arnfinnb Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Har et Nikon D50 med kitobjektiv. Etter noen års bruk skulle jeg nå hatt et bedre all-round objektiv. Har sett mye positivt om AF-S Nikkor 18-200 mm 1:3,5-5,6 G ED VR DX. Kan det være fornuftig å spandere et såpass kostbart objektiv på D50, eller bør kamera også oppgraderes til f.eks. D90 eller D300? Og passer dette objektivet til D50? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 D50 har i motsetning til D40, D60 og D5000 fokusmotor i huset, så her kan du kjøpe alt i Nikon's objektivutvalg og få fullt utbytte. Hva med AF-S 16-85mm VR ? Objektiver som spenner over for stort område medfører dårligere kvalitet. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Har et Nikon D50 med kitobjektiv. Etter noen års bruk skulle jeg nå hatt et bedre all-round objektiv. Har sett mye positivt om AF-S Nikkor 18-200 mm 1:3,5-5,6 G ED VR DX. Kan det være fornuftig å spandere et såpass kostbart objektiv på D50, eller bør kamera også oppgraderes til f.eks. D90 eller D300? Og passer dette objektivet til D50? Det kan være veldig fornuftig! Har tatt endel hundretalls bilder med den kombinasjonen. Situasjonen er den, som TGB også er inne på, at det store zoomspennet på 18-200 koster litt i bildekvalitet. Derfor faller 18-200 lettere gjennom på høyoppløste sensorer som D300/D90, men på D50 kan det funke helt flott. Er du ute etter topp bildekvalitet, er 16-85 VR, som TGB sier, en bedre løsning, men du risikerer å savne millimetrene rett over 100mm med det - jeg for min del har en tendens til å bruke dem en god del. Du må bare være obs på stor (til Nikon å være) eksemplarvariasjon på 18-200. De objektivene som du kanskje ikke bør "koste på" D50, er enkelte dyre FF-objektiver som 17-35/2.8 eller 24-70/2.8, der du verken får veldig god nytte av zoomomfanget eller glede av FF-egenskapene. Lenke til kommentar
arnfinnb Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Mange takk for nyttige innspill. Tror jeg går for 18-200 i denne omgang. Ytterkantene av zoom-området blir vel ikke så mye brukt, og da tror jeg nok at kvaliteten blir tilfredsstillende. For lengre tele har jeg et Nikkor 70-300 som fungerer greit, rett nok uten VR, men likevel. Må vel til med dedikert vidvinkel også etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå