Munty Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg har fått tak på en del FLAC-filer pga. bedre kvalitet og jeg la akkurat merke til at jeg ikke greier å importere FLAC-filer til iTunes. Er det sant at dette ikke går? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 "files using the FLAC container format are not naturally supported" Hvordan kan dette bli til et ja? Lenke til kommentar
Arne Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det står at det er begrenset støtte for .flac i en .ogg-kontainer. Kan du nett prøve å endre filnanvet til *.ogg prøve da? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Slik jeg har forstått det støtter ikke iTunes flac nativt nei. Du må nok "lure" inn støtten ved hjelp av et nyttig script kalt Fluke. Står mer om det her: http://www.simplehelp.net/2008/06/12/how-t...iles-in-itunes/ Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Ser ut som at Fluke er laget for Apple, men jeg skal prøve! Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Det funker ikke for Windows. Jeg vet ikke om min "reasearch" har vært bra nok så hvis noen finner noe ut om det er det bare å si ifra. Jeg prøver heller å bytte om filnavnet til .ogg Lenke til kommentar
hernil Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 "files using the FLAC container format are not naturally supported" Hvordan kan dette bli til et ja? Jeg har fått tak på en del FLAC-filer pga. bedre kvalitet og jeg la akkurat merke til at jeg ikke greier å importere FLAC-filer til iTunes. Er det sant at dette ikke går? Sånn Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener. I hvertfall... Det fungerte ikke å gjøre om til .ogg. Er det et annet lossless-format jeg kan prøve? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener. I hvertfall... Det fungerte ikke å gjøre om til .ogg. Er det et annet lossless-format jeg kan prøve? Konverter filene til Apple lossless (ALAC). Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener. I hvertfall... Det fungerte ikke å gjøre om til .ogg. Er det et annet lossless-format jeg kan prøve? Konverter filene til Apple lossless (ALAC). Skal jeg konvertere med et program eller bare bytte navnet? EDIT: Kan jeg ikke bare evt. gjøre de om til .wav? Endret 2. juni 2009 av Munty Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Du må selvsagt bruke et program, f.eks. dbpoweramp (Det finnes sikkert bedre alternativer, jeg er ikke så bevandret i windows-verden lenger). Om du konverterer til wav så kan iTunes konvertere wav-filene til ALAC. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener. Du har spurt ett enkelt spørsmål: Er det sant at dette ikke går? Et svar "Ja" betyr: Ja det er sant at dette ikke går. Kan da ikke være så forvirrende vel. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Ah du sitter på Windows ja. Da er jeg faktisk ikke helt sikker, finner ikke noe kjapt, enkelt og pålitelig programvare akkurat nå som kan konvertere de. Eneste jeg kommer på er vel MediaCoder som skal støtte flac (noe Super også gjør), men er ikke helt sikker på om de kan konvertere til aif (apple lossless), som iTunes skal støtte. Du kan ta ut til wav, men det er ekstremt sløsing av plass pluss at tagså (tittel osv) inni lydfilene forsvinner. Du kan jo bruke Audacity (Beta), den vet jeg (viss jeg husker riktig) skal støtte flac i tillegg til å lagre de som aif igjen. Men ulempen her er at du må åpne filene én og én Men ellers anbefaler jeg også programmet Songbird (hint hint) istedenfor iTunes. Den støtter flac, aif, ape osv nativt uten fikling, samtidig som den har det samme visuelle grensesnittet som iTunes. En meget god musikkspiller Den støtter også tilkobling av iPhone og iPod om du skulle lure! Endret 2. juni 2009 av Danny Boy Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Jeg forstår fremdeles ikke hva du mener. Du har spurt ett enkelt spørsmål: Er det sant at dette ikke går? Et svar "Ja" betyr: Ja det er sant at dette ikke går. Kan da ikke være så forvirrende vel. Beste hilsen Harald Hehe... Skjønte nå. Trodde han/hun heller ville svare; "Det er sant at det ikke går" eller "Nei, det går ikke" Jeg tror ikke at jeg orker å rote meg inn i et nytt musikkprogram. Har veldig mange Gigabyte med musikk, og jeg orker ikke å styre med det! Men hvor mye plass tror dere en .wav-fil vil ta? La oss si en sang på 9:30. Den tar i .flac ca. 57 MB. Hvor mye i .wav? Går det kanskje an å bruke Adobe Soundbooth for å konvertere til .wav? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Adobe Soundbooth støtter dessverre ikke import av flac, så det går nok ikke. Da må du nok heller går for Audacity Beta versjonen. En sang på 9:30 i wav vil nok ta rundt 2700 MB. Neida bare tuller Den tar minst dobbelt så stor plass, så regn med at den havner på rundt 120 MB i hvert fall. Ellers så oppfører jo Songbird seg veldig likt når det gjelder iTunes, så å lære seg et nytt musikkprogram trengs ikke. Kan du iTunes, kan du Songbird. Er ikke verre enn å installere og si til Songbird hvor musikken din ligger og den vil automatisk legge inn alt på en oversiktlig måte som i iTunes med alle tags (titler, album, covert art, artist) visende nedover. Alt automatisk. Skal gjør i hvert fall:) Endret 2. juni 2009 av Danny Boy Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Adobe Soundbooth støtter dessverre ikke import av flac, så det går nok ikke. Da må du nok heller går for Audacity Beta versjonen. En sang på 9:30 i wav vil nok ta rundt 2700 MB. Neida bare tuller Den tar minst dobbelt så stor plass, så regn med at den havner på rundt 120 MB i hvert fall. Ellers så oppfører jo Songbird seg veldig likt når det gjelder iTunes, så å lære seg et nytt musikkprogram trengs ikke. Kan du iTunes, kan du Songbird. Er ikke verre enn å installere og si til Songbird hvor musikken din ligger og den vil automatisk legge inn alt på en oversiktlig måte som i iTunes med alle tags (titler, album, covert art, artist) visende nedover. Alt automatisk. Skal gjør i hvert fall:) Driver på med Audacity Beta-version nå. Jeg får nok til konverteringen så snart jeg veit hva jeg skal trykke på. Er det ikke litt dårlig at et rådyrt program som Adobe Soundbooth ikke støtter .flac? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Jeg har nå to problemer: 1: Jeg vet ikke hvordan jeg kan konvertere fra .wav/.flac til et lossless-format som iTunes forstår. Med hvilket program? 2: Jeg har lagt inn noen .wav-filer i iTunes og jeg greier ikke å legge til albumbilde på sangene som er i .wav-format! Løsninger? Det hadde vært greit å bli kvitt .wav-filene fordi et album på 14 sanger tar nesten 3 GB. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Wav-filer kan du vel konvertere til Apple Lossless med iTunes? Avansert->Lag Apple Lossless-versjon (eller noe i den retning). Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er det ikke litt dårlig at et rådyrt program som Adobe Soundbooth ikke støtter .flac? Jo, men sånn er det. Jeg har nå to problemer: 1: Jeg vet ikke hvordan jeg kan konvertere fra .wav/.flac til et lossless-format som iTunes forstår. Med hvilket program? 2: Jeg har lagt inn noen .wav-filer i iTunes og jeg greier ikke å legge til albumbilde på sangene som er i .wav-format! Løsninger? Det hadde vært greit å bli kvitt .wav-filene fordi et album på 14 sanger tar nesten 3 GB. 1. I Audacity Beta kan du gjøre det. Hiv inn en flac fil, velg File -> Export (eller eksporter på norsk) -> skriv inn riktige tags, om de ikke allerede står -> velg format (AIFF Apple osv) -> velg plass og Save. Easy Peacy. 2. Det er fordi wav-filer ikke kan/støtter slike ting som cover art og custom tags (album, tittel, artist, sjanger osv). Og som Thlom nevner, kan iTunes faktisk også konvertere wav-filer om til Apple Lossless format (aif). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå