Gå til innhold

Pris på C og CE til sammen ?


GRIM87

Anbefalte innlegg

Jepp jeg som trådstarter kan si nå 100% at denne nye greia med 280 timers yrkesjåfør kurs stemmer. Jeg har selv begynt på c + ce nå gjennom NAV. Og hvis vi ikke består alt innen denne datoen må vi også ta dette. Dette er fersk fakta! lykke til alle som skal. xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan blir det med meg, som har C1 nå, når jeg vil utvide til C? Jeg skal jo, etter det jeg kan forstå, den 10. september ha yrkessjåførkompetanse på grunnlag av erfaring, eller hva? Kan jeg da utvide til C, uten å måtte ta hele kurset på 280 timer? Eller er det spesielle regler for dette? Ganske forvirrende...

Lenke til kommentar
Hvordan blir det med meg, som har C1 nå, når jeg vil utvide til C? Jeg skal jo, etter det jeg kan forstå, den 10. september ha yrkessjåførkompetanse på grunnlag av erfaring, eller hva? Kan jeg da utvide til C, uten å måtte ta hele kurset på 280 timer? Eller er det spesielle regler for dette? Ganske forvirrende...

du er hel-gardert. slepper mere kurs.

Lenke til kommentar
Er jo også en mulighet å ta 19 ukers kurs på skole. :)

nei, det skal slik jeg ha forstått det IKKE være mulig. 19-ukers kurset dekker CEDE, kranteori, maskinteori, ADR-kurs, truck-bevis å sånnt og har vært i mange år, men det skal IKKE dekke yrkessjåførkompetansen hvor man skal igjennom et annet pensum. Kom i tilfelle med en kilde-hennvisning, så skal jeg bøye meg for det.

Lenke til kommentar
Er jo også en mulighet å ta 19 ukers kurs på skole. :)

nei, det skal slik jeg ha forstått det IKKE være mulig. 19-ukers kurset dekker CEDE, kranteori, maskinteori, ADR-kurs, truck-bevis å sånnt og har vært i mange år, men det skal IKKE dekke yrkessjåførkompetansen hvor man skal igjennom et annet pensum. Kom i tilfelle med en kilde-hennvisning, så skal jeg bøye meg for det.

 

Denne boklista viser i alle fall at pensum på akkurat dette 19-ukers-kurset også inkluderer en ny lærebok om yrkessjåførdirektivet, med foreløbig ukjent pris...

Lenke til kommentar
Er jo også en mulighet å ta 19 ukers kurs på skole. :)

nei, det skal slik jeg ha forstått det IKKE være mulig. 19-ukers kurset dekker CEDE, kranteori, maskinteori, ADR-kurs, truck-bevis å sånnt og har vært i mange år, men det skal IKKE dekke yrkessjåførkompetansen hvor man skal igjennom et annet pensum. Kom i tilfelle med en kilde-hennvisning, så skal jeg bøye meg for det.

 

Denne boklista viser i alle fall at pensum på akkurat dette 19-ukers-kurset også inkluderer en ny lærebok om yrkessjåførdirektivet, med foreløbig ukjent pris...

Virker jo ikke u-logisk at man fletter yrkessjåfør-kompetansen inn i et slikt kurs. Det JEG stussa på da, er jo at man har hatt detta 19-ukers-kurset i mange ti-talls år alt, å ser da ikke hvordan man skal kunne presse 8 nye uker inn i samma undervisninga, uten at det går utover noe annet.

Lenke til kommentar
Virker jo ikke u-logisk at man fletter yrkessjåfør-kompetansen inn i et slikt kurs. Det JEG stussa på da, er jo at man har hatt detta 19-ukers-kurset i mange ti-talls år alt, å ser da ikke hvordan man skal kunne presse 8 nye uker inn i samma undervisninga, uten at det går utover noe annet.

 

Nei, det blir jo et annet spørsmål... Undervisning i tre skift og 18-20 timer daglig, med 4-6 timers søvn? :p

Lenke til kommentar
Er dette noe vi må ta før vi får fornyet førerkortet, eller blir det bare gjort automatisk ugyldig?? Mitt går ut i 2011, kanskje en fordel å fornye nå?

Det blir bare automatisk ugyldig. Det du må gjørra når du fornyer førerkortet ditt neste gang (hvis du gjør det etter 10/9 2009), er at du går på 35-timers oppfrisknings-kurs, tar med kursbevis på biltilsynet, og fornyer sertfikatet. Da får du stempla kode 96 (eller 95...husker ikke) på førerkortet, samtidig som du får et eget kompetansebevis i bank-kort-format, med bilde av de 8 tungbilklassene i (C1, C1E, C osv), også får du stempla ny gyldighetsdato på 5 år bak de klassene du har yrkessjåførkompetanse i. Hvis du IKKE går kurset, kan du fortsatt fornye sertfikatet på biltilsynet, men da får du ikke noe kompetansebevis, å ikke noe kode 96 på førerkortet. Om du blir stoppa da mens du kjører nytte-transport, vil da være like ille som å kjøre uten sertfikat. Campingbuss, veteranlastebil osv er greit. Gyldighetstiden på førerkortet vil være 5 år, i motsettning til 10 som har vært tidligere.

 

Om jeg skal svara hva JEG trur, så vil det lønne seg for deg å fornye førerkortet nå. De som trur dem har peiling, sier det ikke skal ha noen fordel å fornye det nå, men jeg finner ingen regler som sier at det ikke skal ha noen fordel. Sjøl fornya jeg sertfikatet i fjor sommer, å fikk 10 års gyldighet (som betyr at jeg må på kurs innen 2015). Om du fornyer det nå, vil du antakligvis få gyldighetstid til 2014 eller 2019, som betyr at du må fornye det i endten 2014 eller 2015. (avhengig av hvor lang gyldighetstid du får).

Lenke til kommentar
Poenget mitt er vel at de ikke har mannskap/kompetanse nok til å bedrive dette? Hvordan fungerer egentlig denne utdannelsen?

Utdannelsen er delt opp i 6 trinn. Trinn 1, 2, 3, 4, 5 og 6, hvorav 1,2 og 3 er felles for lastebil og buss. 4, 5, og 6, har noe felles, men en del ulikt, å derfor har man et overgangskurs på 70 timer for dem som ønsker kompetanse i begge klassene. Er MYE teori, og en del praksis. Skal ikke si det er et bortkasta kurs siden jeg ikke har tatt det sjøl, men etter hva jeg leste i læreplanen, så går ganske mange timer bort på å lære at det feks er farlig å røyke, man bør spise sunn mat, det er ikke lov å jukse med ferdsskriverne, litt moralprekner osv, altså veldig mye som er logisk, bare at man skal bruke 280 timer på å få det inn med t-skje istede. Men håper da virkelig det er en del nyttig lærestoff inni kurset også, som feks førstehjelp.

 

Er forøvrig noe som heter "begrensa kurs", som er på 35 og 140 timer istedefor 70 og 280 timer, som gir begrensa rettigheter i hvor langt man har lov å kjøre hvis man er UNDER 23 år, altså akkurat samma kursa, bare at de er halvparten så lange. Det er dissa kursa de fleste kjøreskolene sattser på å holde, å derfor vil det ikke værra mulig å ta et fullstendig kurs her i landet, i allefall ikke på ei god stønn enda. Sjøl skulle jeg hatt 70-timers overgangs-kurs for buss for å få alde rettigheter der, men noe slikt kurs finnes ikke her i landet. Jeg har tatt det opp med 5 forskjellige kjøreskoler, samferdselsdepartuamanget, vegdirektoratet å fagforeninga, å satt å skreiv mail å brev i hele vinter, men er nøyaktig like langt i dag som jeg var i september, å noen oppegående mennesker av dem som sitter med annsvaret, finnes ikke. Har snakka med de som har hatt annsvaret for å innføre detta nye regelverket i norge, men virker ikke som dem har lest det sjøl en gang. Forøvrig har nesten alle tungbilskolene i landet begynt å holde dissa begrensa kursa nå, eller har en kurs-plan for det. For dem er det jo lett-tjente penger, så de holder kurs så fort de har nok påmeldte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...