Solsviken Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Var lite informasjon rundt dette kameraet her på forumet. Er det noen som fraråder meg å kjøpe dette ? Liker spesielt den vridbare skjermen, selv om dette ikke er et must. Finnes det bedre alternativer for meg ? Syns det er greit å ha muligheten til å kunne ta video, men jeg leker litt med tanken om å kjøpe et eget videokamera til dette. Ut i fra testen til dinside, syns jeg bildene mellom EOS 500D og D5000 går i favør til D5000. Jeg syns disse bildene ble skarpere en Canon sine bilder. Prisklassen min er opptil 7,5k for utstyret. Jeg ser mange skriver, D90 over D5000, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvis du skal ha dedikert videokamera ved siden av, så kan jo og de nye Sonymodellene være noe å kikke på: http://www.sony.no/hub/dslr/block/2/subblock/1 Lenke til kommentar
swahili Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvis du har 7,5 k til rådighet ville jeg vurdert d90 eller et brukt d80 (disse fåes billig på bruktmarkedet nå) Hvertfall hvis du tenker på å utvide utstyret med feks. ekstern blits eller objektiver uten fokusmotor. Dette er nettopp grunnen til at jeg oppgraderer fra d60 som ikke har fokusmotor eller cls som nikon kaller det. (Creative light system) Det er hvertfall min mening etter et år med d60 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Ut i fra testen til dinside, syns jeg bildene mellom EOS 500D og D5000 går i favør til D5000. Jeg syns disse bildene ble skarpere en Canon sine bilder.Uten at jeg har lest testen, så bør du sjekke om de har brukt jpeg eller råformat, og hvorvidt de har endret på noen innstillinger eller ikke. Hvor mye bildene skarpes opp i fabrikksinnstillinger varierer fra produsent til produsent, og dette er noe man kan endre på selv i kameraets meny. En annen ting å være klar over er at tilsynelatende skarphet ved 100% visningsstørrelse ikke er noe man skal ta så veldig mye hensyn til. 500D har noe høyere romlig oppløsning enn D5000, som vil naturlig gjøre at bildene kan se noe mindre skarpe ut ved 100% visning. Det betyr ikke nødvendigvis at den faktiske detaljgjengivelsen er dårligere. EDIT: Du bør også se på hvilke objektiver de har testet med. Tester de kamerakit, eller hus med utvalgte objektiver. Canon sitt gamle 18-55 kitobjektiv fikk mye pepper for stor eksemplarvariasjon. Den nye 18-55 IS er ganske mye bedre, men det er en viss eksemplarvariasjon der også, så det kan være de rett og slett har testet med et mandagsobjektiv. Med så høyoppløste sensorer som man har i dag så har optikken like mye eller mer å si for detaljgjengivelsen enn sensoren. Det er generelt veldig lite som skiller mellom modeller i det prissegmentet når det kommer til bildekvalitet, så du bør heller velge etter hva du trives med å bruke. Endret 2. juni 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Det beste du kan få i den prisklassen(få mest kvalitet for pengene) + litt til er vel Olympus E3 som MPX har på tilbud. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=87495 Kan du klare deg uten liveview og så er 5999,- for en A700 på Japanfoto et godt kjøp. Endret 2. juni 2009 av Karabin Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 det er kun 18-55 du får med til den prisen på D5000. Det er et fint kamera, men tror nok en D60+16-85mm hadde gitt en bedre pakke til samme pris. Evt kan du oppgradere objektivet senere. Samme problemstilling er det også med 500D, du får akkurat råd til kamera med biligste kit-objektiv. NB: kitobjektivene gir forsåvidt god bildekvalitet de også. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg vet ikke om jeg trenger noe mer en kit objektivene. Kansje et zoom en gang i fremtiden. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg vet ikke om jeg trenger noe mer en kit objektivene. Kansje et zoom en gang i fremtiden. Jeg har fått til forbausende bra bilder med D40 + 18-55mm uten VR. VR-utgaven skal være enda bedre, så du gjør ingen feil å starte med det. Om du vil bruke en drøy tusenlapp til, så er D5000 + 18-105mm VR noe jeg ville anbefalt, et langt rimeligere alternativ enn 16-85mm, men bedre enn 18-55mm, og med ganske mye lengre rekkevidde. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 @ swahili: d5000 støtter cls Og objektiver uten fokusmotor blir et svakere og svakere argument mot innstegsmodellene fra Nikon. På DX-format er man nå i alle fall dekket fra 10 til 600mm, og med 35mm 1,8, 50mm 1,4, 105mm 2,8 VR etc etc... (Ikke at det er billig å dekke hele det nevnte spekteret, men har man penger er det mulig...) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) @ swahili: d5000 støtter cls Dessverre ikke, dette er rett og slett en feil på Nikons norske hjemmeside (som de burde ha rettet opp nå). I brosjyren står det: Advanced Wireless Lighting supported with optional Speedlights SB-900, SB-800, or SU-800 as commander. Endret 2. juni 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
swahili Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 @ swahili: d5000 støtter cls Og objektiver uten fokusmotor blir et svakere og svakere argument mot innstegsmodellene fra Nikon. På DX-format er man nå i alle fall dekket fra 10 til 600mm, og med 35mm 1,8, 50mm 1,4, 105mm 2,8 VR etc etc... (Ikke at det er billig å dekke hele det nevnte spekteret, men har man penger er det mulig...) Er enig i det, men er ofte billigere å kjøpe et kamera med innebygget fokusmotor og god, gammel og (billig)? fastoptikk. Hadde jeg hatt penger til å dekke alt fra 10 til 600mm hadde jeg vel også kjøpt et bedre hus. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Pokker ta! da blir det i hvert fall ingen d5000 på meg... cls ville vært en relevant grunn, fokusmotor er ikke like viktig for meg. Jeg mener fortsatt at "innstegsmodeller MÅ ha fokusmotor fordi alle kommer til å kjøpe brukt fastoptikk om to-tre år og da vil de angre på at de har et kamerahus uten fokusmotor" argumentet begynner å lekke... Påstand 1: Nybegynners første faste objektiv bør være en lyssterk normal. Påstand 2: Nybegynnere begynner ikke å tenke på fastoptikk før de har hatt kamera i minst 18 måneder. telezoom kommer først, deretter ultravidvinkelzoom og så begynner den jevne nybegynner å tenke fastoptikk. Påstand 3: I løpet av to år har Nikon hostet opp AF-S versjoner av 20 og 24 mm objektiv. Pris vil jeg ikke spekulere i, men hvis det blir 2,8 versjoner er det ikke sikkert den blir så hakkende gale. (Og jeg håper ikke noen blir støtt av "bastantheten" i påstandene...) Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Vel jeg endte opp med å kjøpe et Nikon D90 istedenfor, fikk det til samme pris 6995,- ... å ut i fra diverse tester jeg har lest, og kommentarer så valgte jeg D90. Jeg antar dette ikke var et dumt valg ? Klarer å leve uten roterbar skjerm. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Som du sikkert skjønner av diskusjonen i denne tråden så har du kjøpt deg et godt kamera! Gratulerer Lenke til kommentar
korp Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er optikken bedre og billigere (pluss bedre utvalg) til D90 kontra D5000 ?? Lenke til kommentar
TaraldR Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er optikken bedre og billigere (pluss bedre utvalg) til D90 kontra D5000 ?? Ja. Du får jo autofokus på alle AF(-D) objektivene. For eksempel den utmerkede, tusenlapp-dyre 50mm 1.8, samt 85mm 1.8 og 1,4. Alle disse er ypperlige, men billig er ikke nødvendigvis denne fastoptikken. Når dét er sagt, kommer du veldig langt med AF-S-objektivutvalget til en D5000, i hvert fall de første årene. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er optikken bedre og billigere (pluss bedre utvalg) til D90 kontra D5000 ??Bedre: nei. Nyere AF-S-optikk er jevnt over optisk bedre enn den eldre optikken den erstatter. Billigere: tja. Du kan i større grad bruke eldre (gjerne brukt) AF-optikk som gjerne er noe billigere enn etterfølgerne, pluss at en del tredjepartsoptikk som er rimeligere enn Nikons tilsvarende originaloptikk ikke er tilgjengelig med autofokusmotor (ennå). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå