Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Veranda oppbygging, kontruksjon

Anbefalte innlegg

Heisann, Skal bygge veranda. Og tenkte jeg skulle prøve selv først. Og se om jeg kunne spare noen kroner...

Noen som kunne tatt en titt på vedlagt bilde og gitt meg en tilbakemelding på om dette er "riktig" måte å bygge opp en veranda. Har bare smugtittet litt på naboen, og mener på at det er noe slikt han har gått frem. Men godt mulig at jeg har oversett noen viktige detaljer...

Støping av fundament blokker tar en familievenn seg av. Så dette blir gjort riktig... med tanke på avstander o.l.

2" x 6" bjelker tenkte jeg å bruke til selve oppbyggingen.

Ser det riktig ut, ut ifra bildet?

Hadde vert fint om noen som hadde gjort dette, eller jobber med dette hadde kommet med noen innspill...

post-96585-1243893082_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du får en til å sette opp fundament skikkelig, dvs: rett, riktig avstand osv, så er jo resten stort sett en lek. 2x6" burde gi en god og stablt bjelkelag.

Det viktigste er å bruke skikkelig materialer. Materialer har forskjellig kvaliteter, både når det gjelder styrke, og ikke minst kvalitet på imprenering. Dette BURDE du få en fin veldning i byggevarehandelen på. Ellers er det vel en fordel å skru der du kan skru. Spiker har en tendes til å vandre ut med tiden. Du bruker da selvsagt rustfrie skruer (selvborrende i riktige lengder). Beslag og annet må minst være galvanisert.

Verktøy du burde ha/låne: Skikkelig kapp/gjærsag med stativ. Batteridrill(batteriskrutrekker med bra batterikapasitet, gjerne to batterier og hurtiglader. Vinkel! Hammer, muligens et par tvinger (alltid greit å ha noe å feste med midlertidig). Stikksag/vippesag. Pipeverktøy til franske treskruer. Og ikke minst tommestokk/måleband.

Lenke til kommentar

Okay, takk for godt svar.

men lurer litt på hvordan, eller, hvor jeg skal skru sammen bjelkene? Må jeg bruke 20cm lange skruer og skru helt igjennon den ene bjelka? Eller er det en annen feste løsning?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom det er langt mellom hver bæresøyle, må du bruke 2"x8" på dragerne, tabell over bæreevne får du på byggvaresjappa.

Du kan skru bjekene sammen med skruer på skrå, eller bruker beslag, som LOGIMAN sier. Beslagene kan enten skrus, eller spikers fast med kamstift (spesiell spiker, tykk, med "mothaker").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...