Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatte 0% neste lønning, 25% resten av året?

Ksungam

Anbefalte innlegg

Jobber nå fast i 80+% stilling, har enda ikke fått surret meg til å fikse skattekort, så jeg har hittil i år blitt trukket 50% i skatt. Det har gått greit, men trenger nå mer penger. Det jeg lurer på da, er om det går ann å ikke trekke noe skatt på min neste lønning (utbetalt 15. juli), for så å trekke 25% resten av året? Vil jo da likevel gå greit i pluss og få igjen en del neste år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke mulig. Så lenge du ikke leverer skattekort så er arbeidsgiver pliktig etter lov å trekke deg 50% skatt. Skattekort kan du søke om elektronisk på skatteetaten.no så har det i løpet av uka. Oppgir du hvor mye du har tjent og hvor mye du har skattet i tillegg til opplysninger om evt fradrag vil du få riktig skattekort. Frikort som det blir foreslått over her er for ungdom med deltidsstillinger ikke for folk i 80% jobb.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke mulig. Så lenge du ikke leverer skattekort så er arbeidsgiver pliktig etter lov å trekke deg 50% skatt. Skattekort kan du søke om elektronisk på skatteetaten.no så har det i løpet av uka. Oppgir du hvor mye du har tjent og hvor mye du har skattet i tillegg til opplysninger om evt fradrag vil du få riktig skattekort. Frikort som det blir foreslått over her er for ungdom med deltidsstillinger ikke for folk i 80% jobb.

Ja, det er i sammenheng med bestilling av skattekort jeg lurer på om dette er mulig. Om det teoretisk er mulig, vil det da være "enkelt" å få til over nett, eller bør jeg da selv dra innom likningskontoret(?) og forklare mitt ønske. Har forøvrig tidligere i år prøvd å bestille skattekortet over nett, men fikk det ikke til. Så har det bare dratt seg ut... Utrolig teit av meg, men det har som sagt, inntil nå, gått meget greit.

Lenke til kommentar

Som sagt så er det ikke mulig i det hele tatt.

Å bestille skattekort på nettet er relativt enkelt:

https://skort.skatteetaten.no/skd/skattekort/skattekort

Uansett om du gjør det på nettet eller på likningskontoret, så må du oppgi opplysninger om inntekt, skatt og fradrag så langt i år og hva som er forventet. Det går sikkert an å få 25% skatt resten av året, men da må du antagelig trikse litt med tallene. Null skatt på neste lønn er uansett overhodet ikke mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...