL-lampa lyser nesten alltid. Det er ett unntak, og det er hvis jeg re-connecter E.-kabelen i modemet og restarter modemet. DA lyser Ethernet-lampa men ikke DSL-lampa (men den kommer etter noen minutter). Det hadde vel forsåvidt vært greit, hvis bare ADSL hadde virket da. Men nei da. 3Com-kortet har jeg reinstallert og det ser ut til å funke fint. For å informere litt om ADSL-statusen her i huset. Forrige tirsdag (dagen etter installasjon) ringte jeg til Bluecom for å få greie på hvorfor det ikke virket. Tekniske problemer. De skal ha blitt fikset i dag, men jeg for min del ser ingen forandring. Fyren jeg snakket med i dag sa det burde bli klart innen kl 20:00, men det er det altså ikke. Selv om det burde gå automatisk, tenkte jeg at jeg for sikkerhets skyld kunne finne DNS-info osv på Bluecoms hjemmesider, men de er nede for øyeblikket. Vet ikke om det har noe med linjene deres å gjøre, men det skulle uansett være klart nå. Hvis de har overholdt fristen sin, vel og merke. Jeg ringer i morgen og spør, men hvis linjen er oppe og går, da vet jeg ikke hva jeg gjør. Her virker i hvert fall ingen ting. Oppsummering: Modem og 3Com-kort kommuniserer sjelden - ADSL virker ikke. Har jeg feil kort? Feil instillinger? Eller hva? Takker på forhånd for nyttige svar. Lenke til kommentar
Maria Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Hvis det har noe å si, så kjører jeg XP Pro. LAN-statusen sier forresten 'A network cable is unplugged.' Er det fordi linja er død eller fordi modemet ikke er å finne? [ Denne Melding var redigert av: Maria på 2002-01-22 21:27 ] Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Hei Er kabelen fra nettkort til modemet i orden ? Skal den være twisted eller vanlig ? Mvh Tom Erik Hattrem Lenke til kommentar
Maria Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Jeg regner med at det er riktig kabel da den ble lagt igjen av fyren som installerte. Alt jeg vet at på posen står det: CATS VÄLIKAAPELI 4m K07103108 DIRECT, UTP - Made in Finland. :razz: Bare for å få sagt det, jeg er jente og har ikke peiling. Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Forbindelsen ble vel testet av montør før han/hun dro? Hvis ikke kan det jo hende at kabelen er ødelagt .. Ring og be om ny :smile: Mvh Tom Erik Hattrem Lenke til kommentar
Maria Skrevet 22. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2002 Forbindelsen ble ikke testet siden de hadde tekniske problemer akkurat da. Jeg fikk en ekstra kabel på 2 m og den virker heller ikke. Forresten så lyser ikke lampa når jeg prøver kabelen som knyttet sammen det gamle nettverket heller, så jeg tror det er modemet... Det er av den typen som ikke skal detektes av PC men 'ordne alt selv'. Men i følge supportpersonen skal lampa lyse hvis det i det hele tatt er kontakt. [ Denne Melding var redigert av: Maria på 2002-01-22 22:09 ] Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Det kan bare være et par ting: -Kablen fra nettkort til modem (men det har du jo eliminert ved å prøve to) -Modemet -Kabel fra modem til splitter -Splitter -Jeg regner med at telefonen har fungert før, så kabelen fra splitteren til tlf uttaket er grei. -Feil hos IPS (bluecom) Lenke til kommentar
ebe Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Veit det er noen modem som krever kryssa kabel. De kablene du har fått med er helt sikkert ikke kryssa. Prøv en kryssa en og sjekk om lampa da begynner å lyse. Lenke til kommentar
STURM Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 For å forklare kryssa eller ikke kryssa kabel Maria. hvis kabelen(e) du har prøvd funker mellom to maskiner uten switch/hub(dvs. EN kabel direkte fra den ene til den andre maskinen) så er den(de) krysset. switch/hub krysses innvendig dermed ingen behov for krysset kabel. altså: hvis kabelen funker mellom to maskiner så er den sannsynligvis feil, du skal ha en som ikke er krysset. skjønner?? Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Mulig det er Bluecom, de tror jeg har endel trøbbel nå om dagen, har bluecom selv og har masse nedetid i det siste. Ps kabelen mellom adsl modemet og nettverskoretet/hub er kryssa hos meg. Lenke til kommentar
Maria Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Jeg prøvde med en kabel som jeg vet er krysset, men det virker ikke. Så det er vel modemet eller Bluecom. Jeg får ringe dem senere (litt tidlig nå...) og spørre om linjestatusen. Men når Eth1-lampa ikke lyser, tyder det på at linja er død eller at modemet er halvveis dødt? Jeg ville tro på det siste, men men... Lenke til kommentar
betman Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 06:04, Maria skrev:Jeg prøvde med en kabel som jeg vet er krysset, men det virker ikke. Så det er vel modemet eller Bluecom. Jeg får ringe dem senere (litt tidlig nå...) og spørre om linjestatusen.Men når Eth1-lampa ikke lyser, tyder det på at linja er død eller at modemet er halvveis dødt? Jeg ville tro på det siste, men men... Lampene på begge enheter skal lyse straks ved innplugging. har du prøvd de andre ethernett-uttakene på modemet da? Lenke til kommentar
Maria Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Ja, jeg har prøvd begge kablene i alle uttakene. Lenke til kommentar
Maria Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Jeg ringe Bluecom og fikk snakke med en dame denne gangen. Da jeg hadde forklart situasjonen for henne sa hun at linja var oppe og at hun ikke hadde vært borti noe sånt før. Hun skal sende en feilmelding til Telenor i morgen siden det allerede var etter deres stengetid (16:00). Så får vi se da, om det er modemet, kortet eller linja. Jeg for min del holder en liten knapp på modemet. Men det ville uansett vært rart. Lenke til kommentar
betman Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 16:48, Maria skrev:Jeg ringe Bluecom og fikk snakke med en dame denne gangen. Da jeg hadde forklart situasjonen for henne sa hun at linja var oppe og at hun ikke hadde vært borti noe sånt før. Hun skal sende en feilmelding til Telenor i morgen siden det allerede var etter deres stengetid (16:00). Så får vi se da, om det er modemet, kortet eller linja. Jeg for min del holder en liten knapp på modemet. Men det ville uansett vært rart. lampene skal lyse selv om ikke linja er tilkoblet. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Det er riktig... lyser ikke lampa, så er enten nettverkskortet eller modemet dødt. Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Dette er jo helt naturlig. Kortet ditt er et 100Mbit kort, mens hub'en er 10 Base altså 10Mbit. Du må skaffe deg et nettverkskort som støtter både 10og100Mbit forbindelse. Jeg hadde dette problemet før med en maskin som hadde et 10Mbit kort som skulle kbles opp mot en 100Mbit hub. Jeg lette på nettet etter 3com kortet du nevner og det støtter bare 100Mbit Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Hvis du mot formodning har et nettverkskort som støtter både 10/100 så se bort fra posten over. En annen ting: Jeg bruker Nextgentel, det er ikke sikkert de har dekning der du bor, men var jeg deg ville jeg byttet hvis mulig. Jeg har hatt dem i over et halvt år, og har ikke hatt noen problemer. De er også billigere en Bluecom. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 24. januar 2002 Del Skrevet 24. januar 2002 Maria skriver vel at hun har 3c905tx... Det støtter 100mbit OG 10mbit... Har 2-3 slike kort, og alle har funka fint på 100 og 10... Hvis kortet har fungert før og hun er sikker på at kablene hun har testet funker, så er det Nokia-boksen. Skjønner ikke hvorfor Telenor er koblet inn i saken med feilmelding på linja. Problemet har ingenting med ADSL-linja å gjøre. Lenke til kommentar
Maria Skrevet 24. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2002 En fyr fra Telenor kom her nå nettopp med ekstra Nokia modem i bagasjen. Han testet linja med mitt modem og hans PC/nettverkskort, og det virket som bare det. Så hvis det ikke er oppsettet på maskinen er det er vel kortet. Jeg kjøper nytt så fort som mulig. Ganske irriterende. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå