nree Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Hei, Jeg har to stk 500GB S-ATA disker i en Linux Debian server. Disse er partisjonert til èn partisjon hver og formatert til NTFS. De er så satt opp i software RAID 1 og mountet til en mappe. Når jeg prøver å skrive noe til mappen får jeg "Permission Denied" selv etter chmod 0777. Jeg har også forsøkt å formatere /dev/md0 (raid disken) med: # mkntfs -f /dev/md0 Er det noen som har forslag til løsning? Permission denied. Error code: 3 Error message from server: Permission denied Request code: 3 Endret 2. juni 2009 av Goggen90 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å bruke NTFS? NTFS håndterer ikke rettigheter på "linux-måten", og krever dermed litt ekstra surr (må til med noen mount options etc mener jeg.. men er ikke sikker på fremgangsmåte, siden jeg ikke bruker NTFS selv) For ikke å snakke om at NTFS i linux ikke har noe verktøy som er funksjonelt tilsvarende chkdsk i Windows. Når man i tillegg vil få store problemer med å boote i Windows for å sjekke et linux software-RAID, så sier det seg selv at det ikke er noen spesielt god idé.. får du en filsystemfeil er du lost. Endret 2. juni 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
nree Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Den personen jeg setter dette opp for ønsket NTFS slik at disken enkelt kunne taes ut og settes rett inn i en windows maskin. Disken skal primært brukes til backup og ting som må lagres på et sikkert sted. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Men jeg er ikke så sikker på om Windows uten videre godtar partisjonen om den er satt opp som Linux RAID. Disken skal primært brukes til backup og ting som må lagres på et sikkert sted. Linux + NTFS er ikke et "sikkert sted". Endret 2. juni 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
nree Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Derfor vil du anbefale å sette opp diskene i ext3, fordi da vil det teoretisk sett fungere smertefritt? RAID 1 er jo bare speiling, derfor bør ikke diskene være ulike enkle ntfs/ext3 disker, og bør derfor kunne settes direkte i en windows maskin? Endret 2. juni 2009 av Goggen90 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Hvilketsomhelst "native" og stabilt filsystem. Ext3 vil nok være mest naturlig, ja. RAID 1 er jo bare speiling, derfor bør ikke diskene være ulike enkle ntfs/ext3 disker, og bør derfor kunne settes direkte i en windows maskin? Tja, mulig det kan ordnes sånn.. men hos meg ble disker i software-RAID automatisk satt til partisjonstype "FD" (Linux RAID autodetect). Jeg mistenker at hvis Windows ikke finner rett partisjonstype på NTFS-diskene, så blir det protester. Endret 2. juni 2009 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 RAID 1 er jo bare speiling, derfor bør ikke diskene være ulike enkle ntfs/ext3 disker, og bør derfor kunne settes direkte i en windows maskin? Diskene inneholder også flere superblokker med informasjon om RAID'et, og muligens noe annet. Lenke til kommentar
nree Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Om OS disken krasjer, og en av diskene i raidet krasjer, hvordan er det da å få tilbake dataen? Kan man bare installere på nytt og mounte disken opp igjen? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Ja, all nødvendig informasjonen om hvordan RAID disken er medlem av og hvordan dataene på disken ser ut ligger i nevnte superblokker. Men husk, RAID er ikke backup! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå