Gå til innhold

NTFS harddisk virker ikke i Windows

Anbefalte innlegg

Har spurt om dette før, men fikk ikke ordnet opp, så prøver igjen.

Jeg har en WD My book 500 Gb som er konvertert i NTFS. Har hatt denne en stund, og har ikke hatt noen problemer med å bruke den med Win eller Mac. Men nå får jeg en feilmelding som sier at jeg ikke har tillgang til den i Windows XP SP3. I tillegg kommer den opp i "Min Datamaskin" som Lokal disk, ikke ekstern. I Mac virker den som normalt.

Jeg tror dette har skjedd etter jeg innstallerte MacFuce og NTFS-3G for å kunne overføre filer til den. Tror dere dette har noe med saken å gjøre?

Vet noen hvordan jeg får den til å funke i Windows igjen?

Endret av Soffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har spurt om dette før, men fikk ikke ordnet opp, så prøver igjen.

Jeg har en WD My book 500 Gb som er konvertert i NTFS. Har hatt denne en stund, og har ikke hatt noen problemer med å bruke den med Win eller Mac. Men nå får jeg en feilmelding som sier at jeg ikke har tillgang til den i Windows XP SP3. I tillegg kommer den opp i "Min Datamaskin" som Lokal disk, ikke ekstern. I Mac virker den som normalt.

Jeg tror dette har skjedd etter jeg innstallerte MacFuce og NTFS-3G for å kunne overføre filer til den. Tror dere dette har noe med saken å gjøre?

Vet noen hvordan jeg får den til å funke i Windows igjen?

Hadde lignende problem med min, bare motsatt. Den ville ikke mounte på Maccen plutselig, men funka fint på Windows. Det at jeg brukte "Safely Remove Hardware" fikset problemet, så om du ikke unmounter sikkert på Maccen før du kobler den ut, prøv å gjør det og se om det funker.

Lenke til kommentar

Har du lest denne saken på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS-3G ?

En interessant informasjon er denne: NTFS-3G uses the FUSE file system interface, so it can run unmodified on many different operating systems. Og da blir spørsmålet om Windows XP må ha installert støtte for Fuse (finner ingen info rundt dette i farten). Men det kan være du finner svaret på http://www.ntfs-3g.org/ (hvor det også er både FAQ og forum for å diskutere problemer.

Lenke til kommentar

nei, XP trenger ikke FUSE for å lese ntfs.

tilbake til topic, jeg har hatt omvendt problem et par ganger, både pga at filsystem ikke har vært avmounta riktig, som løses ved å bruke --force i ntfs-3g, samt at mac ikke har klart å mounte ntfs automatisk dersom label på partisjonen har vært blank eller feilaktig.

kan være verdt et forsøk å dobbeltsjekke label, selv om det er i windows du har problemer.

Lenke til kommentar
kan være verdt et forsøk å dobbeltsjekke label, selv om det er i windows du har problemer.

Hva mener du med det? Passer alltid på å mounte ut disken før jeg avslutter Mac OS X for å gå over i Win, for hvis den står i når win skal boote opp vi den ikke boote opp.

Som tidligere nevnt får Win mounta den på en måte, som en "Lokal HDD", mens når jeg prøver å komme inn på den får jeg feilmeldingen.

"E:/ er ikke tilgjengelig, Filen eller mappen er skadet og kan ikke leses"

Endret av Soffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...