Gå til innhold

Vurder konsekvensene før et endelig standpunkt angående kristendommen

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde som du ba om så nå forventer jeg det samme av deg.

En gudstro tilfører meg ikke noe godt jeg ikke kan oppleve uten en gudstro. Om det virkelig var slik du her antyder, at jeg "mangler" noe i mitt liv etter å ha innsett at gudskonsepter ikke er troverdige, så ville det ikke spillt noen rolle. Sannheter går ikke på hva som oppleves som positivt, men hvor faktakortene ligger. Alle gudskonsepter har det til felles at de ikke har et eneste faktakort, og uten disse så er dem etter mitt syn heller ikke troverdige. Det er derfor jeg ikke har en gudstro, ikke fordi jeg tror jeg har noe å tape.

Gud SKAPTE tid, rom og materie

Dette er en påstand som går på personlig tro. For å akseptere en sådan påstand som sann må en nødvendigvis ignorere det faktum at intet antyder noe i den retning. Opp gjennom historien har det vært (og det er enda) et hav av forskjellige gudskonsepter, hvorfor akkurat ditt konsept skulle være korrekt står fortsatt ubesvart. Det har et tilsvarende svakt grunnlag som andres gudstro, hva får deg til å tro at ditt konsept skiller seg betydningsfullt ut i fra den enorme mengden?

Tenk VELDIG nøye gjennom om du NOEN gang har brutt bare ETT av De Ti Bud:

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.

2. Du skal ikke misbruke Guds navn.

3. Du skal holde hviledagen hellig.

4. Du skal ære din far og din mor.

5. Du skal ikke slå i hjel.

6. Du skal ikke bryte ekteskapet.

7. Du skal ikke stjele.

8. Du skal ikke tale usant om din neste.

9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Har du NOEN gang fortalt en løgn? Har du NOEN gang stjålet så mye som en kjærlighet på pinne? Har du NOEN gang sett på en person med seksuell lyst i ditt hjerte? Har du NOEN gang misbrukt Guds navn? Har du NOEN gang hatet en person? Hvis du NOEN gang har brutt bare ETT av budene, har du brutt hele loven! Jakob sier i Jakobs brev kapittel 2, vers 10: "For den som holder hele loven, men snubler i ett av budene, har gjort seg skyldig i å bryte dem alle."

Vi har ALLE brutt loven, og vi fortjener ALLE å dømmes.

Gud er perfekt kjærlighet, men Han er også perfekt rettferdighet

En perfekt rettferdig gud ville ikke ha skrevet noen så urettferdige bud!

- Ikke rettferdighet. Tanke- og meningsfrihet hos alle er rettferdighet.

- Igjen, et bud som bryter tanke- og meningsfrihet.

- Det er ikke rettferdig å kreve at annerledestenkende skal følge det samme religiøse påbudet som du prøver å følge.

- Det er ikke er rettferdig å måtte hedre en far eller mor som gjør en vondt.

- Dette femte budet samsvarer med min moral, men budet er svært overfladisk. Et bedre bud kunne f.eks. ha vært at en skal strebe etter å ikke gjøre noen vondt.

- Det er ikke rettferdig å tvinges til å elske en du av ulike årsaker ikke har de samme følelsene for som du en gang hadde.

- Dette syvende budet samsvarer med min moral, men det som ikke følger min moral er den tilleggsinformasjonen du gir. (jvfr. stjeling er like ille som å slå ihjel).

- Dette åttende budet samsvarer med min moral, men som det sjette så samsvarer ikke tilleggsinformasjonen du gir med min moral.

- Som første og andre, det er ikke perfekt rettferdighet å frata noen tanke- og meningsfrihet.

- Samme som over.

Jeg er sikker på at du kan sette deg ned og lage noen bud som er langt bedre enn disse ti budene, et eksempel på at dem er laget av menn i en helt annen tid enn vår og med en helt annen agenda enn individets beste.

Er du sikker på at Gud ikke finnes? [...] har du bare fornektet Guds eksistens fordi [...] Fornekter du Gud fordi [...] Fornekter du Gud fordi [...] Fornekter du Gud fordi [...] Fornekter du Gud fordi [...]?

Å ikke være gudstroende er hverken synonymt med å være sikker på noe eller fornektelse. Å ikke være gudstroende er synonymt med å ikke ha en gudstro, intet mer.

Til slutt vil jeg pent anbefale deg å ta deg et år som frivillig arbeider i Amnesty Norge eller noe lignende, jeg tror du vil ha godt av å utvide horisonten og gjøre deg kjent med litt flere mennesker og meninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når første posten var en sånn sinnsyk mengde tekst så var mulighetene store for at det kunne være et eller annet poeng der som jeg ikke har hørt før. Men jeg ble skuffet. Dette var bare en utvidelse (i form av selvgjentakelse) av argumenter jeg har sett før og som har blitt nedargumentert. Jeg har desverre ikke ork til å gå igjennom hele posten og kommentere hver enkelt del, men skal prøve å få med noen misforståtte nøkkelpoeng.

1. Tråstarter bruker kreasjonistargumentet "når du ser et romskip, forventer du ikke da at det er designet, hvordan kan du da mene at liv, som er uendelig mer komplekst, er tilfeldig.

Her er det mange missfortåelser:

For det første. Hvis livet er tilfeldig, så er nødvendigvis også romskipet tilfeldig (et resultat av tilfeldigheten).

For det andre. Universet er ikke tilfeldig, men styrt av kjente naturlover. Kvantemekanikken gir riktignok rom for tilfeldighet, men på et ekstremt mikronivå (utslaget av dette tror jeg ingen har noe særlig greie på).

For det tredje(viktigst!): Et romskip er på mange måter mer komplisert enn liv. Dette handler om at liv generelt ikke har noen spesiell homogen struktur som krever noen signifikant lokal reduksjon av entropi (kaos), mens et romskip har nettopp dette i form av at metalloksider må reduseres til metall, en prosess som hverken skjer, eller kan skje i makroverden fordi om dette skjedde ville entropien synke (entropiforandring er alltid positiv i makroverdenen). Det er altså mulig for liv å oppstå tilfeldig, men umulig for et romskip (eller mobiltelefon eller hvilkensomhelst annen dings).

Stikkordet her er altså basisforsåelse for kaosteori.

2. Du nevner Pascals Wager: (Du taper ingen ting på å tro tankegangen). Dette er feil på så mange punkter. For det første, jeg har egentlig ikke noe valg. Jeg kan ikke få meg selv til å tro på noen form for religion, så hvis jeg sa jeg gjorde det ville det være som et forsøk på å lure en eventuell gud, noe jeg ikke tror han setter pris på.

For det andre: Det finnes såpass mange guder å tro på at odsen er liten for å ha rett uansett.

Se ellers hva Hitchens sier om saken:

3. Det du sier om at vi ikke kan kreve en forklaring for gud er bare en haug med tull. Selvsagt har vi all mulig rett på en slik forklaring, om han skulle være uendelig og utenfor både tid og rom, gjør ikke at forklaringsproblemet bortfaller, det gjør bare forklaringen mer interesant. Du burde jo kanskje tenke litt over hvordan vi plutselig kom frem til tidspunktet ved universets begynnelse dersom gud har levd i en slags uendelighet (ikke nødvendigvis i tid), før dette tidspunktet.

Lenke til kommentar

Bare forordet ditt tar jo livet av folk. Helt unødvendg med en så langt tekst for å få sagt at du ønsker at folk skal lese dette uten å dømme deg. Det kunne du gjort i en setning, uten å gjenta det samme budskapet gang på gang. Og har du ikke hørt om avsnitt eller linjebytte?

Siden jeg har litt tid til overs skal jeg være så grei å bruke den på å lese gjennom innlegget ditt. Mitt standpunkt er ateist, og jeg tviler på at du klarer å omvende meg, men jeg skal være helt åpen for alt, så får vi se om du klarer å omvende meg...

Er du sikker på at Gud ikke finnes? Har du ÆRLIG og OPPRIKTIG tenkt gjennom dette spørsmålet: ”Eksisterer Gud, eller er jeg bare resultat av en kosmisk tilfeldighet av dimensjoner?” Har du tatt et bevisst, personlig standpunkt etter å ha tenkt nøye gjennom saker og ting?

JA!

Eller har du bare fornektet Guds eksistens fordi det er i tidens ånd å være ateist og å latterliggjøre konseptet om en Gud?

Er det tidenes ånd? Derfor nesten alle i Norge er medlemmer av statskirken? Man blir nok like ofte sett ned på som ateist også pga at mange helt uten noen grunn tror ateister er onde mennesker.

Fornekter du Gud fordi du ikke liker tanken på å ha en absolutt autoritet? Fornekter du Gud fordi Hans eksistens ikke kan bevises vitenskapelig?

Hvorfor skal jeg ha noen som hele tiden vokter over meg og bestemmer hva jeg skal gjøre og ikke skal gjøre når jeg er i stand til å bestemme dette selv? Jeg velger å ha total fri vilje, og skjønner ikke hvorfor enkelte mennesker velger bort den når vi får tilbudet. Og ja, jeg fornekter Guds eksistens fordi den ikke kan bevises vitenskapelig. Jeg ser ingen grunn til å tro på noe som ingen kan bevise at finnes. Da kan jeg like så godt tro på The Flying Spaghetti Monster. Den dagen noen klarer å bevise med 100% sikkerthet kommer jeg til å tro på Gud, men dette vil mest sannsynlig ikke skje.

Sannheten er at den mest logiske og rasjonelle konklusjonen man kan dra etter å ha sett på verden rundt oss, er at det MÅ finnes en Gud! Hvis du ser en romferge, vil du automatisk konkludere med at den ble LAGET av en gjeng intelligente mennesker, vil du ikke? Selv om du ikke SÅ med dine egne øyne at de bygde den. Hva i all verden får deg til å tro at selv det enkleste liv her på jorda, som er mye mer komplisert enn en romferge, ble til ved en ren tilfeldighet? Hvordan kan du si at en romferge ÅPENBART er LAGET, mens du samtidig snur tvert om og påstår at universet og LIVET ble til ved en ren tilfeldighet, og ikke er SKAPT? Jeg vil påstå at folk som står for den "logikken", mangler en grunnleggende forståelse for hvor ufattelig komplisert og velorganisert universet og livet er. Ser du ikke at ved å bruke enkel, grunnleggende og åpenbar logikk, MÅ man konkludere med at Gud eksisterer! Innerst inne tror jeg alle forstår at det må finnes en Gud, men av forskjellige årsaker, nekter dessverre mange å innse det åpenbare.

Ja, jeg ville automatisk konkludere med at denne romfergen ble lagd av mennesker fordi det er nettopp det den er. Jeg så ikke at de llagde den, men jeg så både romfergen og jeg har sett mennesker, så jeg vet at de er i stand til å lage dette. Men i motsetning til dette så har jeg ikke sett Gud, derfor vet ikke at han er i stand til å lage noe som helst ettersom jeg tviler på at han eksisterer.

I dag vet vi også hvordan denne kompliserte og velorganiserte verden ble til. Det er nemlig funnet klare beviser på at evolusjonsteorien stemmer! For meg er det ikke logisk og åpenbar logikk at Gud laget verden slik du sier. Hvis det finnes et logisk argument som knytter ekeistensen av stor kunst til Guds eksistens, blir det ikke tydelig forklart av dets forkjempere (ikke av deg heller). Det antas rett og slett å være selvinnlysende, noe det absolutt ikke er.

Et vanlig argument mot Gud og kreasjon (skapelse), er at det krever blind tro, samt tro på overnaturlige mirakler for å akseptere Gud og Bibelen.

Klart Gud det krever blind tro, slik at vi skal være direkte dumme å se bort fra alt som ikke i det hele tatt virker logisk. Hvis folk hadde tenkt litt mer, eller undersøkt sannsynligheten for at Guds ord stemmer overens med vitenskapelige bevis ville det ha ødelagt alt for religionen. Derfor må man være helt blinde om vi skal tro for å klare å overse alt som ikke stemmer.

Vel, la oss se på bare noen få av miraklene (enten man vil kalle det mirakler eller ikke) som må til for å godta den rent naturlige forklaringsmodellen på universet, uten noen Gud: For omtrent 13-14 milliarder år siden, var all materien i hele universet pakket inn i en meget liten ”klump” med uendelig høy tetthet. Ingen vet hvor denne materien kom fra. Plutselig, av en eller annen grunn som vi ikke kan forklare, eksploderte denne klumpen (Big Bang). Ingen vet hvor energien til denne eksplosjonen kom fra, eller hvorfor eksplosjonen i det hele tatt fant sted. På grunn av denne eksplosjonen, ble materien slynget ut i alle retninger (ekspansjon). For ca. 4-5 milliarder år siden, skjedde et mirakel! Liv oppsto tilfeldigvis fra ”ikke-liv” her på jorda. Ingen kan forklare hvorfor eller hvordan, Men det ”MÅ” bare ha skjedd slik, for vi vet jo at Gud ikke finnes! Ingen vet hvor informasjon, organisering eller de fysiske lovene i universet kommer fra.

Dette er ikke helt mitt felt, og jeg vet ikke helt hvor mye vitenskapen har klart å bevise her. Men inntil videre synes jeg det er tryggest å tro på det vi har bevis for.

Om vi sier at du har rett, at det var en skaper, så blir spørsmålet hvem som skapte denne skaperen, og så har vi det gående... Jeg synes ikke dette argumentet er verdt noe så lenge du ikke ahr noen forklaring på hvem som skapte skaperen.

Jeg vil si at det krever mye blindere tro for ikke å tro på Gud, enn det krever for å tro på Gud.

Jeg tror på noe som hvertfall har laaaaangt flere beviser en din religion har. Du har ikke et eneste klart og tydelig bevis å støtte deg til, dermed er du mer blind.

Et annet vanlig spørsmål som ofte dukker opp er: ”Hvor kommer Gud ifra?”, eller ”Hva/hvem skapte Gud?” Dette spørsmålet er basert på en feilaktig forutsetning. Spørsmålet forutsetter at Gud er bundet og begrenset av tid, rom og materie. Gud SKAPTE tid, rom og materie, og kan per definisjon ikke være berørt av disse dimensjonene. Hvis Gud hadde vært begrenset av de samme dimensjonene som begrenser oss mennesker og resten av sitt Skaperverk, hadde Han per definisjon ikke vært Gud, og i alle fall ikke vært verdt å tilbe! Gud har alltid eksistert og vil alltid eksistere, til evig tid. For oss mennesker her på jorden, er konsepter som evighet og uendelighet begreper som vi ikke kan fatte og begripe. Vi kan ikke forestille oss evighet. Vi er vant til å forstå tid som en rett linje, med et startpunkt og et endepunkt. En triviell detalj det er interessant å merke seg, er at Gud skapte en treenighet av treenigheter ved å skape dimensjonene. Alle de tre dimensjonene deles igjen inn i tre dimensjoner. Tid har fortid, nåtid og fremtid. Rom har lengde, høyde og bredde. Materie har fast form, flytende form og gassform. Gud er også selv en Treenighet: Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.

Dette forklarer ingenting. Du ramser opp alt Gud skapte, og sier fortsatt ikke noe hvor denne guden kom fra. Det du egentlig gjør er bare å unngå spørsmålet. Du unnskylder deg bare gjennom det fordi du ikke har noen peiling, for her er det ingen logisk løsning.

Tenk VELDIG nøye gjennom om du NOEN gang har brutt bare ETT av De Ti Bud:

Vi har ALLE brutt loven, og vi fortjener ALLE å dømmes. Gud er perfekt kjærlighet, men Han er også perfekt rettferdighet, og kan ikke la synd gå upåaktet hen. Gud MÅ straffe synd, ellers hadde Han per definisjon ikke vært en rettferdig Gud! Den dagen vi står ovenfor Gud er vi alle hjelpeløse, og vi fortjener ALLE å gå til Helvete.

Selvfølgelig har jeg brutt de ti bud, men hvorfor skal jeg la noen skremme meg med helvete? Jeg velger mye heller å tro at verken himmel eller helvete finnes, så slipper jeg at noen driver å bedømmer alt jeg gjør. Alle har rett til å feile, det er det vi lærer av. Vi skal ikke være redd for å havne i helvete ved å feile. Jeg tar mine egene valg, og står for konsekvensene for det her og nå, og utsetter dem ikke til 70 år senere når jeg er ferdig med mitt liv.

Kjære venn, den fantastiske nyheten er at en slik mann faktisk finnes! Hans navn er Jesus Kristus, og Han er Guds Sønn! Jesus elsker deg, og Han vil gjerne ta del i ditt liv. Han står klar med åpne armer til å ta imot deg og å tilgi dine synder så snart du setter din tro og tillit i Ham! Ingen synd er for stor for Jesus. Han led og døde for alle synder, slik at alle som tror på Ham ikke skal gå i fortapelsen, men leve til evig tid sammen med Ham i Himmelen! Ingen kan slå en slik avtale. Det er den beste avtalen du noen gang kan få! For å motta denne gratis gaven, må du innrømme at du er en synder og ANGRE på syndene dine, og be til Jesus om å vaske bort skylden din med Hans blod, og ta imot Jesus i ditt hjerte som din ENESTE Frelser! Jesus er den ENESTE som kan redde deg fra Guds rettferdige dom.

For meg er dette bare bla, bla, bla, bla. Så da kan jeg altså gjøre hva faen jeg vil, og slippe konsekvensene? Nei, sånn fungerer ikke verden, og jeg håper ikke andre tror det heller. Jeg ønsker faktisk å stå for konsekvensene for mine egne handlinger, i stedet for å være feig å skyve de over på en mann som døde for tusener av år siden slik du gjør.

Tror du at den kristne Gud er menneskeskapt? Tror du virkelig at den jødisk-kristne Gud er et resultat av menneskets livlige fantasi? Hvorfor i all verden tror du at mennesket ville funnet opp en Gud som forteller oss at vi ikke skal gjøre visse ting som vi synes er morsomme, og at vi alle er syndere som er i DESPERAT nød etter en Frelser til FRIVILLIG å ta på seg vår skyld? Det høres ikke ut som en gud vi mennesker ville diktet opp.

Ja, jeg har ikke en eneste gang tvilt på at mennesket har en livlig fantasi, for det vet jeg at det har. Og skal Gud være allmektig så sier det seg selv av han også må ha noe kontroll på ondskapen. Nå nevnte jo ikke du all den fantastiske ønsketenkningen da. Gud er den perfekte som mennesket alltid har drømt om. Mennesket diktet opp en perfekt person etter sine drømmer og formet guden slik de ville ha den.

Du bør tenke NØYE gjennom dette spørsmålet: ”Finnes det en Gud som skapte universet og oss mennesker, eller er jeg bare et resultat av en ren kosmisk tilfeldighet?” Hvis Gud finnes, innebærer det at det fins en rekke regler, som vi alle har brutt. Heldigvis sendte Gud sin eneste Sønn (Jesus) til jorden for å lide og dø for alle som vil tro på Ham, slik at våre synder kunne bli vasket bort og vi kunne bli frifunnet for våre synder ovenfor Dommeren (Gud). Du bør være VELDIG sikker på at du tar det rette valget. Hvis Gud virkelig finnes, vil det standpunktet du tar på denne siden av døden avgjøre om du kommer til Himmelen, eller om du havner i Helvete. Du er ansvarlig for din egen skjebne. Helvete er verre enn det VERSTE stedet du kan tenke deg, og du kan ALDRI unnslippe så snart du havner der. Helvete er EVIG fortapelse og plage. Hvis dette faktisk kan være en virkelighet, anbefaler jeg at du seriøst vurderer hva du faktisk tror, og tenker over dette spørsmålet NØYE. Du har valget! Blir det EVIG pine, eller blir det EVIG lykke? Jeg håper du tar et bevisst valg. Hvis Gud virkelig finnes, vil forskjellen på om du mottar Jesus eller ikke, bety om du havner i Himmelen eller i Helvete. Det er nettopp derfor at valget du tar i dette livet blir så EKSTREMT avgjørende. Hvis Gud finnes, finnes også Helvete. Bibelen snakker faktisk mer om Helvete enn den gjør om Himmelen. En ting hadde vært om valget bare hadde stått mellom ; 1): Evig lykke og glede i Himmelen, eller 2): Ingen videre eksistens av noe slag etter døden . Men siden alternativet til Himmelen er evig fortapelse, blir det så ekstremt mye viktigere å advare om dette. Hvis Gud finnes, kunne ikke forskjellen på hvor du havner etter døden vært større! Hvis du ikke er kristen, men kjenner, langt inni deg et sted, at du tror at det kan være en mulighet for at Gud faktisk eksisterer, er det derfor så ekstremt viktig for deg at du revurderer ditt standpunkt. Ikke fornekt Gud fordi du er redd for å bli upopulær, eller fordi storparten av vennene dine gjør det. Det er ikke en god nok grunn. Synes du virkelig at det å for enhver pris være populær her på jorden, er verdt å havne i fortapelsen for?

Du har det med å gjenta deg selv. Hadde du sagt alt bare èn gang hadde ikke dette innlegget trengt å bli så jævlig langt at nesten ingen gidder å lese det.

Og jeg er så utrolig lei av folk som driver og truer med helvete konstant! Når jeg har tatt det standpunket at jeg ikke tror på noe ved religion, så vil jeg ikke bli skremt av helvete heller. Lurer på når folk vil innse det. Jeg finner INGENTING logisk og fornuftig ved å tro på religion. Selv ikke etter å ha lest dette som liksom skulle vekke meg fra ateismen. Jeg synes dette var bare tåpelig og provoserende. Ser ikke du fikk frem et eneste godt argument som jeg ikke har hørt tusen ganger før. Og når alt kommer til alt så vil du bare advare meg fra helvete, som jeg har fått flere enn nok advarsler for før.

Hvis du nå sitter og tenker over og begynner å fordøye dette, og du kjenner at dette gir mening, synes jeg du skal bekjenne dine synder for Jesus. Innse at du er en synder som har brutt Guds lov mange ganger, akkurat som meg og alle andre. Jesus tok på seg straffen for DINE, MINE og alle andres synder ved å lide og død på korset, slik at alle som tror på Ham skulle unngå Helvete, og leve i evig lykke og glede sammen med Ham i Himmelen. Jesus vil gjerne at du tar imot Ham! Dette har kanskje blitt en ”klisje” å si i evangelisering, men det er sant; Jesus elsker deg virkelig! Jesus er den gode hyrde, som gir sitt liv for sine sauer! Takket være Jesus kan vi unnslippe Guds dom på Dommedag, og komme til Himmelen! Gud elsker oss faktisk så høyt at Han lot sin rettferdige dom over oss mennesker ramme sin uskyldige Sønn, slik at vi kunne bli funnet skyldfrie om vi mottok Sønnen, Jesus, i våre hjerter. Historien om Jesu lidelse og død på korset for oss syndefulle mennesker er den ultimate frelsehistorie! .

Dette er det verste jeg hører. Du er verre enn en prest. Du tror virkelig helt blindt på alt sammen, og kan umulig bruke fornuften. Dette høres hjernevaskende ut spør du meg. Virker som det er du som burde vurdere litt mer før du tar imot religionen. Ville blitt glad om du tenkte i det minste bittelitt mer kritisk. For hvor sannsynlig er det at dette vrøvlet her er sant? Tror du virkelig helt og fullt på det selv? Jeg bare skjønner ikke at du ikke ser at dette er en total avsporing fra alt som er logisk, vitenskapelig virksomhet.

Jeg tenkte egentlig å kommentere mer, men ser at jeg orker ikke det, for resten er visst også bare vrøvl. Det er jo bare gjentakelser hele greia! Jeg blir ekstremt sliten når jeg leser setning på setning om at jeg bør bli frelst. Du gir meg heller ingen annen grunn til å bli det, enn å true med helevete. Hadde du enda hatt en god grunn, så kunne jeg alltids revurdert mitt standpunkt.

Jeg skjønner ikke hva du ville med dette innlegget. Jeg hadde faktisk en del forventninger da jeg satte meg ned og leste dette, men skuffelsen ble stor! Jeg skulle aldri brukt tid på dette, og forresten tok det mye mer enn 5 min. Langt mer tid faktisk, for jeg prøvde å ta det du skrev seriøst og da tar det litt tid å lese gjennom det.

Det eneste dette resulterte i er at jeg ble enda mer (om mulig) negativt innstilt til religion!

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at tråden stenges, ettersom WilsonWilson ikke er interessert i å debattere dette selv, men kun kaster ut et propagandainnlegg og så har han fått det som han ville. Han er ikke interessert i noen debatt, men å spre religionen sin.

Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil på at denne personen som la ut dette emnet har noe imot at det stenges. Han viser ingen interesse for å holde diskutere noe i det hele tatt. Sikkert nok fordi han ikke er i stand til å forsvare det som står der, siden det mest sannsynlig ikke er han selv som har skrevet det. Dette blir et meningsløst emne så lenge trådstarter ikke tar jeg bryet med å svare på all kritikken.

Alle som har orket å lese gjennom innlegget hans har vært enige om at dette ikke var noe mer en ei elendig preke.

Lenke til kommentar

Dette er definitivt ikke ment som et propogandainnlegg. På grunn av diverse private årsaker har jeg ikke hatt mulighet til å debattere i denne tråden før ikveld. Uansett, nå skal jeg hive meg inn i debatten så får vi se hva som skjer! :) Forøvrig interessant at så mange personer har lest innlegget mitt, det viser vel at det har noe mening i seg!:)

Svar kommer i posten under, ikveld engang!

Lenke til kommentar
Vel, Allah vil dømme meg dersom jeg ikke blir muslim, Javeh lar meg brenne om jeg ikke er jøde, jeg kommer aldri til Nirvana dersom jeg ikke oppnår fred med meg selv, og rundt 1000 hinduistiske guder er antageligvis temmelig pissed siden jeg aldri ofrer noen kyllinger til noen av dem.

What else ya got?

Forstår tankegangen din og skjønner frustrasjonen. Det er nettopp derfor jeg serverer dere innlegget i førsteposten. Muslimer, hinduer med flere opplever ikke den samme "følelsen" som oss kristne. De lever på gamle tradisjoner og har et ikke-åndelig forhold til sin Gud. Det er her Kristendommen skiller seg fra alle andre religioner! Det åndelige forholdet til Gud er et unikt og overnaturlig fenomen som beviser Guds eksistens til de grader :)

Jeg oppfordrer deg til å lese mer om Kristendommen og komme tilbake om noen dager. Jeg våger å påstå at du har endret mening hvis du virkelig legger arbeid, energi og godviljen til!

Lykke til :D

Lenke til kommentar

Okei, du spurte. Her svarer jeg på hvorfor jeg ikke tror på Gud. Det er ikke ment som hån eller noe sånt. Jeg prøver å vise deg hvorfor jeg tenker som jeg gjør.

Grunnen er at hvis det skulle vise seg at jeg og mine likesinnede har rett angående dette, har det ENORME konsekvenser for deg, på godt eller på vondt!

Synes du en gud som fordømmer de som ikke er som ham, er en god gud? Bare fordi folk har andre tenkemåter enn de kristne, skal de liksom havne i helvette og evig fortapelse? Det er noe av det jeg ikke liker med kristendommen. Det blir litt sånn ”de som tenker annerledes enn oss er ikke verdt noe og kan havne i helvette og straffes fordi de tenker forskjellig”.

For ca. 4-5 milliarder år siden, skjedde et mirakel! Liv oppsto tilfeldigvis fra ”ikke-liv” her på jorda. Ingen kan forklare hvorfor eller hvordan, Men det ”MÅ” bare ha skjedd slik, for vi vet jo at Gud ikke finnes!”

Jeg tror ikke på Gud, men jeg er ikke dermed sakt redd for å tro blindt på noe som ikke kan forklares. Det er ikke prinsippet om å tro på noe jeg ikke kan fatte som holder meg fra å være kristen. Det er rett og slett innholdet.

Jeg tror at det finnes mer mellom himmel og jord, ja mye mer enn vi mennesker kan fatte. Det finnes over 11 dimensjoner, og vi kan oppfatte tre av de. Så å tro at vi mennesker vet alt her i verden synes jeg blir naivt. Men, jeg tror ikke på en gud eller ånd som styrer over oss og har skapt oss. Så det å generalisere på den måten du gjør, at alle som ikke tror på gud er redd for å tro på noe, blir feil.

Vi har ALLE brutt loven, og vi fortjener ALLE å dømmes.

Hvorfor skapte Gud denne loven som han visste at alle mennesker ville bryte? Menneskene er jo utstyrt med seksuelle lyster og egoisme osv. Hvis gud har skapt oss, har han også skapt de egenskapene. Men de skal vi jaggu straffes for. Eller nei, han er jo så snill at han tilgir oss!

For å motta denne gratis gaven, må du innrømme at du er en synder og ANGRE på syndene dine, og be til Jesus om å vaske bort skylden din med Hans blod, og ta imot Jesus i ditt hjerte som din ENESTE Frelser!

Nå skal jeg prøve å trå varsomt her, for ikke å virke støtende. Hvis ingen synd er for stor for Jesus. Da kan man praktisk talt voldta og drepe og torturere, og så be om tilgivelse etterpå også er det liksom greit. JA, jeg skjønner at mennesker kan forandre seg, og jeg er for å tilgi hverandre osv. Tilgivelse kan være bra. MEN. Det at liksom andre mennesker, som ikke gjør en flue fortred i hele sitt liv, og virkelig prøver å være et godt menneske, skal havne i helvette og svi fordi de ikke tror på gud, DET er etter min smak veldig veldig kynisk tankegang.

Hvorfor i all verden tror du at mennesket ville funnet opp en Gud som forteller oss at vi ikke skal gjøre visse ting som vi synes er morsomme, og at vi alle er syndere som er i DESPERAT nød etter en Frelser til FRIVILLIG å ta på seg vår skyld?

Fordi menneskene trang leveregler. De trang å tro på noe høyere enn seg selv for å forstå de vanskelige store spørsmålene, og de trang leveregler og etiske retningslinjer, slik at samfunnet fungerte sammen. Slik har det da alltid vært! Det er derfor det allid har fantes mange slags religioner. For eksempel norrøn og gresk mytologi. Hvorfor tror DU at alle de fem store religionene har mange like elementer og historier som bare er modifisert til den enkelte religionen? Alle religionene er ulike innfallsvinkler på mange av de samme historiene.

Hvis du ikke er kristen, men kjenner, langt inni deg et sted, at du tror at det kan være en mulighet for at Gud faktisk eksisterer, er det derfor så ekstremt viktig for deg at du revurderer ditt standpunkt.

Du mener at man skal tro på gud sånn i tilfelle han finnes? Som en reserve? Tror du fordi du er redd for å havne i helvette? Hele utgangspunktet for å tro på Gud er basert på en trussel: Tro på Gud, eller brenn i helvette. Jeg vil ikke tro på noe jeg blir truet til å tro på. Da mister det både respekt fra min side, og troverdighet. Hvis man må true noen med noe ekstremt ille for å tro på seg, da er det ugler i mosen.

Synes du virkelig at det å for enhver pris være populær her på jorden, er verdt å havne i fortapelsen for?

At jeg ikke tror på Gud har virkelig INGENTING med at jeg vil være populær å gjøre. For et vanvittig unyansert syn du har på oss ateister! Jeg er ikke redd for å gå mine egne veier, og liker å skille meg ut.

Til slutt: Jeg tviler ikke et sekund på at du har gode hensikter, og jeg har stor respekt for de som er kristne. Jeg vet også at det er stor forksjell på hva kristne tror på og hvordan de praktiserer troen sin. Men mange av de faktorene du la frem her, er nettopp de jeg er imot ved kristendommen. Og jeg har prøvd å forklare deg hvorfor. Jeg prøver ikke å avkristne deg eller noe sånt. Bare les våre argumenter. Du har tross alt spurt om det.

Lenke til kommentar
Tenk deg at du sitter i en rettssal, og er tiltalt for drap. Du vet at du er skyldig og at du fortjener en meget streng straff. Dommeren finner deg skyldig og dømmer deg til døden. Plutselig kommer en mann inn i rettssalen. Denne mannen sier at han er villig til å ta DIN straff på DINE vegne, i DITT sted. Han er villig til å ta på seg DIN skyld og dø for DEG slik at DU kan leve. Hva ville du ha gjort? Ville du ha tatt imot tilbudet?

La en uslyldig person ta på seg straffen om den var meget streng og om jeg var skyldig?

Nei takk, jeg foretrekker å stå for mine handlinger.

Dødsstraff?

Umulig å si siden det er helt utenkelig at jeg har begått drap i et land som praktiserer dødsstraff, og dersom det hadde vært i forsvar hadde det gått under æresdrap som da ikke gir dødsstraff.

Kjære venn, den fantastiske nyheten er at en slik mann faktisk finnes! Hans navn er Jesus Kristus, og Han er Guds Sønn! Jesus elsker deg, og Han vil gjerne ta del i ditt liv. Han står klar med åpne armer til å ta imot deg og å tilgi dine synder så snart du setter din tro og tillit i Ham! Ingen synd er for stor for Jesus. Han led og døde for alle synder, slik at alle som tror på Ham ikke skal gå i fortapelsen, men leve til evig tid sammen med Ham i Himmelen! Ingen kan slå en slik avtale. Det er den beste avtalen du noen gang kan få!

Hvorfor i alleverden skulle jeg ha behov for en syndebukk?

Er det ikke bedre å oppføre seg som folk istede for å skjende dette Piñata-jødeliket enda mere?

For å motta denne gratis gaven, må du innrømme at du er en synder og ANGRE på syndene dine, og be til Jesus om å vaske bort skylden din med Hans blod, og ta imot Jesus i ditt hjerte som din ENESTE Frelser! Jesus er den ENESTE som kan redde deg fra Guds rettferdige dom.

Hvis guds dom er rettferdig...

Hvorfor i helvette skal Jesus da redde meg fra den?

Er gud satan?

Eller er Jesus en trassig tenåring som ønsker å forpurre guds rettferdighet og legitimere urett?

Eller er det slik at gud sliter med kronisk raserianfall slik at han må dra ned sønnen sin etter håret ned i kjelleren og banke han hver gang abrahamitt-religiøse blinser på bibelfortolkningene?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Og en ting til Wilson Wilson: Hvordan stiller du deg til homofili? Kirkens syn på homofili er grunn nok i seg selv for meg å holde meg langt unna. Jeg har mange gode homofile venner som jeg aldri i verden ville bytta bort for noe, og jeg ville aldri tro at de "bare er syke" og egentlig kan helbredes.

Hvis homofile kunne helbredes, tror du ikke de ville prøvd å gjort noe med det, med all den motstanden de møter? Tror du ikke det er lettere å være heterofil enn homofil? De har ikke valgt det selv! Hvorfor skal en så liten detalj, som hvem man forelsker seg i, gjøre at man ikke bør bli godtatt som andre mennesker?

Gud sier alle er like? Hva med de homofile? Hvorfor skal ikke de da behandles likt som andre? Og hvis Gud skaper oss, hvorfor skaper han da homofile mennesker og dyr (ja, alle dyrearter har en viss prosent av homofile), hvis det strider mot hans vilje? Isåfall er jo de homofile dømt til helvette allerede før de er født. De er uheldige som har blitt utvalgt til homofile, fordi da åker det rett vest? Hvorfor skulle en gud ville gjøre noe sånt?

Og sist men ikke minst: Hvis en homofil person vil tro på Gud, skal han/hun ikke få lov til det? Skal ikke han/hun få lov til å være prest, eller ansatt i kirkelige institusjoner, bare fordi vedkomne er homofil? Blir ikke det hele selvmotsigende, når Gud liksom mener at alle er like?.

Edit: La til et spørsmål

NB! (Nå vet jeg at mange kristne ikke er imot homofili. Det jeg snakker om her, er det som blir praktisert, og de som er imot homofile rettigheter)

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar

Nå skal jeg være ærlig med dere; Jeg har ikke lagd dette innlegget selv, men kopierte det fordi jeg trenger noen til å overbevise meg om at Kristendommen er feil... Innlegget som jeg har kopiert og som står i førsteposten er det en prest som har skrevet og lagt ut på facebook. Sikkert der dere har det fra ;)

Facebook gruppen!

Jeg har vokst opp i en kristen familie. Jeg har alltid blitt fortalt at dette er sannheten av familie, venner, skole (4 klasse til 9 klasse) og opplevde derfor en markant overgang fra ungdomsskole til VGS i Oslo. Etter at jeg har studert videoer og diverste tekster som handler om evolusjonsteorien har jeg begynt å tvile på at Kristendommen er en sann historie. Men etter å ha blitt hjernevasket i over 10 fuckings år har jeg store problemer med å innrømme til venner at jeg tviler. Jeg er også fuckings redd for å slutte å tro på Gud og Jesus fordi jeg er redd for å havne i helvete :( Du ser jo i førsteposten at innholdet er relativt overbevisende og skremmende.

Noen som kan svare på følgende spørsmål angående kristendommen?

1) Jeg har sett med egne øyne at en person med kneskade har blitt helbredet etter å ha blitt bedt for. Hvordan er dette mulig når legene sier at skaden var uhelbredelig. Gutten måtte slutte på håndball, men spiller på toppserie nivå den dag idag. Kan dere forklare dette?

2) Hvorfor finnes det så mange kristne hvis denne religionen er totalt feil og idiotisk? Er det virkelig mulig at SÅ mange personer er hjernevasket og totalt igjennom dumme?

Takk :)

Endret av WilsonWilson
Lenke til kommentar
1) Jeg har sett med egne øyne at en person med kneskade har blitt helbredet etter å ha blitt bedt for. Hvordan er dette mulig når legene sier at skaden var uhelbredelig. Gutten måtte slutte på håndball, men spiller på toppserie nivå den dag idag. Kan dere forklare dette?
Enten juger du for å stille kristendommen i bedre lys eller så tok legen feil når han sa at den var uhelbredelig. Det er de mest åpenbare forklaringene jeg ser. Begge er ganske troverdige i mine øyne.
Lenke til kommentar
Hvorfor finnes det så mange kristne hvis denne religionen er totalt feil og idiotisk? Er det virkelig mulig at SÅ mange personer er hjernevasket og totalt igjennom dumme?

Vel. Ja.

Men det er også blant annet fordi mennesker søker trygghet i noe større enn seg selv. Mennesker liker å fraskrive seg ansvaret for egne handlinger. Mennesker elsker mystikk. Mennesker trives med å komme sammen rundt en felles overbevisning. Mennesker finner trygghet i å tro at noe allmektig passer på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...