Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan koble bilstereo?


Anbefalte innlegg

hei

er det noen her som vet av en artikkel der det forklares hvordan man kobler sammen bil anlegg? har sett den på forumet men jeg vil ha litt mer forklaringer hvorfor det er sån...

 

så har jeg et spørsmål. skal jeg koble høytallerene til forsterkeren eller CD-spilleren?:p

Endret av creaT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med din kunnskap, så skal du ikke koble noe som helst. Men du er kanskje av typen som kjøper deg en "ledning" og noen duppeditter på biltema når du trenger en ny kurs hjemme i huset ditt også?? Og tar sjangsen på at det går bra, og at forsikringen ikke oppdager det når huset har brent ned??

Det blir på samme måte i bilen din ;)

 

Jeg skjønner jo at du vil lære dette, og da er det jo fint at du spør, men når du ikke helt forstår det som står i "sticky" på forumet her, og i tillegg klarer å spørre om høyttalerene skal kobles til forsterkeren, da ringer det i alarmene her...

 

Hvor i landet bor du? Kanskje du kan få noen til å VISE deg hvordan ting skal gjøres? Det er ofte mye lettere å skjønne ting da ;)

Lenke til kommentar

trenger jo ikke å være frekk heller da...

det er jo derfor jeg spør om det finns noen form for artikkler der det står om dette. har ikke kjøpt noen ting enda, har ikke tenkt å gjøre det før jeg kjøper bil helr. dessuten hadde jeg tenkt å handle på bilradiospes viss jeg skal kjøpe.

 

men nå vil jeg bare lære meg hvordan det funker og hvordan det kobles.

 

alle har jo vært nybegynnere

Lenke til kommentar
https://www.diskusjon.no/index.php?session=...howtopic=462786 <-- Her har du en tegning over en standard kobling..

 

Og vist du har mulighet, så ville jeg gjerne ha hørt med noen venner eller bekjente om dem kan hjelpe/vise deg ossen du gjør ting..

har en kompiss som skal hjelpe meg med kobling og sånt når den tid kommer. ;)

 

på det koblingsskjemaet så ser det ut til at høytallerene er koblet til forsterkeren da men!:p

Lenke til kommentar

jeg ser at det er mange her som ikke har peiling og kommer med dumme kommenater. høyttalerene kan kobles til både stereoen (hvis den har utgang til det) eller til forsterkeren. det som er mest vanlig er å koble høyttalerene til stereoen med mindre du har flere/større høyttalere enn den innebygde forsterkeren i cdspilleren kan takle

 

 

ikke alle stereoanlegg har innebygd forsterker. da er det lurt å finne manualen til cdspilleren, man finner de fleste manualer på internett hvis du leter på produsentens hjemmeside

 

 

håper dette hjelper, bare spør hvis du treger mere hjelp :thumbup:

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
jeg ser at det er mange her som ikke har peiling og kommer med dumme kommenater. høyttalerene kan kobles til både stereoen (hvis den har utgang til det) eller til forsterkeren. det som er mest vanlig er å koble høyttalerene til stereoen med mindre du har flere/større høyttalere enn den innebygde forsterkeren i cdspilleren kan takle

 

 

ikke alle stereoanlegg har innebygd forsterker. da er det lurt å finne manualen til cdspilleren, man finner de fleste manualer på internett hvis du leter på produsentens hjemmeside

 

 

håper dette hjelper, bare spør hvis du treger mere hjelp :thumbup:

takker :D

har mange spørsmål jeg!!

får og drive 2 suber på 500w hver (1000w tilsammen) må jeg da ha en forsterker til hver sub eller holder det med en? og må forsterkeren være over 1000w?

må d være mono eller 2-4-6kanals?

Lenke til kommentar

hvordan høyttalere er det. mange produsenter merker ikke høyttalerene sine med rett watt.

 

 

det beste er å kjøre monoforsterker, men det går fint an å bruke stereo forsterkere, men det er ikke lurt å seriekoble noen av kanalene, siden det er en stereoforsterker kommer det litt forskjellig lyd ut av kanalene men hvis du kobler en sub til hver kanal så skal det gå fint, kjøp da helst en 2 kanals siden det er antall høyttalere som skal brukes. noen forsterkere har en liten bryter som bak der, du kan velge om du skal kjøre lave frekvesker (bass) eller høye frekvenser (diskant). du finner sikkert mye gode videoer på youtube som forklarer alt i detalj.

 

han karen her er veldig god på bilstereo. så bare let igjennom alle videoene med han i

 

 

 

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
hei

er det noen her som vet av en artikkel der det forklares hvordan man kobler sammen bil anlegg? har sett den på forumet men jeg vil ha litt mer forklaringer hvorfor det er sån...

 

så har jeg et spørsmål. skal jeg koble høytallerene til forsterkeren eller CD-spilleren?:p

 

Her står det mye basic om bilstereo og de forskjellige kompinentene http://www.bcae1.com/

 

Ikke ver overrasket om du kan mer en Mr. A når du har lest igjennom den.

Lenke til kommentar
hei

er det noen her som vet av en artikkel der det forklares hvordan man kobler sammen bil anlegg? har sett den på forumet men jeg vil ha litt mer forklaringer hvorfor det er sån...

 

så har jeg et spørsmål. skal jeg koble høytallerene til forsterkeren eller CD-spilleren? :p

 

Her står det mye basic om bilstereo og de forskjellige kompinentene http://www.bcae1.com/

 

Ikke ver overrasket om du kan mer en Mr. A når du har lest igjennom den.

 

har ikke sakt at jeg var noen ekspert, men jeg har drevet med litt bilstereo og annen elektronikk og har god forståelse for slikt :ohmy: og hvordan kan du vite hva jeg vet å ikke vet?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar
Mr. A : Er nok det at du anbefaler en 2-kanals forsterker til 2 bassere som gjør utslaget.... :thumbup:

 

 

Ellers så vil jeg anbefale trådstarter å lese nøye gjennom guiden som står postet øverst i bilstereodelen, + å ta en tur innom www.bilstereoforumet.no

 

Et lite søk gjennom forumet her hadde heller ikke skadet da spørsmålene han kommer med har vært stilt en del før:)

 

 

hva er galt med en to kanals forsterker. har brukt det mange ganger. funker fint

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke utnevne meg som ekspert selv, men jeg kan ikke huske å ha sett forslaget ditt komme fra noen andre. En dedikert monoforsterker ser jeg for meg vil være mer stabil i 2 ohm, enn en broklobet 2-kanals, samt at jeg vil tro den også vil drive elementene bedre grunnet kraften.

Lenke til kommentar
hvordan høyttalere er det. mange produsenter merker ikke høyttalerene sine med rett watt.

 

 

det beste er å kjøre monoforsterker, men det går fint an å bruke stereo forsterkere, men det er ikke lurt å seriekoble noen av kanalene, siden det er en stereoforsterker kommer det litt forskjellig lyd ut av kanalene men hvis du kobler en sub til hver kanal så skal det gå fint, kjøp da helst en 2 kanals siden det er antall høyttalere som skal brukes. noen forsterkere har en liten bryter som bak der du kan velge om du skal kjøre lave frekvesker (bass) eller høye frekvenser (diskan).

 

 

Jeg skjønner ikke vitsen med å dra inn en stereoforsterker i tanken på å drive subwoofere i det hele tatt, og i tillegg koble en sub til hver sin kanal. Ikke tror jeg heller at mine 2 kanals forsterkere noen gang har skrevet i manualen at det er slik det bør kobles..

 

 

Jeg ser at du skriver monoforsterker helt i starten, men med resten av innlegget så kan jeg ikke se et klart svar på det han spurte om men bare masse forvirring som jeg i itillegg tviler på er riktig.

 

får og drive 2 suber på 500w hver (1000w tilsammen) må jeg da ha en forsterker til hver sub eller holder det med en? og må forsterkeren være over 1000w?

må d være mono eller 2-4-6kanals?

 

 

Kjøp en kraftig monoforsterker så er problemet ditt løst:)

 

 

 

 

 

(hvis dette er feil så håper jeg tobbelobb eller cossie tar seg noen sek med å klarne ting litt opp... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...