Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Min maskin ødelegger rambrikker!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en maskin som tydeligvis liker å ødelegge rambrikker. Den har nå klart å ødelegge 3stk rambrikker. 1stk OCZ, og 2stk Corsair sett har nå blitt bekreftet døde.

Maskinen inneholder dette:

CPU: Intel Q6600

GPU: XFX Nvidia GeForce 8800GTX

HK: ASUS Rampage Formula

PSU: Corsair HX620

Disk: Western Digital Raptor 150g

Minne: OCZ DDR2 PC2-8500 SLI-Ready 2 GB(første settet), Corsair CM2X1024 - 8500C5D(andre settet), og nå har jeg Corsair CM2X2048 - 8500C5D.

Operativsystem: Windows Vista

Første problemet oppstod med et annet hovedkort, nemlig ASUS Blitz Formula sammen med OCZ brikkene. Plutselig begynte jeg å få masse blåskjermer, og det var enkelte ganger maskinen ikke startet opp. Skjermkortviften fyrte opp i full hastighet, og det skjedde ikke en dritt. Ikke engang BIOS post screenen kom opp. Jeg fikset dette enkelte ganger ved å ta ut stikkontakten, skru av strømforskyninga osv.

Jeg fikk kjørt en reklamasjon på dette, og fikk testet både hovedkort og minne for feil. Jeg fikk tilbake ASUS Rampage Formula, og Corsair CM2X1024 8500C5D settet. Etter noen måneder begynte det å skje det samme. Plutselig vil ikke pcen starte opp, og jeg hører skjermkortvifta går for full rulle. Jeg fikk lånt meg noen brikker av en kamerat, og da startet pcen uten problemer. Jeg fikk sendt tilbake brikkene og fikk de testet for feil. Ja, disse var også defekt, og jeg fikk settet med 4g tilbake.

Dette settet er omtrent flunka nytt, da jeg fikk det for omtrent en måned sia. Nå i det siste har jeg merka noen ustabiliteter med blåskjermer osv, så jeg formaterte Windows for å utelukke problemet med software.

Men, så sjekket jeg med minnediagnosen i Vista etter formateringen, og det viser seg at det ble funnet et problem. Så her sitter jeg med følelsen av at maskinen min nærmest spiser rambrikker til frokost. Jeg kan kjøre på med ny reklamasjon, men sannsynligvis vil maskinen bare spise disse også. Hva er galt, og hva kan jeg gjøre?

PS: Om det ikke er tilstrekkelig informasjon på noen områder, si gjerne ifra!

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser i dine tidligere poster,at du kan stille inn rett spenning på ram,men det er ikke nødvendig å gi rammen max volt,hvis du ikke er nødt til det,for å få en stabil pc.

Har du god gjennom lufting i kabinettet?Hvis du har vannkjølt cpu,og ikke mont ekstra vifte til å blåse på rammen,kan den bli litt varm.Rammen blir jo litt avkjølt av cpu vifte.

Lenke til kommentar

Det kan være spenningen i stikkontakten din det er noe galt med. Dersom du har koblet tvn til dataen, stereoanlegget eller har et tvkort osv kan forholdet mellom kabeltv og spenningen i stikkontakten din være et problem. Prøv i så fall et galvanisk skille på tvuttaket ditt. Et finvern mot strømtopper kan også være en ide å ha mellom dataen og veggstikkontakten.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Auto verdier i BIOS skal vel kunne gjøre at systemet er stabilt? Det trodde ihvertfall jeg, men kan prøve å stille på volten og sjekke om jeg får noe feil.

Galvanisk skille mpå tvuttaket? Hva er isåfall galvanisk skille, og hva er tvuttaket? Og jeg har et slags overspenningsvern mot lyn osv som alt utstyret mitt er koblet til. (Utstyret er TV, anlegg, pc, og enda en skjerm, samt en router. Med andre ord, fra samme stikkontakt. Kan dette slå ut som noe negativt?

Og bør ikke strømforskyninga mi klare å holde strømmen stabil fordet? Tenkte at det gikk noen sikringer om strømmen ble for høy inn jeg, men mulig jeg tar feil her..

Lenke til kommentar

Update: Jeg sjekket over rambrikkene med memtest, og fant ingen feil tidligere på dagen i går. Dette var da absurd? Senere på kvelden fikk jeg blåskjerm igjen helt random, og jeg sjekket med memtest like etter og fikk error igjen.

Så plugga jeg pcen i en annen strømkontakt på rommet mitt, og sjekket igjen. Kjørte en memtest på 2 timer, og ingen feil! Her er det noe muffins!

Lenke til kommentar

Høres rart ut. Dersom alt utstyret er koblet til en kontakt kan jo denne være overbelastet. Et galvanisk skille settes på antenneuttaket dersom man har kabeltv. Det hindrer at spenningen i antenneuttaket ledes fra uttaket til utstyret mens signalet forblir uforstyrret.

Lenke til kommentar

Det er veldig rart, og jeg kan liksom ikke fatte hvorfor disse absurde problemene skjer. Den forrige maskinen jeg hadde funket plutselig ikke lengre den også, så kanskje det er noen eksterne faktorer som spiller inn?

Har ikke kabeltv, da jeg kun bruker tven som ekstra skjerm på pcen min, så da regner jeg med at en slik galvanisk skille utgår.. :)

Skal ihvertfall overvåke alle spenninger nå, for å se om de plutselig får en økning. Håper virkelig den kontakta var problemet, for jeg orker ikke styret med å bytte rambrikker ENDA en gang! :(

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var i orden nå, men plutselig hadde jeg fått bluescreen mens jeg var ute med noen kompiser i går.

Samme problemet, tror det kanskje stod noe om MEMORY_MANAGEMENT i bluescreenen. Jeg syntes det er sinnsykt rart at brikkene "kommer og går" når det gjelder å feile. Hva kan det skyldes? Den ene dagen så funker de 100% uten feil, og den andre dagen så funker de ikke.

Til og med Norton 360 ble korrupt så jeg måtte reinstallere denne på grunn av bluescreenen. Hvordan kan dette skje? Kanskje det er flere ting som henger sammen her..

Setter stor pris på svar, dette er noe jeg absolutt ikke klarer å løse selv...

Lenke til kommentar

PSU har jeg hatt den samme igjennom ja. Den er egentlig ganske ny, da jeg byttet den mot en Hiper som tok kvelden. Men etter Hiperen så har jeg både bytta hovedkort og ram...

Skal få skaffet noe måleutstyr til å måle spenninga i veggen med, og loggføre eventuelle "spikes". Vil en UPS gi jevn flyt med strøm altså? Trodde at strømforskyninga mi ville renske ut slike spikes jeg da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...