Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Dell XPS 1330 vil ikke starte. Hvordan få ut en fil?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Dell XPS 1330 som jeg etter langt og lenge fikk installert Xp på. På denne var det med en Media Direct partisjon som jeg dessverre ikke fjernet. Denne har også en egen knapp på pcen. Nå har jeg tydeligvis klart å trykke på denne knappen, og det medførte at pcen prøvde å starte Media Direct i stede for Xp. Dette skjedde et par ganger, hvor jeg prøvde å restarte. Til slutt kom det opp en blå advarsel med at den ikke klarte å starte en config fil eller noe slikt.

Når jeg nå starter pcen kommer det en Media Direct loading screen, før jeg får denne feilmeldingen. Har prøvd å komme inn i sikkermodus, men får det ikke til (Trykker F8, men det skjer ikke noe)

Har prøvd å sette inn en XP cd, og da fikk jeg et valg om å installere eller reparere. Prøvde først reparere, men da fikk jeg beskjed om at den ikke fant harddisken. Prøvde deretter installere og da kom jeg til den delen hvor man velger partisjon, og alle partisjonene kom opp som de skulle. Jeg er ikke særlig lysten på å formatere disken, siden jeg har en del filer jeg burde hatt ut.

Hovedproblemet: jeg har snart eksamen, og har ikke har tid til å drive med dette nå. Men jeg har en fil på pcen jeg gjerne skulle hatt. Er det mulig å f.eks. starte linux fra en usb pinne slik at jeg får hentet ut denne filen? Jobbet på den senest i går, så jeg har ikke noe back up.

Noe annet jeg lurer på er om jeg kan installere XP eller Vista på den andre partisjonen. Kan man ha to Windows på forskjellige partisjoner? Slik jeg ser det burde jeg da kunne installere Vista på min andre partisjon, deretter få hentet ut alle filene før jeg formaterer alt?

Setter stor pris på all hjelp. Har veldig bruk for den filen akkurat nå.

Endret av Raging_Bull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du laster ned f.eks. siste ubuntu og brenner på cd kan du starte på denne ( uten å innstalere) og få ut fila, Har selv brukt mye knoppix bootcd til dette.

Edit, du kan også lage USb oppstart når du har bootet på Ubuntu cd'en, men er jo egentlig unødvendig når du alikevell har fått startet systemet.

Og ja du kan innstalere to operativ system til forskjellige partisjoner, xp først deretter vista. Kan bli littegrann knoting med bootloader men kan ta det når det blir aktuelt.

Endret av drbuggs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...