Gå til innhold

Gjennomsnittsfotobokser oslo tønsberg


Tmz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså alle oppegående personer skjønner at dette ikke fungerer i praksis, for å faktisk klare å holde fartsgrensen gjennom hele sonen er man jo nødt til å stirre på speedometeret hele tiden fordi om man er 5km over i et par hundre meter kan man risikere å få bot. Resultatet blir jo at trafikken flyter 10-15km/t under fartsgrensen og det blir sikkert køer osv...

 

Tåpelig tiltak, men det er jo en måte å få ned dødsfallene på uten å bruke penger men istedet tjene penger.

 

En avklippet kabel kan neppe koste mye penger, er jo bare å skjøte den jævla kabelen på igjen vel? Om de i værste fall måtte legge ny kabel kan det neppe koste mange tusenlappene som er relativt lite i denne sammenhengen.

 

"fare for andre billister med slik sabotering"

"For det andre betyr dette store utgifter for oss, som igjen fører til mindre penger til trafikksikkerhet andre steder, sier Isaksen."

 

Han sier jo rett og slett at det og holde disse boksene i drift er viktigere en trafikksikkerheten, for vil ikke akkurat si dette gjør trafikken så mye tryggere, kanskje på akkurat det punktet, men etter sonen vil det nok være endel førere som er irriterte og kommer til å ta igjen tapt tid, dessuten skjer ulykker uten at fartsgrensen overskrides og da er det andre tiltakt en slike latterlige utbedringer som må gjøres.

 

Jeg ler.........

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Jeg ler med deg Tmz :)

 

Det blir for dumt at om man ligger 10-15km/t under pluss

feilmargin som på enkelte biler kan være over 20km/t feil

(Vectra`n jeg hadde viste 96 på "tavla" når jeg hadde 120

på speedometeret med en del for små dekk)

 

La oss da si at boksene står i en 100-sone og jeg legger

meg på 90 fordi jeg ikke er klar over det, så ligger jeg faktisk

i ca. 70-75km/t...

Mon tro om noen med mer riktig speedo, evt. GPS blir gærne?

Lenke til kommentar

Synest ikkje så mykje om slike hjennomsnittsmålingar sidan vi som bilistar ikkje har noke kontroll på om vegvesenet bruker den innsamla dataene om deg til andre ting eller ikkje.

Ikkje at eg trur det er eit stort problem, men når dataene fyrst finnest så er terskelen for at andre også får tilgang langt lavare en om datane ikkje var sammla inn.

 

Ein anna ting er at slike gjennomsnittsmålingar burde vært i kombinasjon med slike fartsmålere som viser den faktiske farta du har, på den måten kan sjølv gammle bilar med defekt speedometer muligheita til å kjøyre i ei grei hastigheit utan å sinke trafikken eller få fartsbot.

Lenke til kommentar

Hei, dere, hva med å legge litt om på tankegangen her?

 

Det vi gjør for tida, er å mase på myndighetene, og å lesse mer og mer ansvar for uhellsstatistikken over på dem - dårlige veier og all mulig dritt.

 

Noe av det aller mest effektive for å få ned antallet ulykker på veiene, er faktisk å senke farten og kjøre mer etter forholdene, istedenfor å på død og liv (bokstavelig talt) skulle kjøre så fort man orker og selv mener man burde, for så å skylde på regjeringa når man kræsjer.

"Nei, veien var ikke bygd for den farten jeg ønsket, så det er deres feil."

 

Er ikke mye logikk i det?

 

Bite me.

 

Uansett hvor breie, fantastiske og idiotsikre veier vi greier å gneldre oss til, så vil folk ta livet av hverandre på veiene - all den tid biler kjøres av vimsete, tomsete mennesker.

 

 

Nei, misforstå meg rett, jeg mener ikke at gjennomsnittsmåling er det eneste saliggjørende. Det har nok sine negative effekter, og det finnes helt klart bedre måter å bedre trafikksikkerheten på.

Men dere har seriøse logiske brister i kritikken av disse..

Hvis det beste dere klarer, er å rope opp om at vi lever i en politistat når dere ikke får kjøre så fort dere vil, så fortjener dere ikke bedre.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Hei hei hei!!

 

Kjører du noen km/t for for får du 1600 i bot,

det fordi du følger med på veien framfor speedometeret,

glemmer å bremse i en nedoverbakke, eller du rett og

slett glemmer deg bort noen sekunder..

 

Dette blir for dumt uansett..

I tillegg så har du de ville satsene, og kontroller nesten

utelukkende på fine oversiktige veier der folk gjerne følger

trafikken som ofte går så vidt det er over grensa.

 

Jeg har prata med en (fetteren min) som jobber i UP,

og han sa at skole-/boligområder ikke var på lista

fordi det der ikke er så mye idiotkjøring,

men når jeg nevnte på det at det har gått sport i å hoppe

over dumpelen ved den nærliggende barneskolen,

så svarte han at han gjerne ville stått der men sjefen hadde sagt nei.

 

Dette fordi du da kanskje tar lappen fra 1 eller 2 stk på et par-tre

timer, mens i 60-sona på innfartsveien til sentrum (Skien)

tar man 40-50 stk. bare i løpet av rushen som ligger 5-10km/t over.

 

Et kjapt regnesstykke her avgjør hva som er lønnsomt, ikke trafikksikkert!!

Lenke til kommentar
Det vi gjør for tida, er å mase på myndighetene, og å lesse mer og mer ansvar for uhellsstatistikken over på dem - dårlige veier og all mulig dritt.

Det vi, iallfall jeg, mener er at disse boksene er en billig og lettvint måte å få ned antall ulykker på. Det negative med dette sett i forhold til utbygging av veier er effektiviteten av veiene. Transporten blir treg, og sett i forhold til söta bror har vi her i landet i stor grad dårlige og lite trafikksikre veier. Dette medfører en lavere forsvarlig fart, på noen steder lavere enn det som føles naturlig. Veiutbygging for å effektivisere transporten er i mine øyne naturlig, og burde ha blitt gjort i større grad i Norge de siste 30 årene. Det går for tregt, og det er altfor svakt at vi ikke en gang har en firefelts motorvei mellom landets største byer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
...og det er altfor svakt at vi ikke en gang har en firefelts motorvei mellom landets største byer.

 

Hvorfor må vi på død og liv sammenligne oss med land med både større befolkning, større byer og "lettere" terreng?

Norges største byer kan jo knapt sammenlignes med middels landsbyer i de landene dere mener vi skal ha samme veistandard som..

 

Sånn sett synes jeg det virker mer fornuftig å bygge ut jernbanenettet litt grundigere, det ville fått fart på transporten av både gods og mennesker, og er vel en lille smule mer miljøvennlig.

 

Helt enig med det DieAllerVaerste sier. Og det jonlem sier er bare tragisk, gidder ikke kommentere det en gang siden det klarte DieAllerVærste utmerket.

 

+1

 

Men så drit i å kommentere det da, om det er så tragisk :thumbdown:

Lenke til kommentar
det fordi du følger med på veien framfor speedometeret,

glemmer å bremse i en nedoverbakke, eller du rett og

slett glemmer deg bort noen sekunder..

 

Og så dette med å enten følge med på veien eller speedometeret. Hva er det for noe piss da?

 

Er jeg noe slags overmenneske da, som aldeles fint greier å både passe farten og å følge med på veien?

Lenke til kommentar

Hvis du skal klare å holde gjenomsnitsfarten under fartsgrensen må du enten sitte og stirre ned i speedometret hvor du har markert med tusj akkurat hvor du skal ligge eller du må ligge vesentlig under fartsgrensen. Uansett er det negativt.

Lenke til kommentar

Hvis du er nødt til å sitte å stirre ned i speedometeret for å greie å holde farta, burde du kanskje ikke kjøre bil?

 

Det krever en viss følelse med bilen du kjører, gasspedalen og omgivelsene, men det går altså helt fint å holde konstant fart uten å måtte stirre på speedon hele tida. Et kjapt gløtt i ny og ne funker fint for meg.

 

Evt cruise control da, eller konstantfartholder som det så fint heter på norsk ;)

 

Forresten, hvem sa du måtte ligge under fartsgrensen? Burde være mer enn nok å bare holde fartsgrensa sånn høvelig akkurat. Kan helt sikkert til og med ligge en km eller to over uten at det skjer stort..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Hvis du skal klare å holde gjenomsnitsfarten under fartsgrensen må du enten sitte og stirre ned i speedometret hvor du har markert med tusj akkurat hvor du skal ligge eller du må ligge vesentlig under fartsgrensen.

Jaha. Nå er ikke jeg noen tilhenger av gjennomsnittsmålingene, men det du sier stemmer jo ikke. Om du følger fartsgrensene sånn noenlunde vil du i stedet oppleve å holde en gjennomsnittsfart som ligger for lavt. Dette fordi det finnes mange situasjoner hvor man letter litt på gassen (uoversiktlige svinger, hjelpe til ved forbikjøring, forbikjøring i motgående retning, folk som svinger inn på veien foran deg og ikke klarer å gi gass etc), mens det omtrent ikke finnes situasjoner hvor man gir litt ekstra gass pga trafikale forhold.

 

Jeg forutsetter da at man har såpass tåspissfølelse at man klarer å holde noenlunde jevn fart og ikke er så bortreist at man plutselig akselererer fra 80 til 110 uten å merke det. Med litt erfaring forstår man jo etterhvert også at det å kjøre i 80 i nedoverbakke ikke krever like mye gasspådrag som i oppoverbakke.

Lenke til kommentar
Hvis du er nødt til å sitte å stirre ned i speedometeret for å greie å holde farta, burde du kanskje ikke kjøre bil?

 

Det krever en viss følelse med bilen du kjører, gasspedalen og omgivelsene, men det går altså helt fint å holde konstant fart uten å måtte stirre på speedon hele tida. Et kjapt gløtt i ny og ne funker fint for meg.

 

Evt cruise control da, eller konstantfartholder som det så fint heter på norsk ;)

 

Forresten, hvem sa du måtte ligge under fartsgrensen? Burde være mer enn nok å bare holde fartsgrensa sånn høvelig akkurat. Kan helt sikkert til og med ligge en km eller to over uten at det skjer stort..

 

Det jeg sier er at den gjennomsnittlige bilist her til lands ikke

bryr seg en døyt om bil/bilkjøring, men mer om penger..

Derfor vil de fleste ligge litt under, og passe GODT på farta

fordi bøtesatsene er så høye som de er..

 

Så ja, en god del vil følge grundig (kanskje for grundig?) med

på speedometeret, derfor mener jeg at dette vil virke mot

sin hensikt..

 

Husk også at dette aldri har vært prøvd ut før, noen plass...

Lenke til kommentar
Husk også at dette aldri har vært prøvd ut før, noen plass...

 

Ikke en gang i det store utland, som vi ser så opp til?

Er det kanskje derfor det er så fy-fy? Fordi vi faktisk gjør noe nytt, har tenkt litt på egen hånd?

 

Neida, men.. kanskje man da må vurdere hva man "tjener" mest på, å fjerne boksene igjen eller å bedrive litt enkel folkeopplysning?

Lenke til kommentar

Jeg tror gjennomsnittsfartsmåling er greit nok, men ikke når fartsgrensene er definert slik de er nå at fartsgrensen i ca. 99% av veistrekningen er en fartsbegrenser og andre forhold tilsier at man kunne kjørt fortere. Det igjen betyr at det bare er i den siste prosenten at man faktisk får noe trening på faktisk begrense farta og det igjen kan være en god grunn til at mange feilberegner og kjører ut i svinger når føreforhold blir noe dårligere.

 

Jeg bruker somoftest å legge speedometret mitt ganske nøyaktig 6km/t (siden det betyr akkurat på 90-merket i 80 som er enklere å treffe på) over fartsgrensen og holde det der så nøyaktig jeg kan uansett om det er oppoverbakke, nedoverbakke, sving, osv. Men jeg kan ikke prioritere å holde det slik om trafikkforhold gir meg mer belastning. En fotoboks som måler gjennomsnittet mitt vil da være en slik belastning siden jeg da hele tiden må sørge for at gjennomsnittet mitt ligger under fartsgrensen. Det vil da gjøre at jeg må legge meg i en lavere fart enn jeg egentlig ville gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...