Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva skjer med varelager ved avvikling av ENK?

Anbefalte innlegg

Kort innføring før selve spørsmålet:

Jeg registrerte i 2007 et ENK som var tenkt å drive med netthandel. Registrerte ENK'et i Enhetsregisteret og Foretaksregisteret.

2007: ingen innkjøp gjort

2008: 1 stk. innkjøp (fagbok)

2009: x antall varer innkjøpt for å bygge opp varelageret

I dag: jeg ønsker å avvikle hele ENK'et og lurer da på hva jeg skal gjøre med varelageret? Det har ikke vært noen omsetning i firmaet siden registreringen. Jeg har altså kun hatt utgifter i forbindelse med dette, ingen inntekter.

Det jeg lurer på er om jeg kan selge disse varene som privatperson, og dermed unngå alt dette styret med beskatning og innrapportering på selvangivelsen og slikt? Eller om det finnes en lurere måte å gjøre dette på?

Mao: hva vil lønne seg økonomisk for meg - jeg vil nemlig ikke kunne få igjen hele verdien av varelageret ved salg, verken som privatperson eller som ENK... så jeg er ute etter den løsningen som gir meg minst mulig tap.

Blir veldig takknemlig for svar og tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Varelageret blir å betrakte som privatuttak ved opphør av ENK, og da må du betale uttaksmva for hele varelageret - så du er klar over det.

Hei Sol79,

Takk for svaret ditt (har sett rundt på forumet og skjønt at du har peiling på slike ting, så jeg tar det for god fisk) :)

Var redd for at det var en slags hake ved dette ja...

Jeg har et par spørsmål til som jeg håper noen også kan svare på:

Jeg er ikke registrert i mva-manntallet - må jeg likevel betale 25 % mva når jeg tar ut varene til privat bruk?

Når varene er tatt ut, kan jeg da selge dem videre som privatperson? Og hvis ja - må denne inntekten oppgis i forhold til firmaet da, eller kun som min hobbyinntekt?

Et siste spørsmål: Varene som er kjøpt inn er fortollet inn og slikt på riktig måte, men utenom det så er ikke varelageret registrert noe sted - dvs. Skatteetaten kan jo ikke vite hva jeg har kjøpt inn og ikke. Så vil det i teorien si at jeg kan unndra hele varelageret fra ENK'et og bare selge det privat (uten først å ha betalt mva og det der?)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke registrert i mva-manntallet - må jeg likevel betale 25 % mva når jeg tar ut varene til privat bruk?

Da har du med andre ord ikke fått noe fradrag for mva når du kjøpte inn varene for lager, og har dermed allerede betalt mva på innkjøpsprisen. Det blir da ikke noe mer mva om varene tas ut til privat bruk. :)

Når varene er tatt ut, kan jeg da selge dem videre som privatperson? Og hvis ja - må denne inntekten oppgis i forhold til firmaet da, eller kun som min hobbyinntekt?

Godt spørsmål. Nå er det jo bare fortjeneste som skal beskattes, og om du ikke får inn innkjøpsverdien av varene ved salg, så kan ikke jeg begripe at det vil bli snakk om noe skattbar inntekt. Dette forutsetter jo at varene enten tas ut av foretaket til innkjøpsverdien, eller at innkjøpet av varelageret overhodet ikke føres inn i foretakets regnskap (se neste svar)

Varene som er kjøpt inn er fortollet inn og slikt på riktig måte, men utenom det så er ikke varelageret registrert noe sted - dvs. Skatteetaten kan jo ikke vite hva jeg har kjøpt inn og ikke. Så vil det i teorien si at jeg kan unndra hele varelageret fra ENK'et og bare selge det privat (uten først å ha betalt mva og det der?)

Det skal jo egentlig komme fram i regnskapet og næringsoppgaven for 2009 at du har kjøpt inn et kvantum varer for videresalg (postene 4005 "varekostnad" og 4295 "Beholdn.endring av varer under tilvirkning og ferdig tilvirkede varer" ) om du fører regnskapet riktig. Om du derimot lar være å føre utgiftene forbundet med disse varene i regnskapet og ligningspapirene for enkeltmannsforetaket, så er de heller ikke å regne som en del av foretaket. Om regningen ble betalt fra egen bedriftskonto for foretaket, før dette beløpet som et uttak av kontanter til privat i stedet, så er varelageret i dine private hender uten videre dikkedarier. Dette vil jeg si er den enkleste måten, så lenge det er snakk om transaksjoner i inneværende regnskapsår. Ellers må du føre samme beløp som verdien av varelageret som privat uttak av varer (debet varelagerkonto -kredit 2064 "uttak av varer og tjenester"). Begge deler gir jo akkurat samme resultat til slutt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for et forståelig og utfyllende svar Inge!

Det er noe slik jeg også tenker meg at det må gjøres.

Jeg glemte forresten å nevne en viktig ting, og det er at alle varene (ferdig tilvirkede) er innkjøpt i utlandet fra detaljistbutikker, jeg har altså ikke opptrådt som forhandler idet kjøpene er gjort.

Det er i hvert fall helt sikkert (dessverre) at jeg ikke vil få igjen tilsvarende beløp ved salg som jeg faktisk har betalt for varene (mye pga. gebyrer og det at jeg også har kjøpt emballasje og adresselapper for en liten formue - ting som ikke kan selges videre :roll: )

Men bare for å dobbeltsjekke om jeg har forstått dette riktig nå: jeg kan altså selge varene som privatperson og de pengene jeg får inn ved dette trenger jeg ikke å føre inn i regnskapet for firmaet? Og jeg behøver heller ikke betale noe mva for dette? (Siden jeg allerede har betalt det når jeg tok varene inn i landet)

Jeg gjør altså ikke noe ulovlig hvis jeg gjør det slik? Vil jo ikke gjøre meg selv til en kriminell, men vil samtidig gjøre dette på den mest lettvinte måten.

Har forsåvidt hatt en egen "firmakonto" men den er i realiteten bare en ekstra konto i mitt eget navn i min nåværende bank, og skiller seg dermed ikke fra min privatøkonomi ellers.

Endret av Pinjada
Lenke til kommentar
Men bare for å dobbeltsjekke om jeg har forstått dette riktig nå: jeg kan altså selge varene som privatperson og de pengene jeg får inn ved dette trenger jeg ikke å føre inn i regnskapet for firmaet? Og jeg behøver heller ikke betale noe mva for dette? (Siden jeg allerede har betalt det når jeg tok varene inn i landet)

Så lenge du enten overhodet ikke utgiftsfører innkjøpet som jeg foreslo, eller du fører et tilsvarende privatuttak i foretaksregnskapet (et privatuttak blir jo en "inntekt" for foretaket, og en utgift for deg som privatperson), og så selger varene videre for mindre enn innkjøpspris, så kan ikke jeg med min beste vilje se at dette gir noen skattbar inntekt og ulovligheter. Det som ville vært ulovlig var om du utgiftsførte kostnadene ved innkjøp av varene i firmaregnskapet, uten å inntektsføre et uttak til privat bruk, slik at firmaregnskapet viste et tilsvarende, ikke reellt, underskudd, og deretter førte dette underskuddet til fradrag i annen inntekt (underskudd i næringsvirksomhet kan om jeg ikke tar helt feil trekkes fra på annen skattbar inntekt, som f.eks. lønn)

Du kan vel egentlig også føre opp mindre enn varenes innkjøpspris som privatuttak; varelageret skal vel egentlig verdsettes til reell markedsverdi, altså det du realistisk kunne fått for hele lageret ved et samlet salg, på den datoen foretaket avvikles og varene faktisk tas ut til privat bruk. Slik kan du få ført deler av eller hele tapet/verdifallet på foretaket (og dermed trukket fra på skatten), men da bør du nok ha litt realistiske verdiberegninger og kalkyler å støtte opp denne tankegangen med, og senere kunne dokumentere at du ikke har solgt varene privat for høyere pris enn den du "betalte" til foretaket ved avviklingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...