Gå til innhold

Den store Monkey Island tråden! :Spinner Cay 20. AUG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg likte det LucasArts selv har gjort med Monkey 1 Mye bedre en det Telltale har gjort med det nye Monkey (selv om jeg også syntes de gjordet en veldig bra jobb). Men 2d grafikken og voice-over jobben på Monkey 1 er helt orgasmisk og må oppleves av alle (spesielt nerder og de som har et lite snev nerd i seg).

 

Humoren minner meg hele tiden mye om stilen til Monthy Python.

Lenke til kommentar
Jeg likte det LucasArts selv har gjort med Monkey 1 Mye bedre en det Telltale har gjort med det nye Monkey (selv om jeg også syntes de gjordet en veldig bra jobb). Men 2d grafikken og voice-over jobben på Monkey 1 er helt orgasmisk og må oppleves av alle (spesielt nerder og de som har et lite snev nerd i seg).

 

Humoren minner meg hele tiden mye om stilen til Monthy Python.

 

Tror det er flere referanser til Monty Python der da. Holder på å spille på MI1:SE nå selv. Likte at de har gjort skikkelig flid med arbeidet på stemmene. Bare ta insult-sword-fightingen. Om Guybrush vet at han har rett svar, så sier han setningen sin med en helt annen tone enn om han vet det er feil. Vet han der er feil, nøler han og høres usikker ut.

 

Jeg vet ikke om det bare er på min maskin, men jeg likte ikke at dialogtrærne av og til ikke kunne velges med mus, men måtte velges med pil og enter. Andre ganger funker det med å trykke direkte på det en skal si. Jeg synes og at det var litt avansert når en skulle velge andre alternativer for ting man skulle gjøre. Det var ikke helt logisk for meg at jeg måtte bruke rullehjulet for å cycle gjennom alternativene. Det tar liksom litt mer tid enn om jeg bare kunne gått ned og trykket "push" for eksempel. Og så var det litt ekkelt at en måtte bruke tastene for å velge f.eks. use når man rotet i inventory. Jeg hadde foretrukket at alt hadde latt seg styre fra musen.

 

Det som var litt leit var at stemmene ikke ble med når man gikk over til den gamle versjonen. Men det er vel også helt greit for de virkelig hardbarka spillerne. Men alt dette er flisespikking, og jeg satt flere timer i strekk i går natt og puslet med spillet. Det er det lenge siden jeg har gjort.

 

Det er vel også litt urettferdig å sammenligne MI1:SE med Telltale sitt "Tales of Monkey Islands" (eller, for enkelthets skyld, MI5). Det er en helt annen måte det fremstilles på. På MI1:SE har de antageligvis bare skiftet spriter og oppdatert bakgrunnene. MI5 kjøres jo i 3d, med tredimensjonale hus, figurer og gjenstander. Det er jo også et helt nytt spill som ikke kan score like høyt på nostalgien hos gammelnerder som meg. Uansett synes jeg at MI5 har et langt mer organisk utseende enn MI4 (som også var i 3d). Det har ikke lykkes helt like mye som A Vampyre Story, men der er det også, såvidt jeg kan se 2d-bakgrunner med 3d-figurer over. Samt at 3d-figurene er lyssatt på en annen måte slik at de ser litt mer 2d ut. Jeg vil dog påstå at MI5 har et typisk Telltale-utseende. Så det er vel kanskje litt av deres identitet? Vel vel, nok om det, jeg har en statue som jeg skal nappe, og en skatt som jeg skal finnes. Så det er tilbake til apeøyna for meg nå.

 

Er det forresten andre enn meg som syntes at skogslabyrinten i MI1:SE så ut til å være plaget av halvveis skjemmende grafiske feil?

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det bare er på min maskin, men jeg likte ikke at dialogtrærne av og til ikke kunne velges med mus, men måtte velges med pil og enter. Andre ganger funker det med å trykke direkte på det en skal si. Jeg synes og at det var litt avansert når en skulle velge andre alternativer for ting man skulle gjøre. Det var ikke helt logisk for meg at jeg måtte bruke rullehjulet for å cycle gjennom alternativene. Det tar liksom litt mer tid enn om jeg bare kunne gått ned og trykket "push" for eksempel. Og så var det litt ekkelt at en måtte bruke tastene for å velge f.eks. use når man rotet i inventory. Jeg hadde foretrukket at alt hadde latt seg styre fra musen.

 

Jeg har brukt mus hele veien så dette problemet ligger lokalt hos deg.

 

Er det forresten andre enn meg som syntes at skogslabyrinten i MI1:SE så ut til å være plaget av halvveis skjemmende grafiske feil?

 

Nope, veldig vansklig å se hvor man faktisk skal gå der. Ikke at det var noe stort problem for meg.

 

For meg ga Monkey 1 se en større følelse av spill kunst (av mangel på bedre ord) en det nyeste fra Telltale. Men Telltale henter mye bonus med glimmmrendet animasjoner, da spesielt på hånden som lever sitt eget liv osv.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er Telltale sitt spill nokså overlegent. Jeg tror man må være fullstendig blindet av nostalgi for å foretrekke det gamle grensesnittet. Ankepunktet mot 3D-eventyr har ofte vært sjelløs og uinteressant grafikk og latterlige "action-elementer". For meg markerer Tales of Monkey Island-serien og Wallace & Grommit-serien fra Telltale at 3D-eventyr-sjangeren endelig er voksen i så måte. Disse spillene har spennende og interessante historier, grafikk som er sjarmerende heller enn irriterende, bra stemning og friske puzzles. Kontrollen på Tales har fått noe kritikk, og kameraet beveger seg kanskje ikke helt idéelt i alle sammenhenger, men likevel føltes det som en nedtur å gå tilbake til den gammeldagse pek- og klikk-metoden og de ganske så statiske omgivelsene i SE. Når Monkey Island 5 kommer håper jeg derfor det er basert på en videreutvikling av Telltales motor.

Lenke til kommentar

Er enig i at Telltale's ToMI er mer spillbar enn det nye SoMI:SE.

 

Selve voice-actinga er også kanskje et hakk bedre i Tales, men det var digg å høre kjente stemmer igjen i re-maken.

 

Musikken var veldig god i begge spill. Man hører at det er et Monkey Island spill når man lukker øynene. :)

 

Story og humor står begge spillene ganske likt på egne bein. Man kan tydelig se at den har utviklet seg gjennom årene, men begge eier sin egne elskverdige sjarm gjennom det hele.

 

Det som SoMI:SE er overlegen på er lydkvaliteten (som forøvrig var AALT for kompressert i ToMI)

 

Likte også som sagt at de beholdt den gamle 2D looken med HD grafikk. Fyrte det opp på storskjermen igår, og det føltes som om du bevegde deg inni et bilde. Er stor fan av hva Lucasarts har klart å prestere her.

 

Håper bare de får i havn en remake av MI2 også, så kan jeg dø med et smil! :) hehe..

Endret av OCKi
Lenke til kommentar
Snip kontrollerproblem

 

Jeg har brukt mus hele veien så dette problemet ligger lokalt hos deg.

 

Er det forresten andre enn meg som syntes at skogslabyrinten i MI1:SE så ut til å være plaget av halvveis skjemmende grafiske feil?

 

Nope, veldig vansklig å se hvor man faktisk skal gå der. Ikke at det var noe stort problem for meg.

 

Cheers da. Jeg får se om spillet blir mer hæppi med kontrolleren min utover. Det er uansett bare en mindre irritasjon. Nopen din var jeg litt mer usikker på. At det er vanskelig å gå noen steder er en ting, men jeg synes selve grafikken virket ødelagt. Bakken så av og til ut å være farget med paint, og det var litt her og der. Men igjen, det kan bare være noe som plaget det akkurat i går. Hva vet jeg. Skal nå sjekke det ut. Nå gjelder det bare å huske hva "back" betydde på kartet til den store skatten...

Lenke til kommentar

ad: kontrollproblem: Jeg merket at det var litt buggy å bruke tall som hurtigtast noen ganger. Det irriterte meg litt, men ikke mye. Ang. å velge riktigverb så trenger man jo ikke bruke scrillehjulet. Man kan bruke de originale hurtigtastene. Det er det jeg gjør. Funker utmerket.

Lenke til kommentar

Har personlig ingen problemer med grafikk eller kontroller... fungerer relativt knirkefritt.

Eneste problemet jeg har møtt på er å slutte av... Måtte knirke meg fram til Part III i går kveld før jeg la meg... dette til tross for at jeg allerede hadde sagt at nok var nok for i går... :whistle:

Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg hardt med SOMI er at speech til noen karakterer er kjeeeempeeeeetreeeeiiigggggg som om de høres helt åndssvake ut. Spesiellt mange av piratene på melee island. De snaaakkeeerrr saaaakktttteeee med fake engelsk aksent..var nesten så insult sword fighting ble kjedelig fordi speechen gikk så tregt.

 

karra meg til Part III igår kveld før jeg ga meg jeg også :) Herlig med ny grafikk og musikk. Og Guybrush, elaine og LeChuck har de perfekte stemmer på hvertfall. Fester Shinetop var også veldig bra skurkestemme. Men de gamle nærbildene av ansikter var faktisk penere enn de nye syns jeg. Spesiellt Elaine i governors mansion. Hun var mye penere orginalt. Og Swordmaster så mye sintere ut.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Har personlig ingen problemer med grafikk eller kontroller... fungerer relativt knirkefritt.

Eneste problemet jeg har møtt på er å slutte av... Måtte knirke meg fram til Part III i går kveld før jeg la meg... dette til tross for at jeg allerede hadde sagt at nok var nok for i går... :whistle:

 

Jeg har ikke vent meg til disse hurtigtastene som ble nevnt, men jeg har etterhvert begynt å få litt kontroll på noen av de. Grafikken så bare litt underlig ut på skogsstien. Ellers er det helt kurant. Men det er noen syke systemkrav på det spillet der. Jeg har en ett år gammel bærbar med 2 GB ram, Vista Home (ja jeg vet), GeForce 9400 eller noe slikt. jeg opplever at på enkelte scener så blir det støy på lyden (det kan ha noe md det innebygde lydkortet å gjøre) og at lyden hakker. Spesielt åpenbart er det når man skal over til Meathook, samt når man får seg et ufrivillig bad etter å ha besøkt Governors mansion.

 

Edit: Ellers må det sies at det er en dypt gripende samtale man kan holde med hunden på Scumm-bar. Og når det gjelder dette med aksenter, så kan du faktisk spørre en av de piratene du møter (og fekter med) om hvorfor de snakker slik som de gjør.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
Joda, men de snakker så forbanna sakte med vilje, ikke bare aksenten. Sånn er det med mange karakterer man møter rundt i spillet. Som om de snakker ekstra tregt for at døve skal lese leppene deres eller noe.

 

Hmm. Det har jeg faktisk ikke lagt merke til. Men gjett om jeg skal se etter det når jeg spiller videre på spillet. Det er godt mulig du har et poeng der.

Lenke til kommentar

Nesten litt synd at jeg spilte gjennom Monkey island 1 (det originale) i dag for første gang, når jeg kunne ha spilt remaken, men pytt pytt.. Nå kan jeg i alle fall ta opp en ny versjon av monkey island om noen år, og få samme opplevelsen som dere :) (dog litt forsinket)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...