daggerfall Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Instalasjonen finner ikke noen hard disk på laptopen min. Den skal være der og skal funke, for Linux Ubuntu funker. Jeg sitter i det og skriver dette. Trodde først Ubuntu brukte alt, men slik er det vist ikke i følge folka på Ubuntu gruppa: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13841844 Jeg har også laget en 70gig fat-32 partisjon som burde være enkel å finne for Xp-setup. Jeg har installert og formatert Xp før, men da lå en annen Windows(Vista) alt inne. Merkelig at det ikke funker nå. Hjemmesia til produsenten av min hard disk sier noe: http://www.hitachigst.com/hdd/support/hddfaqs.htm#a1 Driver fra disket osv.. Har jo ikke noe disketstarsjon da det er en laptop som bare er to år. Trodde også det var SATA og ikke ATA som er vrient for Xp... Sist jeg la inn Xp fant setupen alt av partisjoner. Rart det ikke går nå! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) XP støtter ikke native AHCI modus på disk kontrolleren (til motsetning fra Vista). Det er en million poster her om det samme XP og AHCI = ingen disk funnet. Med XP har du disse to valgene. 1)Endre det i laptoppens bios fra AHCI til IDE/Compability mode/Native SATA (kalles vanligvis en av de tre). 2)Eller lag deg ny XP CD vha nlite med intels ICHxM AHCI driver integrert. Laptopper har ikke diskettstasjon lengre så installasjon av driver vha F6 under windows installasjonen er et valg man egentlig i praksis ikke har. Endret 1. juni 2009 av syar2003 Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Hvordan kommer jeg til BIOS? Er en slags setup om man trykker F10 under oppstart, men finner ikke noe om ACHI der. Koblinga ser i hvert fall slik ut. Altså ikke SATA? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Du får først finne ut type/nummer/fabrikat brikkesett og disk kontroller som er i laptoppen. Utfra det jeg "kan" se på bildet ser det ut som en travelstar 2.5" SATA disk fra hitachi. Men som sagt XP må ha driver for disk kontrolleren integrert i sin textsetupfase . Og dette kan du selv ordne med nLite ved å integrere driveren i en ny xp SP2/SP3 installasjons CD , dette når du finner/laster ned korrekt disk kontroller-floppy-driver fra produsenten av laptoppen. Lenke til kommentar
daggerfall Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Riktig at det er en travelstar. Travelstar 5K160 80gb har jeg til slutt kommet frem til. Sliter litt med å finne drivers, men kjører et eller annet drive fitness test oppleg nå.. Får se hvor det ender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå