victoriaterese Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg har et Canon 10D speilreflekskamera. Men jeg har bare en 50-200 zoom. Jeg kunne tenke meg en god "alt-mulig"-linse. Jeg ønsker å ta bilder inne, samt av andre ting på en til to armlengdes avstand. Jeg vet det finnes mange gode linser der ute, men på hobby-basis synes jeg de blir litt dyre. Kunne tenke meg ett til rundt 2000,- Noen som har noen forslag til meg? Mvh Victoriaterese Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 For å få litt kvalitet syns jeg du bør gå opp til 2800,- og se på Sigma 17-70mm f2.8-4.5 Et meget allsidig og godt objektiv, med kort minste fokuseringsavstand slik at du kan ta bilder veldig nære ting. Dog ikke så nærme som et dedikert makro. Lenke til kommentar
victoriaterese Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Takk for tilbakemelding! Er sigma et godt objektiv for Canon altså? Det visste jeg ikke :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Takk for tilbakemelding! Er sigma et godt objektiv for Canon altså? Det visste jeg ikke :-) Innimellom, så er det slik. Jeg har har hatt 17-70mm-eren selv og fått mange bra bilder med den. Et par anndre men litt dyrere alternativ er Sigma 18-50mm f/2.8 og Tamron 17-50mm f/2.8.De er mer lyssterke, men rekker ikke like langt. Tom Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Til alt-mulig-foto er normalzoomen Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS til 700,- kr et godt valg, og vil komplettere 50-200mm zoomen din. Du kan også kjøpe den ny til ca. 1250,-. Den er ikke så veldig lyssterk, men med 18mm/3.5 og bildestabilisator (IS) burde den være godt brukbar også innomhus. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Til alt-mulig-foto er normalzoomen Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS til 700,- kr et godt valg, og vil komplettere 50-200mm zoomen din.Du kan også kjøpe den ny til ca. 1250,-. Den er ikke så veldig lyssterk, men med 18mm/3.5 og bildestabilisator (IS) burde den være godt brukbar også innomhus. Er du sikker på at EFs objektiver passer på 10D da? Spesifikasjonen for 10D på canon.com/camera-museum sier bare at rene EF-objektiver passer på 10D? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Stemmer at 10D ikke kan bruke EF-S-objektiver. Derimot kan det bruke crop-tilpassede objektiver fra Tamron og Sigma, så mitt tips er den nye Sigma 18-50 f/3.5-4.5OS, dersom man ikke vil spandere på litt ekstra på f.eks. Tamron 17-50 f/2.8 (som er et meget godt objektiv) eller Sigma 17-70 f/2.8-4.5... Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er du sikker på at EFs objektiver passer på 10D da? Spesifikasjonen for 10D på canon.com/camera-museum sier bare at rene EF-objektiver passer på 10D? Eeheem... Du har selvsagt helt rett. EF-S objektiver passer ikke til Canon EOS 10D. Unnskyld. -Vennligst overse min "anbefaling". Lenke til kommentar
victoriaterese Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Hei og takk for gode råd! Jeg tror jeg havner på et sigma 17-70, men må prøve det først. Jeg visste ikke at kameraet mitt har havnet på "museum" hehe ;-) (canon.com/camera-museum) Men det er vel ikke "gått-ut-på-dato" av den grunn? Jeg synes det er et veldig godt kamera! Takk igjen (",) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Med godt lys tar de eldre kameraene knallfine bilder, victoriatherese. Fremskrittene siden 10D har vel ligget i dubbedingser (live view, videofunksjon osv), ytelse på høy ISO, søkeren, lcd-skjermen og autofokus-systemet. Og EF-S, da. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei og takk for gode råd! Jeg tror jeg havner på et sigma 17-70, men må prøve det først.Jeg visste ikke at kameraet mitt har havnet på "museum" hehe ;-) (canon.com/camera-museum) Men det er vel ikke "gått-ut-på-dato" av den grunn? Neida, det tar fremdeles bra bilder - det er bare at de nye kameraene tar enda bedre bilder og er kjappere og bedre i responsen. Ditt kamera blir ikke dårligere av at noe bedre har kommet. Forøvrig er et av de siste skuddene på stammen til Canon også på museet, 5D Mk II: http://www.canon.com/camera-museum/camera/...&page=1995- 500D har ikke kommet så vidt jeg kan se... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei og takk for gode råd! Jeg tror jeg havner på et sigma 17-70, men må prøve det først.Jeg visste ikke at kameraet mitt har havnet på "museum" hehe ;-) (canon.com/camera-museum) Men det er vel ikke "gått-ut-på-dato" av den grunn? Jeg synes det er et veldig godt kamera! Takk igjen (",) Hvis du er veldig fornøyd med din 10D, så har det ikke gått ut på dato. Men utviklingen går raskt, så den dagen du bytter, så vil du oppleve at det har skjedd en del ting. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå