Orjanp Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hei! Dersom man får innvilget heving på et kjøp av en mobiltelefon, hva har man krav på å få igjen av penger når mobilen er kjøpt med abonnement og bindingstiden ikke er utløpt? Ørjan... Lenke til kommentar
Bretteville Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Dersom man får innvilget heving på et kjøp av en mobiltelefon, hva har man krav på å få igjen av penger når mobilen er kjøpt med abonnement og bindingstiden ikke er utløpt? Det eneste jeg er sikker på er at du får tilbake det beløpet du betalte til butikken, og jeg vil også tro at avtaletiden vil bli slettet. Det du har betalt til operatøren får du nok ikke tilbakebetalt. Lenke til kommentar
Capt. Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det eneste du evt får igjen er det du betalte for mobilen. Lenke til kommentar
XDeaDeadeye Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 du har krav på følgende: om du opprinnelig kjøpte mobilen med ett abonoment som gir deg en fordel i forhold til prisen på telefonen (feks et abo som koster 300kr pr mnd når du er i bindingstid for å få telefonen ekstra billig, og at månedsprisen forsvinner eller blir redusert etter 12mnd) har du krav på å få tilbakebetalt for den perioden bindingen er igjen, (feks om du får hevet kjøpet når det er 2 mnd igjen av binding = 600kr) i tillegg til kjøpesum! Har du derimot kjøpt mobilen med et abo som har fast månedspris i bindingsperiode som hva det er etter 12 mnd (feks youngtalk) har du kun krav på å få igjen kjøpesumen i butikk! Jobber i en elektrovarekjede hvor vi selger en del mobiler, og dette har vi fått klar beskjed om fra forbrukerrådet. (har vært en god del saker) Mvh Benhav Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Skal ha mer enn hva jeg betalte for mobilen. Butikken fikk penger av operatøren da jeg kjøpte mobiltelefonen og bandt meg til operatøren. Ser for meg to løsninger. Jeg får tilbake det jeg betalte for mobiltelefonen, og abonnementet slettes. Eller jeg får tilbake full pris for telefonen, og abonnementet fortsetter å løpe. Noen innspill? EDIT: Benhav svarte mens jeg skrev. Endret 2. juni 2009 av Orjanp Lenke til kommentar
XDeaDeadeye Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Skal ha mer enn hva jeg betalte for mobilen. Butikken fikk penger av operatøren da jeg kjøpte mobiltelefonen og bandt meg til operatøren. Ser for meg to løsninger. Jeg får tilbake det jeg betalte for mobiltelefonen, og abonnementet slettes. Eller jeg får tilbake full pris for telefonen, og abonnementet fortsetter å løpe. Noen innspill? bindingen din blir i svært få tilfeller borte, siden du har inngått avtale på 12mnd i butikk. men det er jo rett og rimlig at du ikke skal betale noe mer for en telefon du ikke lenger har??!! blir jo for dumt om du skal betale på en telefon du har fått kreditert i butikk... selvfølgelig må jo selger se ann saken, med tanke på pris du betalte for telefonen, har du feks betalt 1kr for den, ville det vært naturlig at bindingen ble fjernet slik at du kunne velge deg en ny en Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Nettopp. Siden jeg kjøpte en pakke, altså mobil og bindingstid på abonnement, så må jo hele pakken tas tilbake. Ikke kun deler av den. Lenke til kommentar
XDeaDeadeye Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Nettopp. Siden jeg kjøpte en pakke, altså mobil og bindingstid på abonnement, så må jo hele pakken tas tilbake. Ikke kun deler av den. stemmer!! for butikken fikk jo pengene for ditt abo og telefon for ett år tilbake av operatøren vil sikkert bli litt ball med å få det 100% igjennom, (butikken vil lure på hvem de skal fakturere din restrerende bindingstid for osv) men du HAR faktisk krav på å få igjen pengene for resten av bindingen DERSOM det er et avbetalingsabonoment! Benhav Lenke til kommentar
Loko Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Normal praksis er at butikken lar deg velge en ny telefon til samme pris med samme abonement. Også vil bindingen din løpe ut som normalt. Dette kan være en løsning som er enklere for begge parter. Lenke til kommentar
svante Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Men det vil jo være en omlevering og ikke heving som trådstarter ønsker. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Jo, men hvis kjøpesummen er 1 kr så er det mer gunstig for kjøper å omlevere, da han sannsynligvis ender opp med en bedre modell. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Det er ikke en avbetalingsabonnement. Jeg betaler en fast månedspris. Men jeg kan ikke se at det er urimelig å kreve at bindingstiden slettes dersom hevingen går gjennom. Det er jo ikke mulig å kjøpe mobilen til den aktuelle prisen uten å binde seg til et abonnement. Ergo kjøper man en pakke der totalprisen på telefonen er hva det koster å ha den i ett år. Så man må jo kunne kreve at hele pakken heves, og ikke kun deler av den. Slik at abonnementet stoppes når hevingen er et faktum, slik at man ikke er nødt til å betale på et abonnement som man ikke lengre har. Et alternativ er selvsagt omlevering, dersom jeg fritt kan velge mobil og betale et eventuelt mellomlegg. Men det forutsetter jo at jeg ikke er nødt til å tegne enda et nytt abonnement. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Som nevnt tidligere er det normalt (vertfall hos en del kjeder) at du da kan velge en ny mobil til samme pris med samme type binding. Du betaler da evt mellomlegg til annen tlf. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 og? normalt har da ingening med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 Løsningen for meg ble det som er skissert lengre oppe, der jeg valgte ny telefon til abo. pris. Abonnementet ble ikke endret, så jeg fikk i praksis en gratis telefon da prisen på den gamle var lik den nye. Dette er en løsning som vil fungere for endel, kunden får ny telefon og selger beholder en kunde. Men for de som ønsker å bytte butikk, operatør eller ønsker en telefon butikken ikke har inne, er ikke løsningen fullgod. Saken ble forøvrig løst etter 4. gang forskjellig feil (to siste var samme). Telefonen var fra SE. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå