Gå til innhold

Elkjøp sin reklameavis


Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg en reklameavis i posten fra Elkjøp.

 

Den innholdt store overskrifter med bla billige PS3 spill. På toppen rangerte Infamous" til 399,- noe jeg syntes var en bra pris for et nylig releaset spill. Dermed travet jeg avgårde til Elkjøp Megastore for å hente et eksemplar, men hadde dem det på lager? Neida!

 

Han sjekket til og med omvegen rundt og 0 stk der også! "Alle" 89 spilla var revet vekk sa han....

 

Håper på full skjerpings i fremtiden Elkjøp!

 

(Beklager og måtte plage dere med enda en Elkjøp whine! Måtte bare få det ut...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du lest kjøpsbetingelsene til elkjøp så hadde du vist om "annonsegaranti". Elkjøp garanterer at du får kjøpt spillet til den annonserte prisen i 3 dager fra annonseavisens startdato. Hvis dem ikke har det på lager da, så har elkjøp 10 dager på å skaffe produktet, ellers får du en tilsvarende eller bedre produkt.

 

Og hvis selger sa at alle 89 eksemplarene DEN butikken hadde inne hadde blitt solgt i løpet av 1 salgsdag, så har jeg veldig forståelse for at dem gikk tom. Veldig vanskelig å forutse at det skal gå så mange av ett enkelt spill.

Endret av Loko
Lenke til kommentar
Håper på full skjerpings i fremtiden Elkjøp!

 

(Beklager og måtte plage dere med enda en Elkjøp whine! Måtte bare få det ut...)

Som sagt tidligere er Elkjøp ENESTE butikk med garanti på annonserte varer, det er vel ALLE andre butikker som må skjerpe seg og IKKE Elkjøp.

 

Synd de går så fort tom men det er vanskelig å forutse, da er det jo bare å sette seg i kø og få spillet i neste forsendelse.

Lenke til kommentar
I dag fikk jeg en reklameavis i posten fra Elkjøp.

 

Den innholdt store overskrifter med bla billige PS3 spill. På toppen rangerte Infamous" til 399,- noe jeg syntes var en bra pris for et nylig releaset spill. Dermed travet jeg avgårde til Elkjøp Megastore for å hente et eksemplar, men hadde dem det på lager? Neida!

 

Han sjekket til og med omvegen rundt og 0 stk der også! "Alle" 89 spilla var revet vekk sa han....

 

Håper på full skjerpings i fremtiden Elkjøp!

 

(Beklager og måtte plage dere med enda en Elkjøp whine! Måtte bare få det ut...)

 

Spillet var også på kampanje hele forrige uke. Antar at det gikk tomt da, og at de hadde fler på vei inn. Du skulle bedt om å få reservere :).

 

Tips er også å sjekke lagerstatus fra våre hjemmesider, og legge av et på collect@store der de har det på lager. Så blir det lagt av til deg.

 

Grunnen til at det har gått tomt er at 399,- er rimelig billig - kombinert med at det ikke alltid er rimelig greit å beregne hvor mye som går av et spill da spillanmeldelsene ikke dukker opp før et par dager før realease ^^.

Lenke til kommentar

Sikkert fint og flott med annonsegaranti og alt det der... Men jeg forlot butikken uten varen og ingen Elkjøp / Lefdal butikk kunne hjelpe meg. Dermed endte jeg med overpris hos Gamestop på Stovner 599,- fattigere men dog med spillet i hånda.

 

Fremtiden er å laste ned! Jeg håper Sony følger Microsoft med sin game-on-demand løsning for nye spill :dribble:

 

Da var jeg ferdig med den diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Hadde du lest kjøpsbetingelsene til elkjøp så hadde du vist om "annonsegaranti". Elkjøp garanterer at du får kjøpt spillet til den annonserte prisen i 3 dager fra annonseavisens startdato. Hvis dem ikke har det på lager da, så har elkjøp 10 dager på å skaffe produktet, ellers får du en tilsvarende eller bedre produkt.

 

Og hvis selger sa at alle 89 eksemplarene DEN butikken hadde inne hadde blitt solgt i løpet av 1 salgsdag, så har jeg veldig forståelse for at dem gikk tom. Veldig vanskelig å forutse at det skal gå så mange av ett enkelt spill.

 

I situasjoner som denne er annonsegarantien strengt talt verdt ingenting. Det finnes hverken noen tilsvarende vare enn akkurat det spillet og det finnes heller ikke bedre versjoner i butikken. Man kan godt hevde at vedkommende kan bli tilbudt et annet spill til samme pris, men det antar jeg ikke er av interesse.

 

Opplevde selv hvor nyttesløs den garantien var når jeg bestilte et pakketilbud på telefon og skriver for min mor. Det som ble tilbudt som tilsvarende produkt etter ti dager var kun telefonen til samme annonsepris. Heldigvis fikk jeg overtalt moren min til å droppe hele planen til slutt.

Lenke til kommentar

I tilfeller på spill og dvd hvor vi bryter vår egen annonsegaranti pleier jeg å tilby varen til halv pris o.l. for å få kunden fornøyd :). På eget initiativ.

 

Men det er nå ingen offisiell praksis - samtidig må kunden få noe igjen når vi bryter annonsegarantien, så du skal ikke se bort ifra at ting gjøres likt i andre av våre butikker.

 

Når det gjelder din opplevelse, så er jo det et brudd på annonsegarantien - og skal ikke forekomme. Så synes ikke noe spesielt om det der...

Lenke til kommentar

Alastor:

Hadde jeg blitt tilbudt spillet for 199,50 hadde jeg kanskje ventet. Siden det ikke er vanlig praksis fikk jeg normal kundebehandling; beklager vi er tomme og har ingen dato leveransen.

 

Nå 3,5 virkedager etter har fortsatt ikke spillet kommet (0,5 er lørdag. Det er nok den mest busy dagen for Elkjøp, men det er ikke en virkedag). For min del hadde det betydd 4 spilldager uten akkurat det spillet jeg ville ha ;)

 

Det som irriterer er at spillet er utsolgt mens dem trykker opp tilbudsavisa...

Lenke til kommentar
I tilfeller på spill og dvd hvor vi bryter vår egen annonsegaranti pleier jeg å tilby varen til halv pris o.l. for å få kunden fornøyd :). På eget initiativ.

 

Men det er nå ingen offisiell praksis - samtidig må kunden få noe igjen når vi bryter annonsegarantien, så du skal ikke se bort ifra at ting gjøres likt i andre av våre butikker.

 

Når det gjelder din opplevelse, så er jo det et brudd på annonsegarantien - og skal ikke forekomme. Så synes ikke noe spesielt om det der...

Synes annonsegarantien er en meget god garanti men i visse situasjoner blir den brutt mens i andre situasjoner er den egentlig ikke mulig å oppfylle.

 

Skulle kjøpe meg en Samsung 46" i pakke med en liten TV men de hadde den ikke inne og kunne ikke skaffe den på en bestemt tid. Erstatningsproduktet de kom med var verken lik veiledende pris eller hadde komme like bra ut på tester, likevel holdt selgerne på Tiller fast på at dette var en like god eller bedre TV. Tilbudet kom fra sentralt hold men er likevel ett brudd på sin egen garanti mener jeg, da holder det ikke med ett produkt med samm specs.

 

I andre situasjoner som spill og konsoller er det jo veldig vanskelig om ikke umulig å overholde denne garantien, Alastors løsning på halv pris på ett annet spill synes jeg er en utmerket løsning. Men det burde selvsagt vært egne retningslinjer for sære og uerstattelige produkter.

Lenke til kommentar

Dette føyer seg nok en gang inn i rekken over tvilsomme og direkte ulovlige markedsføringsmetoder fra Elkjøp. Det har vært diskutert i forumet mange ganger. Elkjøp har flere ganger blitt innkalt til Forbrukerombudet for denne praksisen og de lover bot og bedring uten at det skjer noen vesentlig endring i deres praksis.

 

I denne sammenheng er det verdt å merke seg at vi fikk en endring i Markedsføringsloven som gjelder fra 1. juni 2009. Om den sier Forbrukerombudet blant annet at det vil være villedende og urimelig handelspraksis:

 

Å oppfordre til kjøp av produkter til en bestemt pris uten å opplyse om et eventuelt rimelig grunnlag den næringsdrivende har for å tro at han/hun ikke vil være i stand til å levere eller få en annen næringsdrivende til å levere disse produktene til den aktuelle prisen innenfor et tidsrom og i en mengde som er rimelig ut fra produktet, reklamens omfang og oppgitt pris (lokketilbud).

 

Forhåpentlig vil dette få Elkjøp til å skjerpe seg og begynne å holde seg innenfor loven.

Lenke til kommentar
Dette føyer seg nok en gang inn i rekken over tvilsomme og direkte ulovlige markedsføringsmetoder fra Elkjøp. Det har vært diskutert i forumet mange ganger. Elkjøp har flere ganger blitt innkalt til Forbrukerombudet for denne praksisen og de lover bot og bedring uten at det skjer noen vesentlig endring i deres praksis.

 

I denne sammenheng er det verdt å merke seg at vi fikk en endring i Markedsføringsloven som gjelder fra 1. juni 2009. Om den sier Forbrukerombudet blant annet at det vil være villedende og urimelig handelspraksis:

 

Å oppfordre til kjøp av produkter til en bestemt pris uten å opplyse om et eventuelt rimelig grunnlag den næringsdrivende har for å tro at han/hun ikke vil være i stand til å levere eller få en annen næringsdrivende til å levere disse produktene til den aktuelle prisen innenfor et tidsrom og i en mengde som er rimelig ut fra produktet, reklamens omfang og oppgitt pris (lokketilbud).

 

Forhåpentlig vil dette få Elkjøp til å skjerpe seg og begynne å holde seg innenfor loven.

Heldigvis gjelder ikke denne Elkjøp, vil heller ha den garantien enn å være den foruten.

 

Når Elkjøp først kommer med ett grisebra tilbud så snakker vi IKKE om lokkevarer som i andre butikker men det er snakk om at det går hundrevis eller tusenvis flere av varen enn først antatt.

 

OG det er KUN i svært få tilfeller de ikke klarer å oppfylle sine egne garantier.

 

Skjermen jeg ville kjøpe til underkant av 20 000 kr med en mindre TV på kjøpet fikk jeg høre de hadde over 50 stk av, om det var i butikken eller i Trondheim vet jeg ikke.

 

At disse går ut på ett blunk kan jo ingen forutse og når de heller setter ned prisen på en skjerm de går tusenvis i tap med for hver solgte kan man ikke beskylde Elkjøp for å ikke prøve ihvertfall.

 

Var bare utrolig skuffet den dagen jeg ikke fikk den skjermen jeg drømte om til drømmepris.

 

Har heller ALDRI sett eller hørt at Elkjøp har vært i fokus på grunn av den garantien, det skulle faen meg bare mangle... *sorry banningen* :blush:

Lenke til kommentar

Hvis man ser på det saken startet med så har annonsegarantien 0,- verdi.

 

TV-er, kjøleskap, osv finnes det ofte tilsvarende gode produkter.

 

Hvis de kjører et knalltilbud med f.eks en Xbox360 til 499,- også har dem 50 stk på lager den dagen avisen kommer ut, burde dem få litt pisk på pungen for det.

 

Det finnes ikke noe erstatningsprodukt for akkurat den boksen, kun konkurrerende systemer.

 

Ved slike tilfeller burde Elkjøps selgere få muligheten til å f.eks tilby varen fritt levert hjem til samme pris, hvis man ønsker f.eks.

Lenke til kommentar
Heldigvis gjelder ikke denne Elkjøp, vil heller ha den garantien enn å være den foruten.

 

Hvilken "denne" er det som ikke gjelder Elkjøp, og hvorfor gjelder den ikke?

 

Når Elkjøp først kommer med ett grisebra tilbud så snakker vi IKKE om lokkevarer som i andre butikker men det er snakk om at det går hundrevis eller tusenvis flere av varen enn først antatt.

 

Jo, vi snakker om lokkevarer og det er forbudt i henhold til Markedsføringsloven. Dette har blitt påtalt av Forbrukerombudet overfor Elkjøp mange ganger.

 

OG det er KUN i svært få tilfeller de ikke klarer å oppfylle sine egne garantier.

 

Hva i all verden vet du om det? Jeg har et brev fra FO til Elkjøp hvor det blir listet opp mange brudd på denne garantien (og det er kun de som er meldt inn til FO fra forbrukere).

 

At disse går ut på ett blunk kan jo ingen forutse og når de heller setter ned prisen på en skjerm de går tusenvis i tap med for hver solgte kan man ikke beskylde Elkjøp for å ikke prøve ihvertfall.

 

Det er noe av det som er problemet: De løser saken for noen av dem som klager men holder kjeft overfor de som finner seg i lureriet fra Elkjøp. I sum tjener de selvsagt på dette, ellers ville de aldri gjort det.

 

Har heller ALDRI sett eller hørt at Elkjøp har vært i fokus på grunn av den garantien, det skulle faen meg bare mangle... *sorry banningen* :blush:

 

Et kjapt Googl-søk på elkjøp annonsegaranti åpner kanskje øynene dine litt. Forbrukerombudet har som sagt også tatt det opp mange ganger i direkte møter med Elkjøp, uten at det har ført til endring. Her er et sitat fra deres brev til Elkjøp av 9. mars 2009:

 

På bakgrunn av vår tidligere oppfølging av klager på begrensede tilbud og annonsegaranti - som tidligere nevnt, er Forbrukerombudet forundret over at vi fortsatt mottar klager på dette området. Dette skuffer oss stort og dette tyder på at Elkjøp fortsatt bryter markedsføringsloven ved at det markedsføres tilbud som i realiteten ikke er å få kjøpt, enten fordi det er så begrenset at det blir umiddelbart utsolgt, eller fordi varen ikke er tatt inn til butikken.
Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Hvilken "denne" er det som ikke gjelder Elkjøp, og hvorfor gjelder den ikke?

Feil formulert, det jeg mener er at Elkjøp har såpass masse av annonserte varer (med noen unntak) at hadde man tatt en slik kontroll på forhånd hadde de godkjent varelageret i de fleste tilfeller.

 

Og det er nok en del tilfeller der man kan si at garantien deres ikke er oppfylt MEN heller det enn lokketilbud der de på forhånd VET de får for lite eller at den ikke er der i det hele tatt.

 

Ser man isolert på garantien kan man ikke annet enn å konkludere med at den er en fordel for kundene enn om den ikke skulle vært der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Og det er nok en del tilfeller der man kan si at garantien deres ikke er oppfylt MEN heller det enn lokketilbud der de på forhånd VET de får for lite eller at den ikke er der i det hele tatt.

 

Ser man isolert på garantien kan man ikke annet enn å konkludere med at den er en fordel for kundene enn om den ikke skulle vært der i det hele tatt.

 

Annonsegarantien er en fordel for Elkjøp, ellers ville de aldri hatt den. Gjennom denne har de brutt markedsføringsloven mange ganger, som vist til i brev fra Forbrukerombudet. Det er ikke noen unnskyldning for å bryte loven å hevde at "mange har en fordel av det".

Lenke til kommentar
Annonsegarantien er en fordel for Elkjøp, ellers ville de aldri hatt den.

Vet du hva ett tomt argument er? Ett argument som ikke står for seg selv men må "bevises" med andre argument. Argumentet ditt ovenfor vil jeg kalle TOMT.

 

Gjennom denne har de brutt markedsføringsloven mange ganger, som vist til i brev fra Forbrukerombudet. Det er ikke noen unnskyldning for å bryte loven å hevde at "mange har en fordel av det".

Joda, de har brutt markedsføringsloven trolig også i mitt tilfelle. MEN la oss si at man legger ut ett bra tilbud uten annonsegaranti og de blir utsolgt etter dag 1. Etter to dager kommer en kunde og vil ha en slik vare og får "sorry" vi er utsolgt og vi kan IKKE skaffe igjen til samme pris slengt i tryne.

 

Med annonsegaranti får kunden tilbud om å vente eller få en tilsvarende vare til samme pris så jeg ser IKKE hvordan en slik garanti ikke er til fordel til kunden selv om kunden i noen tilfeller ikke er fornøyd med hva butikken har gjort for å oppfylle garantien eller ikke er fornøyd med det andre tilbudet de har fått.

 

Sier ikke at annonsegarantien ikke gir folk mer kunder, den øker nok omsetningen en del men trolig ikke fortjenesten. De aller beste tilbudene er nok de som går raskest ut og kanskje blir klaget på men det er også produkter Elkjøp trolig ikke tjener noe på.

 

Til syvende og sist er det kunden som tjener på denne garantien, kan ikke nekte for det. UTEN denne garantien hadde jeg ihvertfall ikke fått 8000 kr avslag på min nåværende TV i tillegg til en 19" på kjøpet. Uansett hvordan du vrir og vrenger å det er det en bra deal.

Lenke til kommentar
Vet du hva ett tomt argument er? Ett argument som ikke står for seg selv men må "bevises" med andre argument. Argumentet ditt ovenfor vil jeg kalle TOMT.

 

Så du tror Elkjøp har annonsegarantien med begrunnelsen at "det gjør ikke noe om vi taper masse penger på den, det viktigste er jo at kundene får billige varer"? Selvsagt har de annonsegarantien fordi det totalt sett lønner seg for dem.

 

Joda, de har brutt markedsføringsloven trolig også i mitt tilfelle. MEN la oss si at man legger ut ett bra tilbud uten annonsegaranti og de blir utsolgt etter dag 1. Etter to dager kommer en kunde og vil ha en slik vare og får "sorry" vi er utsolgt og vi kan IKKE skaffe igjen til samme pris slengt i tryne.

 

Med annonsegaranti får kunden tilbud om å vente eller få en tilsvarende vare til samme pris så jeg ser IKKE hvordan en slik garanti ikke er til fordel til kunden selv om kunden i noen tilfeller ikke er fornøyd med hva butikken har gjort for å oppfylle garantien eller ikke er fornøyd med det andre tilbudet de har fått.

 

Hvis de virkelig hadde praktisert det på en korrekt måte etter loven ville de ikke ha blitt innkalt til flere møter med Forbrukerombudet, og de ville ikke fått så mange klager på den som de faktisk får. Klagene (og FO sin behandling av dem) tilsier at Elkjøp bryter loven gang etter gang etter gang.

 

Et annet problem her er de som ikke blir informert om hva annonsegarantien egentlig innebærer, eller som blir direkte løyet til av de ansatte når de fremmer sine krav. Jeg har selv testet dette ved et par anledninger mot flere butikker samt Elkjøp sentralt og fått svært motstridende svar og direkte usanne og feilaktige svar. Dette har jeg også skrevet innlegg om her tidligere, og blant annet lagt frem e-post-dokumentasjon fra ledelsen i Elkjøp som viser at de ikke vil gjøre noe for de kundene som har blitt feilinformert.

 

Til syvende og sist er det kunden som tjener på denne garantien, kan ikke nekte for det. UTEN denne garantien hadde jeg ihvertfall ikke fått 8000 kr avslag på min nåværende TV i tillegg til en 19" på kjøpet. Uansett hvordan du vrir og vrenger å det er det en bra deal.

 

Nei, til syvende og sist er det noen få kunder som tjener på den (de som står på kravene og ikke gir seg, deriblant deg), Elkjøp tjener på den og det store flertallet av kundene taper på den. Det lønner seg dessverre å bryte loven. Heldigvis gir den nye Markedsføringsloven enda klarere instrukser om hva som er forbudt (som vist til tidligere) og den gir også FO klarere og mer effektive reaksjonsmåter etter det jeg har fått opplyst.

Lenke til kommentar
Så du tror Elkjøp har annonsegarantien med begrunnelsen at "det gjør ikke noe om vi taper masse penger på den, det viktigste er jo at kundene får billige varer"? Selvsagt har de annonsegarantien fordi det totalt sett lønner seg for dem.

Har jeg nektet på det, hvorfor kan ikke noe lønne seg for både kunde og butikk?

 

Hvis de virkelig hadde praktisert det på en korrekt måte etter loven ville de ikke ha blitt innkalt til flere møter med Forbrukerombudet, og de ville ikke fått så mange klager på den som de faktisk får. Klagene (og FO sin behandling av dem) tilsier at Elkjøp bryter loven gang etter gang etter gang.

Den blir praktisert etter loven og deres egne regler i de aller fleste tilfeller. Hvis du hadde visst hvor mange det er som er fornøyd med garantien i forhold til hvor mange som klager hadde du ikke sagt noe men det er selvsagt klagene som vises.

 

Et annet problem her er de som ikke blir informert om hva annonsegarantien egentlig innebærer, eller som blir direkte løyet til av de ansatte når de fremmer sine krav. Jeg har selv testet dette ved et par anledninger mot flere butikker samt Elkjøp sentralt og fått svært motstridende svar og direkte usanne og feilaktige svar. Dette har jeg også skrevet innlegg om her tidligere, og blant annet lagt frem e-post-dokumentasjon fra ledelsen i Elkjøp som viser at de ikke vil gjøre noe for de kundene som har blitt feilinformert.

Som sagt skjer det en del tvilsomme ting.

 

Nei, til syvende og sist er det noen få kunder som tjener på den (de som står på kravene og ikke gir seg, deriblant deg), Elkjøp tjener på den og det store flertallet av kundene taper på den. Det lønner seg dessverre å bryte loven. Heldigvis gir den nye Markedsføringsloven enda klarere instrukser om hva som er forbudt (som vist til tidligere) og den gir også FO klarere og mer effektive reaksjonsmåter etter det jeg har fått opplyst.

Skjermen jeg fikk var jeg i utgangspunkt IKKE fornøyd med og jeg tok meg til takke med det nest beste men som sagt var jeg ikke fornøyd. Pakken jeg fikk var en pakke som ble tilbudt ALLE som kom og spurte etter den annonserte Samsungskjermen gitt fra sentralt hold.

 

Kanskje en del butikker slurver med oppfyllelse av garantien, kanskje de ikke vet om den selv eller kanskje de rett og slett ikke har noe erstatning. Uansett, disse kundene ville ikke fått noe UTEN denne garantien likevel.

 

Så kommer vi til de kundene som faktisk får nytte av garantien som nok er mange flere som får en fordel de IKKE ville fått uten garantien.

 

Hvordan kan du da påstå at den IKKE er til fordel for kundene..... den gir UANSETT IKKE dårligere betingelser i forhold til normal kjøpslov.

 

Edit:

Hvis du tror jeg forsvarer de Elkjøp butikkene som ikke følger sine egne regler tar du TOTALT feil. Det jeg sier at den garantien er MYE bedre enn å ikke ha den i det hele tatt. Hvordan du mener noe annet skjønner jeg faktisk IKKE?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Har jeg nektet på det, hvorfor kan ikke noe lønne seg for både kunde og butikk?

 

Vel, nå vet jeg ikke hva slags erfaring du har med butikkdrift men det er nå en gang slik at jo mer butikken tjener, jo mer har kundene totalt sett betalt. Jo mer kunden sitter igjen med, jo mindre har butikken totalt sett tjent. Det er på en måte ikke mulig at /begge/ sider sitter igjen med mer penger. Du skal være god om du får det regnestykket til å gå opp. Du får sikkert en Nobel-pris i økonomi også. ;)

 

Den blir praktisert etter loven og deres egne regler i de aller fleste tilfeller. Hvis du hadde visst hvor mange det er som er fornøyd med garantien i forhold til hvor mange som klager hadde du ikke sagt noe men det er selvsagt klagene som vises.

 

Hvordan vet du hvor mange som er fornøyde med garantien? Hvordan vet du hvor mange som ikke er fornøyde med Elkjøps /praktisering/ av garantien? Hva med alle de som ikke er fornøyde men som ikke klager? Hva med alle de som blir lurt av villedende opplysninger fra Elkjøp og ikke vet at de har rett til å klage? Har du noe som helst dokumentasjon på dette eller er det basert på samtaler med venner og kjente? Det at FO innkaller dem gang etter gang etter gang uten at det skjer noen bedring viser at de /ikke/ overholder loven og at deres praksis totalt sett /ikke/ er til forbrukernes beste.

 

Som sagt skjer det en del tvilsomme ting.

 

Det skjer alt for mange tvilsomme ting og Elkjøp er en versting i disse tilfellene her.

 

Kanskje en del butikker slurver med oppfyllelse av garantien, kanskje de ikke vet om den selv eller kanskje de rett og slett ikke har noe erstatning. Uansett, disse kundene ville ikke fått noe UTEN denne garantien likevel.

 

Når de slurver med oppfyllelsen av garantien er det brudd på loven og det kommer /ikke/ forbrukerne til gode. Når de ikke vet om den selv (eller kommer med villedende og feilaktig informasjon) er det brudd på loven og det kommer /ikke/ forbrukerne til gode. Når de ikke har noen erstatning er det brudd på loven og det kommer /ikke/ forbrukerne til gode.

 

Elkjøps hensikt er selvsagt å lokke flest mulig til sine butikker, slik all hensikten er med all mulig markedsføring. De bryter loven gang etter gang for å lokke folk til sine butikker, og de vet selvsagt at det totalt sett lønner seg å bryte loven gang etter gang. Hvis ikke hadde de ryddet opp i sin praksis for lengst.

 

Så kommer vi til de kundene som faktisk får nytte av garantien som nok er mange flere som får en fordel de IKKE ville fått uten garantien.

 

Hvordan kan du da påstå at den IKKE er til fordel for kundene..... den gir UANSETT IKKE dårligere betingelser i forhold til normal kjøpslov.

 

Det forutsetter at de praktiserer den i henhold til lovens krav, og det er gjentatte ganger vist at de ikke praktiserer den i henhold til lovens krav. De lyver til kundene i butikken, de lyver til kundene på telefon, og selv administrasjonen gir direkte feilaktige svar på e-post om hvilke regler som faktisk gjelder. Alt dette har jeg dokumentert i tidligere innlegg og jeg har vært i kontakt med FBI om saken ved en tidligere anledning (de kontaktet meg og ville kjøre en sak på det).

 

Dessuten: Dette har ingenting med Kjøpsloven å gjøre (som heller ikke gjelder for forbrukerkjøp). Det handler om brudd på Markedsføringsloven. De bryter den på en måte som /totalt/ sett går ut over forbrukerne.

 

Hvis du tror jeg forsvarer de Elkjøp butikkene som ikke følger sine egne regler tar du TOTALT feil. Det jeg sier at den garantien er MYE bedre enn å ikke ha den i det hele tatt. Hvordan du mener noe annet skjønner jeg faktisk IKKE?

 

Hvis det totalt sett skal lønne seg for /alle/ kundene må den praktiseres i henhold til loven og det skjer ikke. Det viser alle henvendelsene til FO og deres gjentatte møter med Elkjøp for å få dem til å rydde opp i sin ulovlige praktisering.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...