Gå til innhold

Pris på C og CE til sammen ?


GRIM87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FØRST tar du bil-lappen, ogSÅ tar du C, hvor det da er ei forutsettning at du kan ALT av trafikkregler slik du lærte dem på teorikurset for B, samt at du har litt kjøre-erfaring fra B. I fra du står med B i hånda, til du har tatt C, kåster det deg 25-30.000 kr, hvis du er over gjennomsnittet god til å kjøre. Deretter kan du begynne på CE, som da kåster deg 25-30.000 kr. Totalt for CE blir da 50-60.000 kr forutsett at du har B fra før. Du bør i tillegg være obs på at hvis du ikke får kjørt opp før 10 september i år, er et CE-sertfikat helt verdiløst. Da må du i tillegg ha et "yrkessjåførkompetansekurs" på 280 timer (2 fulle månder da), for å få lov å jobbe med lastebil. Et slikt kurs koster omkring 30.000 kr.

Du bør også være klar over at det er få steder du får jobb KUN med å ha førerkortet. Truckbevis er nesten altid ei forutsettning for å få lastebil-jobb, og ADR-bevis kreves også av de fleste, med mindre du kun kjører rundt med kun EN type gods, feks post eller tømmer. Ellers er jo kran-bevis, maskinbevis osv helt vanlig å måtte ta hvis du skal jobbe med lastebil (litt avhengig av hva du kjører selvsagt, men er FÅ som slipper HELT unna ekstra kursing).

 

Sjøl tok jeg C i militæret, og CE når jeg kom hjem. Jeg har kjørt lastebil å vogntog siden jeg gikk på ungdomsskolen, så hadde ferdighetene inne kan man si, å slapp HELT unna med ekstra kjøretimer på CE. Hadde da ei langkjøring, 2 veiledningstimer, oppkjøring og teorikurs, hvor jeg betalte 19.000 kr. I tillegg kom glattkjøringa på 6.000 kr, dvs 25.000 tel sammen, noe jeg mener det er HELT umulig å komme under. Teorikurset er frivilligg og kåsta 3.000 kr, men jeg tok det alikavæl da det skal værra så å si umulig å stå på teorien uten å ha tatt det, samt at jeg mener vogntog-kjøring krever større teorikunnskaper enn KUN ei bestått teoriprøve (som du kan ha stått på med flaks)

 

Kort oppsumert: regn med 60.000 kr + eventuelle kurs, HVIS du tar den før 10 september. Etter 10 september kan du regne med 100.000 + kurs.

Lenke til kommentar
De fleste klarer det rundt 26-28000,- inkl alt du trenger.

En "normal" pakke hos en kjøreskole koster ca 24000,-

 

Prisen er stort sett den samme på C og CE

 

Forutsatt at du har kjørt litt fra før.

legger da til at pakkepris hos kjøreskoler ofte er passlig sleipe, å tar forbehold som "max 3 kjøretimer inkludert, resten a kr 980 pr time". I tillegg kommer glattkjøringa som ALDRI er inkludert, på ca 6.000 kr for C og 6.000 kr for CE. Så hvis man er god får man ei pakke på 24.000 kr på C, ingen ekstra kjøretimer, MEN ei glattkjøring på 6.000 kr. Så 30.000 kr da på C, å akkurat det samma på CE.

Lenke til kommentar
FØRST tar du bil-lappen, ogSÅ tar du C, hvor det da er ei forutsettning at du kan ALT av trafikkregler slik du lærte dem på teorikurset for B, samt at du har litt kjøre-erfaring fra B. I fra du står med B i hånda, til du har tatt C, kåster det deg 25-30.000 kr, hvis du er over gjennomsnittet god til å kjøre. Deretter kan du begynne på CE, som da kåster deg 25-30.000 kr. Totalt for CE blir da 50-60.000 kr forutsett at du har B fra før. Du bør i tillegg være obs på at hvis du ikke får kjørt opp før 10 september i år, er et CE-sertfikat helt verdiløst. Da må du i tillegg ha et "yrkessjåførkompetansekurs" på 280 timer (2 fulle månder da), for å få lov å jobbe med lastebil. Et slikt kurs koster omkring 30.000 kr.

Du bør også være klar over at det er få steder du får jobb KUN med å ha førerkortet. Truckbevis er nesten altid ei forutsettning for å få lastebil-jobb, og ADR-bevis kreves også av de fleste, med mindre du kun kjører rundt med kun EN type gods, feks post eller tømmer. Ellers er jo kran-bevis, maskinbevis osv helt vanlig å måtte ta hvis du skal jobbe med lastebil (litt avhengig av hva du kjører selvsagt, men er FÅ som slipper HELT unna ekstra kursing).

 

Sjøl tok jeg C i militæret, og CE når jeg kom hjem. Jeg har kjørt lastebil å vogntog siden jeg gikk på ungdomsskolen, så hadde ferdighetene inne kan man si, å slapp HELT unna med ekstra kjøretimer på CE. Hadde da ei langkjøring, 2 veiledningstimer, oppkjøring og teorikurs, hvor jeg betalte 19.000 kr. I tillegg kom glattkjøringa på 6.000 kr, dvs 25.000 tel sammen, noe jeg mener det er HELT umulig å komme under. Teorikurset er frivilligg og kåsta 3.000 kr, men jeg tok det alikavæl da det skal værra så å si umulig å stå på teorien uten å ha tatt det, samt at jeg mener vogntog-kjøring krever større teorikunnskaper enn KUN ei bestått teoriprøve (som du kan ha stått på med flaks)

 

Kort oppsumert: regn med 60.000 kr + eventuelle kurs, HVIS du tar den før 10 september. Etter 10 september kan du regne med 100.000 + kurs.

 

 

Hei, takk for fyldig post, men har du kildene til dette " yrkessjåfør " greia? ... litt mer info om det?

Lenke til kommentar
Hei, takk for fyldig post, men har du kildene til dette " yrkessjåfør " greia? ... litt mer info om det?

bare å lesa på vegvesen.no. Men tanken bak er at man skal heve statusen til yrkessjåførene litt. De siste 40 åra har det vært at slik at dem som er for dumme til å studere, for dumme til å finne på noe annet, å for dumme til å omgås andre mennsker, har NAV bare sendt på en kjøre skole, å VIPPS så er dem yrkessjåfører. Har desverre en del slike "kolegaer", men med yrkessjåførkurset må du faktisk ha en viss interesse for faget og et visst omløp i huet for å få det til, i tillegg til at det skal bedre sjåførenes kunnskaper om feks førstehjelp, kosthold osv. Deretter må du gå på oppfriskningskurs hvert 5 år, for å få fortsetta å kjøre. Er tilsvarende kurs på buss, men det blei innført fra 10/9 2008.

Lenke til kommentar
Hei, takk for fyldig post, men har du kildene til dette " yrkessjåfør " greia? ... litt mer info om det?

bare å lesa på vegvesen.no. Men tanken bak er at man skal heve statusen til yrkessjåførene litt. De siste 40 åra har det vært at slik at dem som er for dumme til å studere, for dumme til å finne på noe annet, å for dumme til å omgås andre mennsker, har NAV bare sendt på en kjøre skole, å VIPPS så er dem yrkessjåfører. Har desverre en del slike "kolegaer", men med yrkessjåførkurset må du faktisk ha en viss interesse for faget og et visst omløp i huet for å få det til, i tillegg til at det skal bedre sjåførenes kunnskaper om feks førstehjelp, kosthold osv. Deretter må du gå på oppfriskningskurs hvert 5 år, for å få fortsetta å kjøre. Er tilsvarende kurs på buss, men det blei innført fra 10/9 2008.

Du nevner noe om yrkessjåførkurs, Hva er dette???? Vært yrkessjåfør på heltid siden 2000, men dette er helt nytt for meg

Lenke til kommentar
Hei, takk for fyldig post, men har du kildene til dette " yrkessjåfør " greia? ... litt mer info om det?

bare å lesa på vegvesen.no. Men tanken bak er at man skal heve statusen til yrkessjåførene litt. De siste 40 åra har det vært at slik at dem som er for dumme til å studere, for dumme til å finne på noe annet, å for dumme til å omgås andre mennsker, har NAV bare sendt på en kjøre skole, å VIPPS så er dem yrkessjåfører. Har desverre en del slike "kolegaer", men med yrkessjåførkurset må du faktisk ha en viss interesse for faget og et visst omløp i huet for å få det til, i tillegg til at det skal bedre sjåførenes kunnskaper om feks førstehjelp, kosthold osv. Deretter må du gå på oppfriskningskurs hvert 5 år, for å få fortsetta å kjøre. Er tilsvarende kurs på buss, men det blei innført fra 10/9 2008.

Du nevner noe om yrkessjåførkurs, Hva er dette???? Vært yrkessjåfør på heltid siden 2000, men dette er helt nytt for meg

ja, det er helt nytt. Innført på buss i fra 10/9 2008, å blir innført på lastebil 10/9 2009, altså om 3 månder. For å bli yrkessjåfør å kunne kjøre med kjøre-og-hviletid, må man ta et kurs på 280 timer, å blir da innehaver av et kompetansebevis for endten persontransport eller godstransport. Tar man feks lastebil-lappen å vil jobbe med lastebil, så må du på 280 timers kurs før du får lov å nærme deg lastebeilen. Hvis du tar buss-lappen i tillegg, er den helt verdiløs å uten rettigheter før du har tatt et tilsvarende kurs for persontransport. Men siden det er mye felles for de to transport-typene, slipper du unna med et 70-timers overgangskurs fra godstransport til persontransport (eller motsatt). Seinere i livet, må du på oppfriskningskurs hvert 5 år, som er på 35 timer. Vi som har tungbil-sertfikat fra før, slipper kursa for det vi har sertfikat på, men må bli med på oppfriskningskursa som starter om et par år.

Lenke til kommentar
Hei, takk for fyldig post, men har du kildene til dette " yrkessjåfør " greia? ... litt mer info om det?

bare å lesa på vegvesen.no. Men tanken bak er at man skal heve statusen til yrkessjåførene litt. De siste 40 åra har det vært at slik at dem som er for dumme til å studere, for dumme til å finne på noe annet, å for dumme til å omgås andre mennsker, har NAV bare sendt på en kjøre skole, å VIPPS så er dem yrkessjåfører. Har desverre en del slike "kolegaer", men med yrkessjåførkurset må du faktisk ha en viss interesse for faget og et visst omløp i huet for å få det til, i tillegg til at det skal bedre sjåførenes kunnskaper om feks førstehjelp, kosthold osv. Deretter må du gå på oppfriskningskurs hvert 5 år, for å få fortsetta å kjøre. Er tilsvarende kurs på buss, men det blei innført fra 10/9 2008.

Du nevner noe om yrkessjåførkurs, Hva er dette???? Vært yrkessjåfør på heltid siden 2000, men dette er helt nytt for meg

ja, det er helt nytt. Innført på buss i fra 10/9 2008, å blir innført på lastebil 10/9 2009, altså om 3 månder. For å bli yrkessjåfør å kunne kjøre med kjøre-og-hviletid, må man ta et kurs på 280 timer, å blir da innehaver av et kompetansebevis for endten persontransport eller godstransport. Tar man feks lastebil-lappen å vil jobbe med lastebil, så må du på 280 timers kurs før du får lov å nærme deg lastebeilen. Hvis du tar buss-lappen i tillegg, er den helt verdiløs å uten rettigheter før du har tatt et tilsvarende kurs for persontransport. Men siden det er mye felles for de to transport-typene, slipper du unna med et 70-timers overgangskurs fra godstransport til persontransport (eller motsatt). Seinere i livet, må du på oppfriskningskurs hvert 5 år, som er på 35 timer. Vi som har tungbil-sertfikat fra før, slipper kursa for det vi har sertfikat på, men må bli med på oppfriskningskursa som starter om et par år.

Hmmm...........her var det mye nytt, godt en har alle tunge klassene. Vet du hvordan de styrer når folk må på oppfriskningskurs osv??????

Lenke til kommentar
Hei, takk for fyldig post, men har du kildene til dette " yrkessjåfør " greia? ... litt mer info om det?

bare å lesa på vegvesen.no. Men tanken bak er at man skal heve statusen til yrkessjåførene litt. De siste 40 åra har det vært at slik at dem som er for dumme til å studere, for dumme til å finne på noe annet, å for dumme til å omgås andre mennsker, har NAV bare sendt på en kjøre skole, å VIPPS så er dem yrkessjåfører. Har desverre en del slike "kolegaer", men med yrkessjåførkurset må du faktisk ha en viss interesse for faget og et visst omløp i huet for å få det til, i tillegg til at det skal bedre sjåførenes kunnskaper om feks førstehjelp, kosthold osv. Deretter må du gå på oppfriskningskurs hvert 5 år, for å få fortsetta å kjøre. Er tilsvarende kurs på buss, men det blei innført fra 10/9 2008.

Du nevner noe om yrkessjåførkurs, Hva er dette???? Vært yrkessjåfør på heltid siden 2000, men dette er helt nytt for meg

ja, det er helt nytt. Innført på buss i fra 10/9 2008, å blir innført på lastebil 10/9 2009, altså om 3 månder. For å bli yrkessjåfør å kunne kjøre med kjøre-og-hviletid, må man ta et kurs på 280 timer, å blir da innehaver av et kompetansebevis for endten persontransport eller godstransport. Tar man feks lastebil-lappen å vil jobbe med lastebil, så må du på 280 timers kurs før du får lov å nærme deg lastebeilen. Hvis du tar buss-lappen i tillegg, er den helt verdiløs å uten rettigheter før du har tatt et tilsvarende kurs for persontransport. Men siden det er mye felles for de to transport-typene, slipper du unna med et 70-timers overgangskurs fra godstransport til persontransport (eller motsatt). Seinere i livet, må du på oppfriskningskurs hvert 5 år, som er på 35 timer. Vi som har tungbil-sertfikat fra før, slipper kursa for det vi har sertfikat på, men må bli med på oppfriskningskursa som starter om et par år.

Hmmm...........her var det mye nytt, godt en har alle tunge klassene. Vet du hvordan de styrer når folk må på oppfriskningskurs osv??????

Når tungbil-klassene dine går ut, må du på oppfriskningskurs. Hvis dem går ut før 2011, så trenger du alikkavæl ikke gjørra det før da. Hvis dem går ut etter 2015, så må du alikkavæl gå på kurs FØR 2015. Men er ei laaang liste med spesielledatoer når det gjelder detta, som ligger på vegvesnet sine sider, å bør sjekkes. Seinere får du 5 års gyldighet på tungbilklassene ( i motsettning til 10 som har vært vanlig), også får du et eget kompetansebevis i bank-kort-format hvor det står gyldighetsdatoer på, feks "gyldig til 12.12.2019". Blir du stoppa uten slikt bevis eller med utgått dato, blir det som å bli stoppa uten sertfikat

Lenke til kommentar
Du må ha stått på oppkjøring og tatt glattkjøring før 10.09.09

glattkjøring også? ikke det at jeg tviler, men har lest dissa reglene så mange ganger men aldri sett glattkjøring stå nevnt, så kom gjerne med et sitat:

 

Så om jeg forstår deg rett nå BECMST, så bør jeg få tatt CE (har C fra før) før 10.09.09?

Er det nok at jeg starter på CE før den datoen, eller må jeg være ferdig meg oppkjøring før den dato?

du MÅ ha sertfikatet fysisk før 10/9 ja. Kjører du opp 10 eller 11, så må du igennom hele 280-timers kurset.

Lenke til kommentar
Du må ha stått på oppkjøring og tatt glattkjøring før 10.09.09

glattkjøring også? ikke det at jeg tviler, men har lest dissa reglene så mange ganger men aldri sett glattkjøring stå nevnt, så kom gjerne med et sitat:

 

Så om jeg forstår deg rett nå BECMST, så bør jeg få tatt CE (har C fra før) før 10.09.09?

Er det nok at jeg starter på CE før den datoen, eller må jeg være ferdig meg oppkjøring før den dato?

du MÅ ha sertfikatet fysisk før 10/9 ja. Kjører du opp 10 eller 11, så må du igennom hele 280-timers kurset.

 

Snakket med min tidl. sjåførlærer i Bergen Trafikkskole i dag, og han sa at de kom ikke til å innføre dette, men utsette det grunnet stor pågang og lite sakkyndige folk til å bedrive opplæring.. Skal ikke si meg sikkert i dette, men kan jo være det blir utsatt da..

Lenke til kommentar
Du må ha stått på oppkjøring og tatt glattkjøring før 10.09.09

glattkjøring også? ikke det at jeg tviler, men har lest dissa reglene så mange ganger men aldri sett glattkjøring stå nevnt, så kom gjerne med et sitat:

 

Så om jeg forstår deg rett nå BECMST, så bør jeg få tatt CE (har C fra før) før 10.09.09?

Er det nok at jeg starter på CE før den datoen, eller må jeg være ferdig meg oppkjøring før den dato?

du MÅ ha sertfikatet fysisk før 10/9 ja. Kjører du opp 10 eller 11, så må du igennom hele 280-timers kurset.

 

Snakket med min tidl. sjåførlærer i Bergen Trafikkskole i dag, og han sa at de kom ikke til å innføre dette, men utsette det grunnet stor pågang og lite sakkyndige folk til å bedrive opplæring.. Skal ikke si meg sikkert i dette, men kan jo være det blir utsatt da..

Det blir absolutt ikke utsatt. De som lager reglene tar NULL hensyn til "oss" som skal på kurs. Det har de bevist når de innførte samme kurset for buss i fjor. Disse datoene er så godt bestemt å planlagt innen EU, at det er de som gjelder

Lenke til kommentar
Du må ha stått på oppkjøring og tatt glattkjøring før 10.09.09

glattkjøring også? ikke det at jeg tviler, men har lest dissa reglene så mange ganger men aldri sett glattkjøring stå nevnt, så kom gjerne med et sitat:

 

Så om jeg forstår deg rett nå BECMST, så bør jeg få tatt CE (har C fra før) før 10.09.09?

Er det nok at jeg starter på CE før den datoen, eller må jeg være ferdig meg oppkjøring før den dato?

du MÅ ha sertfikatet fysisk før 10/9 ja. Kjører du opp 10 eller 11, så må du igennom hele 280-timers kurset.

 

Snakket med min tidl. sjåførlærer i Bergen Trafikkskole i dag, og han sa at de kom ikke til å innføre dette, men utsette det grunnet stor pågang og lite sakkyndige folk til å bedrive opplæring.. Skal ikke si meg sikkert i dette, men kan jo være det blir utsatt da..

Det blir absolutt ikke utsatt. De som lager reglene tar NULL hensyn til "oss" som skal på kurs. Det har de bevist når de innførte samme kurset for buss i fjor. Disse datoene er så godt bestemt å planlagt innen EU, at det er de som gjelder

Det gjør vel forandringer når store deler av transportnæringen stopper opp pga dette. De bør begynne å sende ut litt informasjon snart også, er ganske mange tusen i Norge som må ha slikt kurs. Bare i mitt selskap er det vel rundt 1500 sjåfører+de på deltid. Så blir artig på veiene da store deler av buss-norge stopper og folk må bruke privatbiler. Men men.....vi får vente å se hvordan de løser det. Er det evt noe fordel å fornye førerkortet nå??? Mitt går ut i 2011

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...