InsertNumLock Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Har seg sånn at reimhjulet som holder blant annet dynamoreimen er blitt skjevt. Dette har medført til 2 skift av dynamoreimen i løpet av 1 år. Røket tvers av begge gangene. Symptomet er en forferdelig risting/virbrering fra områrdet rundt. Mekanikeren mente jeg måtte fikse dette omgående, slik at jeg ikke fikk havari. Regner med registerreimen også er i forbindelse med dette reimhjulet? Tingen er at mekanikeren estimerte en pris på rundt 3-4000 kronaser. Dette er noe jeg ikke kan påkoste meg for øyeblikket. Tanken var å kjøpe ny del, å skifte selv. Har aldri mekka på bil og har null peiling på hva som må til for å få fikset noe slikt. Er det noe vits i å begi seg ut på noe slikt alene, eller anbefales det heller å bite i det sure eple og punge ut de kostnadene dette måtte medføre? Endret 2. juni 2009 av Hille Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Det hjulet er jo normalt sett skrudd rett inn i hjulet som driver registerreima med èn større bolt, som igjen er festet til veivakslingen. Hva som skal til for å fikse det avhenger da av hva som er ødelagt. Jeg har vanskelig for å tro at det er mulig å få noe til å bli skeivt uten at det er i forbindelse med hjulet registerreima står på, så prosessen er vel å ta av registerreima, bytte hjulet som den står på, og så montere alt opp igjen med ny reim, og da koster det fort noen tusen. De samme bevegelsene ligger sansynligvis i registerreima også, noe som kan medføre havari relativt fort. Endret 2. juni 2009 av gxi Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det burde ikke være noe stort problem å gjøre selv, så lenge det bare er reimhjulet som skal byttes. (Avhenger jo selvsagt av hvor trangt det er i motorrommet ditt og hva slags verktøy du har tilgang til) Du kunne jo gjerne skrevet hva slags bil det er snakk om. Kanskje noen på forumet har vært borti den før. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 volkswagen 94 mod 1.9 TDI Lenke til kommentar
joka Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 reimhjulet er skrudd fast med 4 stk umbrakoskruer... ingen fare for register-reima Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Skjevt reimhjul var vel en litt spesiell feil? Men det burde være enkelt å bytte. På de bilene jeg har vært borti har det bare vært å ta av høyre framhjul og demontere plastdekslene inn mot motoren, så har man hatt god tilgang inn til reimhjulet. Hvis det er festet med umbrakoskruer burde det også være enkelt å bytte. Et nytt hjul finner du hos en hogger. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 reimhjulet er skrudd fast med 4 stk umbrakoskruer...ingen fare for register-reima Det forklarer saken, et reimhjul av presset stålplate som er skrudd fast på den måten kan jeg forstå at det kan bli kast i om det får seg en kraftig smell. Et reimhjul som sitter på sporkile rett på veiva og er festet med senterbolten til denne, derimot, det skal det godt gjøres å klare å få kast på... Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Jeg kjører med bilen til den ryker. Har som sagt ikke penger, eller erfaring med å skifte slikt. Skal i militæret 29 juli. Holder den frem til det så er jeg happy. Da blir den stående i et år uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå