tomarild Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Hei! Har følgende kode for å hente ut poster fra en MySQL-tabell <?php $con = mysql_connect( "localhost", "username", "pwd" ) or die( 'Could not connect: ' . mysql_error() ); mysql_select_db( "min_db", $con ) or die( mysql_error() ); $result = mysql_query( "SELECT * FROM `artikler` LIMIT 7, 1; " ) or die( mysql_error() ); while($row = mysql_fetch_array($result)) { echo "<font color=#919191>" . $row['day'] . "." . $row['month'] . "." . $row['year'] . "</font>"; echo "<br />"; echo "<b><font color=B9720E size=2>" . $row['tittel'] . "</font></font></b>"; echo "<br />"; echo "<br />"; echo $row['tekst']; echo "<br /><br /><br /><br /><br />"; } mysql_close($con); ?> Så lurer jeg på hvordan jeg kan hente ut kun f.eks de første 200 tegnene fra "tekst"-feltet. Har googlet masse i dag men får ikke noenting til å fungere. Trenger osgså hjelp til hvor i koden jeg evt skal legge inn et evt script. Endret 2. juni 2009 av tomarild Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Bruk LEFT funksjonen i mysql: mysql> SELECT LEFT('foobarbar', 5); -> 'fooba' Flere string funksjoner i mysql finner du her Lenke til kommentar
tomarild Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Takk for svar kami, men skjønte ikke helt hvor i koden det skulle inn. Lyst til å gi et eksempel i forhold til koden jeg postet? Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Bytt ut Select * med de feltene du faktisk trenger. $result = mysql_query( "SELECT day, month, year, LEFT(tekst, '200') FROM `artikler` LIMIT 7, 1; " ); Lenke til kommentar
tomarild Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Nå er jeg VELDIG nær. Nå får jeg tilbake data fra feltene, men fra tekstfeltet hvor jeg skal ha de 200 første tegn, der er det ingenting. Noen løsning kami? Lenke til kommentar
[kami] Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 SELECT day, month, year, LEFT(tekst, '200') as tekst as tekst vil lage et alias.. virker som kanskje den assosiative arrayen ikke skjønner oversetter LEFT(tekst....) til "tekst" indexen så da må de gjøres explicit. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Skulle til å foreslå det samme som [kami]. Det virker fornuftig, fordi det godt kan hende at du vil hente både «LEFT(tittel, 200)» og «tittel» - da kan ikke mysql automatisk overskrive indexen. Endret 2. juni 2009 av Kagee Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) echo substr($row['tekst'], 0, 200); Endret 2. juni 2009 av Thomas. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Thomas: Vil nok være bedre å ta det i mysql, så php får mindre data å prosessere. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 En annen ting er at substr jobber med bytes, ikke reelle tegn. Dette har sammenheng med at den er ment for singlebyte tegnsett, ikke Unicode som er veldig «in». MySQL har en noe tvilsom støtte for UTF-8, men den vil i det minste hente ut n tegn og ikke n bytes med eksempelvis LEFT. Lenke til kommentar
tomarild Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Takk for utmerket hjelp folkens. Har fått til dette nå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå