Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan en 16-åring kjøre en veteran 125 fra Sverige?


Anbefalte innlegg

Junior fyller 16 i slutten av 2011 og skal begynne å kjøre lett mc våren 2012, men vil få sykkelen til konfirmasjonen neste vår. Jeg har tenkt å skaffe noe spesielt til ham, en Yamaha RD 125 YPVS, som bare er mulig å få tak i fra utlandet. Sverige er det enkleste. Og det er en spesiell utgave jeg skal ha, derfor må jeg begynne å lete nå. 1982-modellen vil jo være veteran i 2012. Er det noe problem med å ta over en sånn og la ham kjøre den når han får lappen? Jeg vil selvsagt ha den registrert på meg selv. Jeg har en veteranbil som er tatt over fra Sverige fra før av, så jeg kan prosedyren og alt det der. Spørsmålet er bare om en 125-kubikker fra 1982 går som lettsykkel i Norge. På den tiden var det jo bare 100-kubikkere å få kjøpt her. Jeg ville ikke tro at det er noen problemer med den planen, men jeg vil være 100 % sikker før jeg kjøper noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for og spørre,vet han at han skal få seg sykkel til sin konfirmasjon?

Pappa hadde tenkt og kjøpe en gammal 125 til meg, uten at jeg viste det, men han bestemte seg for og si det, noe jeg ble VELDIG glad for, for den sykkelen han hadde tenkt og kjøpe likte IKKE jeg, så ble vi heller enige om en ny type sykkel:)

Lenke til kommentar

Ja da, han er også veteranfrelst. Ikke rart, det er nok miljøpåvirkning... Det hjelper selvsagt litt at denne kan kjøre ræva av det meste. Bortsett fra det røde setet er den prikk lik den sykkelen jeg kjører, bare litt mindre.

 

rd-125-mk2.jpg

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

I Sverige er den strupet ned til 11, men jeg kommer nok til å "vekke" den igjen, for bakkene opp til huset vårt er bratte... Det er bare litt småtterier i forgasseren, hvis jeg ikke tar helt feil. Har en kjenning som kan disse totakterne ut og inn, så det blir ikke noe stort problem. ;)

Lenke til kommentar

Ha er den registrert som i dag (hvilken klasse)? Det bør være mulig å omregistrere den dersom spesifikasjonene for klassene har endret seg i ettertid. Jeg trodde ikke det hadde noen betydning om den var veteran eller ikke? I såfall kan man vel omregistrere like før den blir regnet som veteran?

 

Jeg er ikke 100% sikker, men man kan jo omregistrere til en annen klasse på andre kjøretøy ved å endre på ting slik at de passer spesifikasjonen. F.eks. kan man fjerne et sete i en minibuss for å omregistrere den til bil, så jeg ser ikke helt problemet med å endre noe.

 

Det er jo kun klassen som betyr noe. Hvis den i dag er registrert som A1/lett mc skulle det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har liten tro på at det er lovlig at han skal kjøre 125 på mopedlappen. Men hvis han derimot skal ta lett-lappen så går det jo.

Men hvis han evt skal kjøre denne på mopedlappen, så må den eventuelt plomberes ned i innsug og eksos for å tilfredsstille 45km/t kravet :)

Hilsen Simen

Lenke til kommentar

Det er snakk om lett mc, ja. Jeg tør ikke gi ham mopedlappen. Her vi bor, er det smale veier. Og mopedister som ikke klarer å holde følge med trafikken, blir skjøvet rett ut i grøfta! ;)

 

Jeg fant for øvrig en lett mc som var importert fra Danmark, så det ser ut til at det går greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...