MrLuni Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Lasted ned en serie dokumentarer som omhandler fysikk, tid, einstien osv. Jeg mener at tidsreise ikke er mulig. Tid er ikke noe fysisk, men tid er noe folk har som et system på progresjoner. Progresjoner som har skjedd og skjer nå, det er ikke noe "framtid", bare "fortid". Noen som har noen syn på saken? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Noen som har noen syn på saken? Jada, det er mange som har synspunkter, se f.eks tråden Hva er tid? på dette forumet. Lenke til kommentar
spacemonster Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Kjempe-interessant dette her! Jeg vet ikke jeg, det hadde i hvert fall vært kjempemoro å dra tilbake i tid! Noe som kanskje er litt enklere enn å faktisk være fysisk tilstede tilbake i tid, må være å rekonstruere noe som har skjedd før. Feks på en videoskjerm. Hvis det hadde vært mulig å spore atomers tidligere bevegelser, så burde det jo også være mulig med en superdatamaskin (som selvsagt ikke finnes ennå) å sette sammen all denne informasjonen slik at man kunne spole frem og tilbake til nåtiden slik man ville, og se denne rekonstruksjonen fra flere forskjellige vinkler og posisjoner. Btw: Hva heter serien du ser på? Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Den teorien med supermaskin blir faktisk nemnt i serien. Det blir egentlig ikke å "reise" tilbake i tid, men bare se en reprise. BBC - Horizon - 2003 - Time Travel Lenke til kommentar
G Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg tror at å manipulere tid er mulig i teorien. Men å få til noe sånt i praksis er vel kanskje en umulighet for oss mennesker på vårt stadie. Det spørs jo likevel hva du forventer å kunne få til å manipulere da? Om en finner seg ett ormehull i universet, så kan en jo reise strekning A til B hurtigere enn om en reiste den utenom ormehullet. Om en tror på slikt. Spørsmålet blir vel også om en kommer helskinnet gjennom en reise i ett ormehull? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Er vel uendelig med synspunkter på blant annet dette. ;P Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Personleg trur eg ikkje det er mogleg å reise tilbake i tid. Eg ser overhovudet inga måte dette kunne gå an, til dømes å møte seg sjølv som ung e.l. Det som derimot er mogleg (etter mi meining?), er å reise framover i tid - på ein måte. Tipper mange her er kjent med at dersom ein reiser i hastighetiar som 0.x C, så vil tida di gå saktare relativt til dei på Jorda. Ein kan da gjere slik at tida di går sakte, imens deira går fort, og derfor berre ha opplevd eit par timar når det har gått mykje lengre tid på Jorda. Eg vil se på dette som ein form for tidsreise, men då kan ein også seie at nedfrysing vil være tidsreise for personen som blir frose. Edited to prevent a moment of absolute shame. Endret 2. juni 2009 av JarlG Lenke til kommentar
G Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Ett godt poeng, det der med om det går an å reise tilbake i tid. Jeg er enig ihvertfall med påstanden om at å kunne møte seg selv virker noe motstridende. Vi oppfatter verden rundt oss som om tiden er en tidslinje hvor kun framtiden stadig kommer til oss, og vi lever ett nytt sekund av den for hvert sekund som går. Tid er ett noe ullent begrep som ikke er så enkelt å få tak på nødvendigvis. Det finnes mange teorier for tid. Jeg ser også at det finnes en egen "Hva er tid?"-tråd på forumet hvor jeg antar fenomet diskuteres dyptgående. Jeg tror jeg ville utsatt å konkludere før vi får litt mer kunnskap om begrepet tid. Det blir kanskje noe mytisk, men tenkte jeg ville nevne ett eksempel noen kristne tror. I bibelen, vet ikke helt hvor. Så finnes en historie hvor jødene forfølger fienden. I myten så tar Gud å stanser tiden en time eller to, slik at jødene kan løpe og ta igjen fienden. Utgangen av historien er at jødene slakter ned fienden. Noe sånt noe. De som tror sterkest hevder at det til og med finnes bevis for at dette har skjedd. Sorry, men jeg husker ikke hva det beviset var for noe heller. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Personleg trur eg ikkje det er mogleg å reise tilbake i tid. Eg ser overhovudet inga måte dette kunne gå an, til dømes å møte seg sjølv som ung e.l. Det som derimot er mogleg (etter mi meining?), er å reise framover i tid - på ein måte. Tipper mange her er kjent med at dersom ein reiser i hastighetiar som 0.x C, så vil tida di gå saktare relativt til dei på Jorda. Ein kan da gjere slik at tida di går sakte, imens deira går fort, og derfor berre ha opplevd eit par timar når det har gått mykje lengre tid på Jorda. Eg vil se på dette som ein form for tidsreise, men då kan ein også seie at nedfrysing vil være tidsreise for personen som blir frose. Edited to prevent a moment of absolute shame. Det med å reise X C. ble omtalt i den dokumentaren jeg såg. Der hadde kroppen til en person blit aldret 1/50 dels sekund mindre enn dei på jorda. Han reiste ikke i C, men temmelig fort. Men jeg vil heller si at det va 0 gravitisjon som gjor at kroppen hans hadde sakked ned aldrings prosessen med 1/50 dels sec. OM tidsreise skulle vært mulig, så er det ikke mulig å reise i vår egen tid, men på en eller anna måte gå inn i en framtid til en annen dimensjon. Siden vår framtid ikke har skjedd enda, så er det eneste måten. Har en dokumentar om andre dimensjoner som jeg skal kose meg med i kveld Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det med å reise X C. ble omtalt i den dokumentaren jeg såg. Der hadde kroppen til en person blit aldret 1/50 dels sekund mindre enn dei på jorda. Han reiste ikke i C, men temmelig fort. Jeg aner ikke hva "X C" betyr, heller ikke hva "0,X" betyr? 1C er lyshastigheten i vakuum. Denne hastigheten kan ikke oppnås eller overstiges for noe med masse, dette viser relativitetsteoriene og dette er bekreftet ved utallige observasjoner og eksperimenter. 1C er grenseverdien. Punktum. Alt snakket om 2C, 3C og så videre er ren svada, fiction, eventyr. Men jeg vil heller si at det va 0 gravitisjon som gjor at kroppen hans hadde sakked ned aldrings prosessen med 1/50 dels sec. Null gravitasjon fører til at tiden går fortere enn med litt eller mer gravitasjon. Dess mer gravitasjon det er i et område av universet, dess saktere går tiden der. Er gravitasjonen uendelig står tiden stille. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Reise i tid er fult mulig, vi gjør det hele tiden. Reise fortere en resten av verden er også mulig. Det er bare å få høyere hastighet. Reiser du med 0.5C vil fremdeles lysets hastighet i forhold til deg vere C. Dermed må noe annet forandre seg. Og det er tiden. Den vil altså gå mye saktere. Dette fenomenet er noe som påvirker GPS for eksempel. For at GPS skal vere nøyaktig må klokken i satelittene vere nøyaktig. I utgangspunktet går de ikke med samme fart som de som er i kontrollsenteret her på overflaten. Og grunnen til dette er selvsagt at de beveger seg med en annen hastighet. En annen ting som påvirker tid er gravitasjonsfelt. For eksempel solens. Men det skal ikke jeg gå nærmere innpå. Begynner å bli litt vell avansert. Uansett å reise bakover i tid er ett større problem. Som skaper en hel rekke paradoks. Så vidt jeg skjønner er dette nå umulig. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 man kan ikke manipulere tid fordi... la oss si at du skal drepe hitler, du reiser fra år 2009 og tilbake til år 1920 og du skal drepe hitler og reiser tilbake til vår tid, men... dette vil si at hitler aldri ville ha gjort endlingene sine og dermed så ville grunnen til tidsreisen aldri ha eksistert og dermed ville også tidsreisen aldri eksistert. erogo, å endre på en handling gjennom fortid vil vil ikke være mulig fordi tidsreisens formål vil ikke eksistere Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Dette fenomenet er noe som påvirker GPS for eksempel. For at GPS skal vere nøyaktig må klokken i satelittene vere nøyaktig. I utgangspunktet går de ikke med samme fart som de som er i kontrollsenteret her på overflaten. Og grunnen til dette er selvsagt at de beveger seg med en annen hastighet. Men i virkeligheten spiller ikke GPS-satelittenes hastighet størst rolle, det gjør derimot det faktum at de ferdes et sted der gravitasjonen fra Jorda er svakere enn gravitasjonen nede på bakken. Så der GPS-satelittene ferdes går tiden litt fortere enn nede på bakken, hadde man ikke kompensert for forskjellen i tid ville feilvisningen per døgn vært 12 km. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Endre alle verdens tidsservere og klokker, så er vi tilbake i fortiden! Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg aner ikke hva "X C" betyr, heller ikke hva "0,X" betyr? 1C er lyshastigheten i vakuum. Denne hastigheten kan ikke oppnås eller overstiges for noe med masse, dette viser relativitetsteoriene og dette er bekreftet ved utallige observasjoner og eksperimenter. 1C er grenseverdien. Punktum. Alt snakket om 2C, 3C og så videre er ren svada, fiction, eventyr. Beklagar for dårleg formulering. Eg meinte at dersom ein f.eks. reiste i 0,1C, så vil tida endre seg relativt. 0,X C var eit forsøk på å skrive dette meir opent, men når eg tenkjer meg om, så er det sikkert ikkje ein akseptert måte å skrive det på - nokon forslag? Forresten, når dykk seier at tida går saktare i eit tyngdefelt, så er det fordi tid går "Where time is least"? Også; Dersom tida går fortare i forhold til tida på jorda, så vil aldringsprosessen fortsatt gå som på jorda? Dette vil da kunne resultere til at ein kan leve fleire år enn ein ville gjort på jorda, fordi tida går fortare, men ikkje aldringsprosessen? Kunne eg via dette til dømes 'få' lengre tid på å gjere ein oppgåve ein berre har ei uke på? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 man kan ikke manipulere tid fordi... la oss si at du skal drepe hitler, du reiser fra år 2009 og tilbake til år 1920 og du skal drepe hitler og reiser tilbake til vår tid, men... dette vil si at hitler aldri ville ha gjort endlingene sine og dermed så ville grunnen til tidsreisen aldri ha eksistert og dermed ville også tidsreisen aldri eksistert. erogo, å endre på en handling gjennom fortid vil vil ikke være mulig fordi tidsreisens formål vil ikke eksistere Tankevekker :O Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvis mennesket noen gang i framtiden lærer å reise tilbake i tid.....hvorfor har vi ikke møtt noen da, eller..vi har jo hørt om 2 eller 3, men de har jo blitt stengt inn på galehuset. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvis mennesket noen gang i framtiden lærer å reise tilbake i tid.....hvorfor har vi ikke møtt noen da, eller..vi har jo hørt om 2 eller 3, men de har jo blitt stengt inn på galehuset. tror "min hypotese" kan brukes i dette sammenhenget også Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 [...]Dersom tida går fortare i forhold til tida på jorda, så vil aldringsprosessen fortsatt gå som på jorda? Dette vil da kunne resultere til at ein kan leve fleire år enn ein ville gjort på jorda, fordi tida går fortare, men ikkje aldringsprosessen?[...] Hæ? Det er da ingenting som tyder på at aldringsprosessen ikke følger tiden. Aldringsprossesen tusler av gårde i den tiden som er der du er (akkurat som alle andre prosesser) Etter 50 år er du 50 år eldre, uansett hvor lang tid det har gått ett annet sted. Lenke til kommentar
JarlG Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hmm. Kvifor har eg då høyrd at ein kan leve dobbelt så lengre ute i rommet? Er dette berre svada? (dobbelt så lenge er sikkert upresist) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå