Scroogey Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Jeg syns personlig at dette bildet ble brukbart, spesielt fornøyd er jeg med komposisjonen. Jeg har beskåret det litt, og endret litt på fargene. Det var også nødvendig å bruke unsharp mask. Bildet er endret slik at det er under 2 mb, noe som kanskje syns. Jeg brukte: Kamera: Canon EOS 40D Objektiv: Tamron 28-300mm F3.5-6.5 ISO 100 Blenderåpning: F6.5 Lukkertid: 1/80 sek. Endret 3. juni 2009 av CS93 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Kanskje lurt å legge ved bildet? o_O Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Kanskje lurt å legge ved bildet? o_O Hadde problemer med størrelsen og måtte derfor laste opp en annen versjon. Endret 2. juni 2009 av CS93 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Du har bomma kraftig på fokus, det ødelegger desverre bildet for min del. Humla må nesten være i fokus, og ikke fronten av blomsten. Ellers så tror jeg fargekombinasjonen der kunne gjort et veldig bra bilde Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Kanskje lurt å legge ved bildet? o_O Og på nett kan du greie deg med en liten størrelse på et par hundrede kb, det tar lang tid å åpne et så stort bilde. (Og det er større en reglene her tillater).Ellers var det fine farger og fin stemning i bildet..fokus kunne vært noe bedre. PS. At du skallerer ned et bilde ganske mye for web vil ikke synes særlig, det er først når bildet skal printes at du ternger så stor størrelse... RandiA Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Kanskje lurt å legge ved bildet? o_O Og på nett kan du greie deg med en liten størrelse på et par hundrede kb, det tar lang tid å åpne et så stort bilde. (Og det er større en reglene her tillater).Ellers var det fine farger og fin stemning i bildet..fokus kunne vært noe bedre. Huh? Han hadde ikke lagt ved noe bilde, derfor jeg begynte å lure.... Ontopic; jeg synes bildet var fint Endret 2. juni 2009 av timb Lenke til kommentar
superbat Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Bilde er uta av fokus og det ødlegger hele bilde som nevnt. Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Mulig jeg bomma litt på fokus, men syns ikke det var så ille. Har prøvd å rette opp skarpheten i bare øyepartiet, ved å bruke flere lag i Elements. Jeg burde ha hatt en mindre blenderåpning, mot å heve ISO-en. Lenke til kommentar
BorN Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Som nevnt fra før, synes jeg fargene er fine, og utgjør mesteparten av sjarmen ved bildet. Men den uskarpe humla trekker dessverre litt ned. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Mulig jeg bomma litt på fokus, men syns ikke det var så ille. Har prøvd å rette opp skarpheten i bare øyepartiet, ved å bruke flere lag i Elements. Jeg burde ha hatt en mindre blenderåpning, mot å heve ISO-en. Mindre blenderåpning trenger du slett ikke. På slike bilder gjør det seg veldig bra med uskarphet i dybden. Problemet var nok at du bomma med hvor du fokuserte. Hvilken fokus metode bruker du ? På slike bilder pleier jeg å bruke "center fokus" der kameraet ikke bestemmer selv hvilket objekt som skal fokuseres på, men det fokuseres på punktet i midten av bildet. Sånn kan man fokusere på det man vil ha i fokus, og så endre bildeutsnittet etter dette. Desverre så er det begrenset hvor mye du kan rette opp fokus på et bilde, da mesteparten av de fine detaljene er borte. Det som gjør at bildet ikke blir helt bra, er at humla i dette tilfellet er mer eller mindre hovedobjektet, selv om du vil det eller ei. Derfor blir helhetsintrykket dårlig, selv om du måtte mene at blomsten er fin =) Bedre lykke neste gang, og bare vær påpasselig med hva du vil ha krystallklart og ikke. Høy blender er fint! Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Mulig jeg bomma litt på fokus, men syns ikke det var så ille. Har prøvd å rette opp skarpheten i bare øyepartiet, ved å bruke flere lag i Elements. Jeg burde ha hatt en mindre blenderåpning, mot å heve ISO-en. Mindre blenderåpning trenger du slett ikke. På slike bilder gjør det seg veldig bra med uskarphet i dybden. Problemet var nok at du bomma med hvor du fokuserte. Hvilken fokus metode bruker du ? På slike bilder pleier jeg å bruke "center fokus" der kameraet ikke bestemmer selv hvilket objekt som skal fokuseres på, men det fokuseres på punktet i midten av bildet. Sånn kan man fokusere på det man vil ha i fokus, og så endre bildeutsnittet etter dette. Desverre så er det begrenset hvor mye du kan rette opp fokus på et bilde, da mesteparten av de fine detaljene er borte. Det som gjør at bildet ikke blir helt bra, er at humla i dette tilfellet er mer eller mindre hovedobjektet, selv om du vil det eller ei. Derfor blir helhetsintrykket dårlig, selv om du måtte mene at blomsten er fin =) Bedre lykke neste gang, og bare vær påpasselig med hva du vil ha krystallklart og ikke. Høy blender er fint! Selvsagt skal slike bilder ha en uskarp/ufortyrrende bakgrunn, men jeg kunne hevet blendertallet allikevel uten at det hadde gått noe særlig ut over bakgrunnen. Jeg hadde brennevidden 300mm (ganger 1,6), noe som gjør at bakgrunnen veldig lett blir uskarp. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 For å være litt kjerringa mot strømmen, så synes jeg ikke det er noe som helst galt med fokusen. Den er dus og fin, men samtidig skarp og trekker oppmerksomheten min mot sammspillet mellom humla og blomsten (bestøvingen dersom vi skal bli såpass dype). Jeg synes dette ble et herlig og behagelig bilde å se på med tanke på farger og dof-en. Komposisjonen har jeg heller ikke noe å utsette på. =) Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 For å være litt kjerringa mot strømmen, så synes jeg ikke det er noe som helst galt med fokusen. Den er dus og fin, men samtidig skarp og trekker oppmerksomheten min mot sammspillet mellom humla og blomsten (bestøvingen dersom vi skal bli såpass dype). Jeg synes dette ble et herlig og behagelig bilde å se på med tanke på farger og dof-en. Komposisjonen har jeg heller ikke noe å utsette på. =) Takk for støtten Lenke til kommentar
-DMB- Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Synes det var fine farger, og likte bakgrunnen godt. Ikke glem "BK" først i tittelen. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Synes bildet var fint jeg. Ikke helbom på fokus som andre lirer av seg, men kunne kanskje vært øøørlite bedre. Likte utsnittet og Lenke til kommentar
BorN Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Med fare for å virke som jeg bare følger "med strømmen", må jeg nevne at hele humlen så uskarp ut da jeg så den på bærbarskjermen. Jeg zoomet akkurat bildet ned i Opera på den stasjonære (Prøv det selv!), og jeg har ombestemt meg litt utifra det jeg ser. Det er jo bare humlens bakdel som er uskarp, og det gjør "problemet" adskillig mindre. Vverdt å nevne synes jeg komposisjonen er veldig bra (plassering av humlen, rom rundt motivet), og den lave dybdeskarpheten gjør at det mindre viktige, som stilken og bakdelen av humlen, ikke blir med. Uskarpheten av den rosa blomsten, bak den skarpe delen av blomsten, gjør at man får mer dybde i bildet. Veldig flott å se på. Tok du mange bilder av bare denne blomsten? Endret 4. juni 2009 av BorN Lenke til kommentar
Scroogey Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Med fare for å virke som jeg bare følger "med strømmen", må jeg nevne at hele humlen så uskarp ut da jeg så den på bærbarskjermen. Jeg zoomet akkurat bildet ned i Opera på den stasjonære (Prøv det selv!), og jeg har ombestemt meg litt utifra det jeg ser. Det er jo bare humlens bakdel som er uskarp, og det gjør "problemet" adskillig mindre. Vverdt å nevne synes jeg komposisjonen er veldig bra (plassering av humlen, rom rundt motivet), og den lave dybdeskarpheten gjør at det mindre viktige, som stilken og bakdelen av humlen, ikke blir med. Uskarpheten av den rosa blomsten, bak den skarpe delen av blomsten, gjør at man får mer dybde i bildet. Veldig flott å se på. Tok du mange bilder av bare denne blomsten? Ja, jeg tok en del bilder, men bare dette ble vellykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå