RasmusKRiis Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Når jeg prøver å ta bilde av solnedganger får jeg ofte det samme problemme på alle bildene og det er det du ser på bilde nedenfor. Dissen hvite lysstripen ødellegger heled bilde, er det noe jeg kan gjøre for å fjrene disse? Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Når jeg prøver å ta bilde av solnedganger får jeg ofte det samme problemme på alle bildene og det er det du ser på bilde nedenfor.Dissen hvite lysstripen ødellegger heled bilde, er det noe jeg kan gjøre for å fjrene disse? Lysstripene kommer mest sannsynlig av at sollyset reflekteres internt i objektivet. Dette blir forverret dersom du bruker UV-filter. Det er et vanlig problem med rimeligere objektiver og rimelige UV-filter. Alternativt kan det være at frontlinsen rett og slett ikke er helt ren, men dette tar jeg som en forutsetning at du har sjekket.. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 +1 dårlig glass, eller uv-filter er nok syndebukken her ja. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Lens flare oppstår på alle typer objektiver under bestemte forhold. Men som allerede nevnt vil billig glass (mangelfull multicoating), skitne linseelementer, billige filtre kunne øke lens flare. Les mer på: http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_flare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå