Gå til innhold

Skjermoppløsning i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Tjohei det fungerte. Nå ser det meget bra ut. Da tror jeg vi kan anse denne tråden som løst.

Men jeg har 1 spørsmål til sånn i farta. Jeg har gjort noen instillinger hær og dær for å sette mitt personlige preg på skrivebordet. I den øverste fanen har jeg fjernet noen ikoner og lagt til andre. Fjernet de jeg ikke kommer til å bruke og lagt til noen jeg kommer til å bruke. Men jeg klarte å slette den lille indikatoren for trådløse nett. Den som viser styrken og jeg finner den ikke igjen i den lista over ting som kan legges til i fanen. Håper dere skjønner hva jeg mener. Hvordan får jeg den tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, bra at det fungerte. Det vil nok ikke gjelde neste gang du logger inn, så vi må gjøre det permanent. Jeg må gå nå, kan komme tilbake senere med det.

 

Nettverksikonet er nm-applet, et program som legger seg i tray (i notification area), ikke en panel-applet.

 

Du kan ha skrudd det av i oppstarten, så fall sjekk System > Preferences > Startup applications (sjekk Network Manager)

 

Du kan starte den manuelt ved å trykke Alt+F2 og skrive: nm-applet

Lenke til kommentar

Det er to måter du kan få 1360x768 permanent. Enten ved å redigere xorg.conf eller å bare lage et script som kjører xrandr-kommandoene ved oppstart.

 

Trykk Alt+F2 og skriv:

 

gksu gedit /etc/X11/xorg.conf

 

Ta vekk alt og legg inn:

 

HUSK MODELINE PÅ EN LINJE

 

Section "Monitor"
	Identifier	  "Configured Monitor"
	Modeline	   "1360x768" 84.375 1360 1448 1584 1776 768 771 776 798 -hsync +vsync

EndSection

Section "Screen"
	Identifier	  "Default Screen"
	Monitor		 "Configured Monitor"
	Device		  "Configured Video Device"
	SubSection   "Display"
						  Modes "1360x768"
	EndSubSection
EndSection

Section "Device"
	Identifier	  "Configured Video Device"
	Driver "radeon"
EndSection

Section "ServerFlags"
	Option  "DontZap"	   "False"
EndSection

 

(hvis det var modeline nr. 1 du brukte)

 

Nå burde den starte i 1360x768... Tror jeg... Hvis ikke dette går burde det gå å spesifisere i Section "Device":

 

Option "PanelSize" "1360x768"

 

(med radeon-driveren)

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Da har et nytt problem meldt seg. Jeg har et Terratec Aureon 5.1 USB MK II eksternt lydkort som er koblet til forsterker via spdif. Jeg får lyd på stereoanelgget i movie player og rhythmbox music player, men jeg får ikke lyd i VLC mediaplayer eller Spotify. Med disse programmene får jeg kun lyd fra høyttaleren inne i datamaskinen. Hva må jeg gjøre for å få alt av lyd til stereoanlegget?

Lenke til kommentar

Når det gjelder VLC, så bruker den egne innstillinger, dvs du må aktivere spdif der.

 

Tools > Preferences > Audio

 

Spotify tror jeg det kan bli litt verre med, da ALSA-driveren for WINE er litt dårlig kodet, og jeg mistenker at du må sette opp et eget device i .asound.rc eller noe i den dur for at du skal kunne velge dette devicet i winecfg, ellers velger den bare default som igjen antar at du bare har et lydkort og at du bruker analog lyd. Jeg tror du må søke litt her.

Lenke til kommentar
Jeg har aktivert spdif i VLC, men det kommer fortsatt ingen lyd i stereoen, men får lyd på høyttaleren inne i pc'en.

 

Jeg er dessverre ingen ekspert på digital lyd da jeg ikke har brukt det selv noengang, bortsett fra HDMI i XBMC én gang.

 

Noen andre kan kanskje hjelpe? Kanskje det beste hadde vært å sette spdif som default device i ALSA, dvs at alt som går gjennom ALSA (dvs all lyd), blir by default (hvis ikke annet device er spesifisert i programmet) sendt til spdif. Søk evt på Google, prøv ubuntuforums.org eller #ubuntu @ irc.ubuntu.com

Lenke til kommentar

Jeg skal se hva jeg får til. Det meste fungerer nå. Jeg må bare knote litt med noen instillinger i Thunderbird slik at jeg får lagt inn Hotmailkontoen min. Skjerm og oppløsning funker bra, men har ikke startet opp pc'en igjen etter at jeg gjorde de instillingene for å få permanent 1360x768 så jeg kommer masende tilbake om det ikke virker=) Ellers meget fornøyd med Ubuntu. Godt med en pc som kan stå å surre i dagesvis uten at noe blir tregere eller går galt. Ingen krasj, ingen reboot, ingen ctr alt del, ingen error, ingen kan ikke ditt eller kan ikke datt. Bare funker=)

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å få til dette med lyden i et par dager nå, men keg kommer ingen vei. Jeg har søkt og lest side opp og ned om dette å sette spdif som default i ALSA, men siden jeg er så noob i Linux/Ubuntu så skjønner jeg lite. Jeg er jaggu ikke sikker på hva ALSA er en gang. Hvis jeg ikke får til dette med lyden så blir det ikke mere Ubuntu her i gården. Da må jeg legge inn Windows igjen og det er synd siden jeg liker Ubuntu veldig godt. Inegn som kan hjelpe. Det eksterne usb lydkortet jeg bruker heter Terratec Aureon 5.1 USB MK-2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...