Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan koble bilstereo?


Anbefalte innlegg

hei

er det noen her som vet av en artikkel der det forklares hvordan man kobler sammen bil anlegg? har sett den på forumet men jeg vil ha litt mer forklaringer hvorfor det er sån...

 

så har jeg et spørsmål. skal jeg koble høytallerene til forsterkeren eller CD-spilleren? :p

 

Her står det mye basic om bilstereo og de forskjellige kompinentene http://www.bcae1.com/

 

Ikke ver overrasket om du kan mer en Mr. A når du har lest igjennom den.

 

har ikke sakt at jeg var noen ekspert, men jeg har drevet med litt bilstereo og annen elektronikk og har god forståelse for slikt :ohmy: og hvordan kan du vite hva jeg vet å ikke vet?

 

Det var men mest som en spøk men når du kommer med slike påstander som dette:

 

jeg ser at det er mange her som ikke har peiling og kommer med dumme kommenater.

 

Da må du komme med bedre terminologi og svar en:

 

høyttalerene kan kobles til både stereoen (hvis den har utgang til det) eller til forsterkeren. det som er mest vanlig er å koble høyttalerene til stereoen med mindre du har flere/større høyttalere enn den innebygde forsterkeren i cdspilleren kan takle

 

 

ikke alle stereoanlegg har innebygd forsterker. da er det lurt å finne manualen til cdspilleren, man finner de fleste manualer på internett hvis du leter på produsentens hjemmeside

 

Pkt. nr.1 Det heter spiller (CD/DVD/MP3/mm.), stereo defineres som lyd gjenngitt i to kanaler for å skape en tredimensjona effekt. Og blir derfor litt feil.

 

Pkt. nr.2 )99,9% av spillere har innebygget fosterker til å drive front og bakhøyttalere. De fleste spiller har en eller to RCA utganger, det er de som er litt viktig viss du skal koble på forsterker, du trenger et par med RCA til fronthøyttaler og et par til sub.

 

hvordan høyttalere er det. mange produsenter merker ikke høyttalerene sine med rett watt.

 

Watt er nesten helt uvesentlig når en skal velge høyttalere, den oppgitte effekten på en høyttaler er hva den tåler, ikke hva den trenger for å lage lyd, eller hvor mye lyd som lages. Følsomheten er viktigere, den oppgir hvor høyt en spiller ved 1watt. f.eks. en høyttaler som har oppgitt følsomhet på 90db spiller 90db med en watt, ved to watt vil den gi 93db, ved fire vil den gi 96db, ved 8 vil den gi 99db, ved 16 vil den gi 102db, see where i'm going?. Viss den tåler 500w og får 500w fra forsterken vill den kunne spille 117db over lengre tid uten å ryke. men du kan ofte gi den mere watt over kortere tid som i db-drag, der kjører de ofte 10.000 vis av watt inn i en sub dom kansje tåler 2000w.

 

Det er hvor mye effekt forsterkeren gir som betyr noe, en høyttaler lager ikke effekt men den får fra forsterkeren.

 

Andre ting som spiller inn er kassen sin følsomhet, den jeg har i bilen har en følsomhet på 95db selv om subbene "bare" har 89db. det vil si at med samme forsterkeren vil jeg kunne spille høyere i min bandpasskasse en f.eks en lukket kasse som hadde hatt lavere følsomhet.

 

det beste er å kjøre monoforsterker

 

Helt ening. men det finnes andre alternativer...

 

Det går fint an å bruke stereo forsterkere, men det er ikke lurt å seriekoble noen av kanalene, siden det er en stereoforsterker kommer det litt forskjellig lyd ut av kanalene men hvis du kobler en sub til hver kanal så skal det gå fint, kjøp da helst en 2 kanals siden det er antall høyttalere som skal brukes. noen forsterkere har en liten bryter som bak der du kan velge om du skal kjøre lave frekvesker (bass) eller høye frekvenser (diskan). du finner sikkert mye gode videoer på youtube som forklarer alt i detalj.

 

han karen her er veldig god på bilstereo. så bare let igjennom alle videoene med han i

 

 

 

 

Somregel går det an å brokoble stereoforsterkere, da gir de ut monosignal.

 

Skal du bruke en stereoforsterker bør du enten sitte men på mono, det er ofte en egen knapp for det.

 

Alternativet kan være å bruke sub signaet ut av spillen det er mono, du kan og splitte en av signalkablene med et y-legg og koble y-leddet på forsterkeren. da vil du og få mono.

 

Det er ikke lurt å bruke en stereoforsterker med en utgang på hver sub uten å bruke monosignal da kan en få akkustisk kortslutting og derfor få velgig lav, eller i teorien ingen lyd.

 

En anne ting som er viktig er å ikke ta alt som de sier på youtube for god fisk, det finnes mangen videoer der som omhandler bilstereo og mesteparten er tvilsome eller rettt og slett feil!

 

PS: Dette innlegget er ikke men som kjeft til Mr.A! Det er skrevet for å opplyse han,trådstarterr og andre om hvordan ting faktisk er. Han kan sikkert mer en meg og om enkelte ting etter å ha lest gjennom den linken min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg ser at det er mange her som ikke har peiling og kommer med dumme kommenater. høyttalerene kan kobles til både stereoen (hvis den har utgang til det) eller til forsterkeren. det som er mest vanlig er å koble høyttalerene til stereoen med mindre du har flere/større høyttalere enn den innebygde forsterkeren i cdspilleren kan takle

 

 

ikke alle stereoanlegg har innebygd forsterker. da er det lurt å finne manualen til cdspilleren, man finner de fleste manualer på internett hvis du leter på produsentens hjemmeside

 

 

håper dette hjelper, bare spør hvis du treger mere hjelp :thumbup:

takker :D

har mange spørsmål jeg!!

får og drive 2 suber på 500w hver (1000w tilsammen) må jeg da ha en forsterker til hver sub eller holder det med en? og må forsterkeren være over 1000w?

må d være mono eller 2-4-6kanals?

 

 

nei, det må ikke være over 1000w,men jo mere watt jo mere lyd.

 

DA SKAL ALLE SPØRSMÅLENE VÆRE BESVART :)

Lenke til kommentar
får og drive 2 suber på 500w hver (1000w tilsammen) må jeg da ha en forsterker til hver sub eller holder det med en? og må forsterkeren være over 1000w?

må d være mono eller 2-4-6kanals?

 

 

Kjøp en kraftig monoforsterker så er problemet ditt løst:)

 

 

 

 

 

(hvis dette er feil så håper jeg tobbelobb eller cossie tar seg noen sek med å klarne ting litt opp... :)

 

En kraftig monoblokk er nok tingen, men prisen er ofte høy. Jeg bruker to trekanaler faktisk, det funker bra. Det er veldig avhengig av komponentene en skal bruke. En tre/fem/sekskanaler kan være et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Hmm... Hvordan har du koblet opp hos deg da? Regner med at es250 er frontsett (gidder ikke å google), så vil tro et frontsett til hver 3 kanal, men har du en sub alene på hver av de 2 gjenværende kanalene?

 

ES250 er sub, Jeg deler aktivt fra spilleren. Jeg bruker to av kanalene på den ene forsterkeren til diskanter, en på ene subben. To kanaler på forsterker nr.2 går til mellomtonene og den siste utgangen til sub.

Lenke til kommentar
jeg ser at det er mange her som ikke har peiling og kommer med dumme kommenater. høyttalerene kan kobles til både stereoen (hvis den har utgang til det) eller til forsterkeren. det som er mest vanlig er å koble høyttalerene til stereoen med mindre du har flere/større høyttalere enn den innebygde forsterkeren i cdspilleren kan takle

 

 

ikke alle stereoanlegg har innebygd forsterker. da er det lurt å finne manualen til cdspilleren, man finner de fleste manualer på internett hvis du leter på produsentens hjemmeside

 

 

håper dette hjelper, bare spør hvis du treger mere hjelp :thumbup:

takker :D

har mange spørsmål jeg!!

får og drive 2 suber på 500w hver (1000w tilsammen) må jeg da ha en forsterker til hver sub eller holder det med en? og må forsterkeren være over 1000w?

må d være mono eller 2-4-6kanals?

 

 

nei, det må ikke være over 1000w,men jo mere watt jo mere lyd.

 

DA SKAL ALLE SPØRSMÅLENE VÆRE BESVART :)

 

Du kan bruke så mangen watt du bare klarer å kjøpe. viss de tåler 50Wrms ville jeg nok brukt en forsterker som gir minst 100Wrms i den lasten subbene vil gi.

 

Gir du subbene for mye effekt vill de lage ulyder da må du skru ned eller blir de skadet. Mer effekt er ofte en fordel, for da slipper forsterkeren å slite for å spille høyt, dette kalles headroom og gir ofte bedre dynamikk.

Lenke til kommentar
Ah okey:) Blir jo hakket mer komplisert enn hva trådstarter har i tankene enda tror jeg ;)

 

Noe spes grunn til at du ikke gikk for en 4 kanaler og en dedikert monoblokk?

 

Ja, jeg kjøpte en SRx3 til og begynne med, Hadde den på frontsett og sub, med passiv deling. Da jeg fann ut at jeg ville prøve med aktiv deling var det billiger å kjøpe en til og gjøre det litt mer komplisert en å bytte ut begge forsterkerene. I tillegg til at det er knallgodeforsterkere og de er mer en kraftige nok.

Lenke til kommentar

Okey:) Kjører selv vrx 4 og hatt lrx før så vet at audison kan sakene sine:) Hadde dog sett for meg at med litt kraftige subber så ville enkeltkanaler fra flerkanalforsterkere bli for svake.(noe som vel er grunn til at man har monstre av monoblokker) men får vel ta meg litt tid jeg også og forske litt mer på den saken:)

Lenke til kommentar
Okey:) Kjører selv vrx 4 og hatt lrx før så vet at audison kan sakene sine:) Hadde dog sett for meg at med litt kraftige subber så ville enkeltkanaler fra flerkanalforsterkere bli for svake.(noe som vel er grunn til at man har monstre av monoblokker) men får vel ta meg litt tid jeg også og forske litt mer på den saken:)

 

Helt samt men det kommer jo an på bruks område, mitt anlegg skal spille fint (har noen små planer om å delta i EMMA til neste år...), i tillegg så er mine subber oppgitt til å tåle 250Wrms, forsterkeren gir 270Wrms:) Hadde jeg ville spille så høyt at måtte hatt hørselvern med radio på for å få med musikken så hadde jeg valgt andre subber og en helt annen forsterker Og ikke mint en annen bil... Det er ikke slik at det ikke spiller høyt altså har målt til over 125dB men det er jo helt uvesentlig når jeg stort sett ikke går over 105dB når jeg kjører.

Lenke til kommentar
nei, det må ikke være over 1000w,men jo mere watt jo mere lyd.

Det er feil. Effekt har ikke nødvendigvis så mye å si på hvor høyt det klarer å spille. Mange produsenter oppgir kunstig høy effekt. For eksempel, i russebilen hadde vi et Boss-sett der hver høyttaler var oppgitt til 300W RMS. Til sammenlikning er NV-settet fra Fusion som jeg har i bilen oppgitt til "bare" 60W RMS, det spiller dog fletta av mye annet med langt høyere oppgitt effekt, spesielt det vi hadde i russebilen. Og ikke minst låter det veldig mye bedre. Så ikke se deg for blind på hva den oppgitte høyttalereffekten er.

Lenke til kommentar
nei, det må ikke være over 1000w,men jo mere watt jo mere lyd.

Det er feil. Effekt har ikke nødvendigvis så mye å si på hvor høyt det klarer å spille. Mange produsenter oppgir kunstig høy effekt. For eksempel, i russebilen hadde vi et Boss-sett der hver høyttaler var oppgitt til 300W RMS. Til sammenlikning er NV-settet fra Fusion som jeg har i bilen oppgitt til "bare" 60W RMS, det spiller dog fletta av mye annet med langt høyere oppgitt effekt, spesielt det vi hadde i russebilen. Og ikke minst låter det veldig mye bedre. Så ikke se deg for blind på hva den oppgitte høyttalereffekten er.

 

Watt på høyttaleren har minimalt å si! Det er følsomhete og forsterken det kommer ann på!!!

 

Les hele tråden så ser du at det er forklart lenger oppe

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar

Er det ikke akkurat det jeg har skrevet da? Dessuten var det et svar på innlegget fra Mr. A, og jeg kan ikke se at det har blitt svart skikkelig på i ettertid.

 

 

Følsomheten er viktigere, den oppgir hvor høyt en spiller ved 1watt.

Ved en avstand på èn meter fra høyttaleren for å pirke litt.

 

 

f.eks. en høyttaler som har oppgitt følsomhet på 90db spiller 90db med en watt, ved to watt vil den gi 93db, ved fire vil den gi 96db, ved 8 vil den gi 99db, ved 16 vil den gi 102db, see where i'm going?. Viss den tåler 500w og får 500w fra forsterken vill den kunne spille 117db over lengre tid uten å ryke. men du kan ofte gi den mere watt over kortere tid som i db-drag, der kjører de ofte 10.000 vis av watt inn i en sub dom kansje tåler 2000w.

Akkurat den regningen der får ikke jeg helt til å stemme. Så en billig, dårlig høyttaler med med f.eks. 90 dB følsomhet vil spille langt høyere enn en kvalitetshøyttaler med samme følsomhet, men mindre oppgitt effekt? Moskus har laget en fin liten guide om lyd, for de som vil lese den ligger den her.

Lenke til kommentar
nei, det må ikke være over 1000w,men jo mere watt jo mere lyd.

Det er feil. Effekt har ikke nødvendigvis så mye å si på hvor høyt det klarer å spille. Mange produsenter oppgir kunstig høy effekt. For eksempel, i russebilen hadde vi et Boss-sett der hver høyttaler var oppgitt til 300W RMS. Til sammenlikning er NV-settet fra Fusion som jeg har i bilen oppgitt til "bare" 60W RMS, det spiller dog fletta av mye annet med langt høyere oppgitt effekt, spesielt det vi hadde i russebilen. Og ikke minst låter det veldig mye bedre. Så ikke se deg for blind på hva den oppgitte høyttalereffekten er.

 

da er det jo snakk om kvalitet på forsterkeren, men i teorien så gir mere watt mere lyd

Lenke til kommentar
Følsomheten er viktigere, den oppgir hvor høyt en spiller ved 1watt.

Ved en avstand på èn meter fra høyttaleren for å pirke litt.

 

Det er jeg klar over.

 

f.eks. en høyttaler som har oppgitt følsomhet på 90db spiller 90db med en watt, ved to watt vil den gi 93db, ved fire vil den gi 96db, ved 8 vil den gi 99db, ved 16 vil den gi 102db, see where i'm going?. Viss den tåler 500w og får 500w fra forsterken vill den kunne spille 117db over lengre tid uten å ryke. men du kan ofte gi den mere watt over kortere tid som i db-drag, der kjører de ofte 10.000 vis av watt inn i en sub dom kansje tåler 2000w.

Akkurat den regningen der får ikke jeg helt til å stemme. Så en billig, dårlig høyttaler med med f.eks. 90 dB følsomhet vil spille langt høyere enn en kvalitetshøyttaler med samme følsomhet, men mindre oppgitt effekt? Moskus har laget en fin liten guide om lyd, for de som vil lese den ligger den her.

 

Det er ikke det jeg skriver, Med samme følsomhet spiller de like høyt med samme tilført effekt. Teoretisk...

Lenke til kommentar

Det var utregningen hvis man tilførte mer effekt jeg reagerte på.

 

da er det jo snakk om kvalitet på forsterkeren, men i teorien så gir mere watt mere lyd

I og med at utstyret man kjøper ikke er testet på samme måte under samme forhold er ikke den oppgitte effekten mye å stole på.

 

Og når man først er inne på dette. Lydeffekten som blir generert er ikke det man opplever. Samme anlegg med samme lydeffekt kan låte helt forskjellig i to forskjellige biler, eller rom for den saks skyld. I og med at det er lydtrykket man hører påvirkes dette av eksterne komponenter. Dermed er er plassering av høyttelere, utforming av høyttalerkasser og lyddemping av eksterne komponenter viktig for å få god lyd.

Lenke til kommentar
Det var utregningen hvis man tilførte mer effekt jeg reagerte på.

 

da er det jo snakk om kvalitet på forsterkeren, men i teorien så gir mere watt mere lyd

I og med at utstyret man kjøper ikke er testet på samme måte under samme forhold er ikke den oppgitte effekten mye å stole på.

 

Og når man først er inne på dette. Lydeffekten som blir generert er ikke det man opplever. Samme anlegg med samme lydeffekt kan låte helt forskjellig i to forskjellige biler, eller rom for den saks skyld. I og med at det er lydtrykket man hører påvirkes dette av eksterne komponenter. Dermed er er plassering av høyttelere, utforming av høyttalerkasser og lyddemping av eksterne komponenter viktig for å få god lyd.

 

hva som er galt med utregningen?

 

Det er klart at det er forskjellig fre bil til bil, utrolig stor foskjell, demping er også veldig viktig! Alt jeg har skrevet her er jo med forbehold om at det er i samme bilen! Trodde det var underforstått.

Lenke til kommentar
Følsomheten er viktigere, den oppgir hvor høyt en spiller ved 1watt.

Ved en avstand på èn meter fra høyttaleren for å pirke litt.

 

Det er jeg klar over.

 

f.eks. en høyttaler som har oppgitt følsomhet på 90db spiller 90db med en watt, ved to watt vil den gi 93db, ved fire vil den gi 96db, ved 8 vil den gi 99db, ved 16 vil den gi 102db, see where i'm going?. Viss den tåler 500w og får 500w fra forsterken vill den kunne spille 117db over lengre tid uten å ryke. men du kan ofte gi den mere watt over kortere tid som i db-drag, der kjører de ofte 10.000 vis av watt inn i en sub dom kansje tåler 2000w.

Akkurat den regningen der får ikke jeg helt til å stemme. Så en billig, dårlig høyttaler med med f.eks. 90 dB følsomhet vil spille langt høyere enn en kvalitetshøyttaler med samme følsomhet, men mindre oppgitt effekt? Moskus har laget en fin liten guide om lyd, for de som vil lese den ligger den her.

 

Det er ikke det jeg skriver, Med samme følsomhet spiller de like høyt med samme tilført effekt. Teoretisk...

 

 

hvor stor høyttaler er det snakk om da? for større høyttalere flytter mere luft

Lenke til kommentar
hvor stor høyttaler er det snakk om da? for større høyttalere flytter mere luft

 

En 18" og en 10" spiller like høyt med samme følsomhet og effekt.

 

EDIT, en større høyttaler har ofte høy følsomhet og høy effekttålighet, dermed kan en spille høyere men det krever mer watt, ikke glem at følsomheten på kassen og peakfrevens i bilen spiller en stor rolle viss en snakker om dBdrag.

 

En må ikke henge seg fullstendig opp her, det er ikke vesentlig når en skal høre på vanlig musikk. frontstett og spiller er viktigere. sub spiller tross alt bare 0,1% av musikken de andre 99,9% er det frontsettet som tar seg av...

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...