Dimm Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 sleng på sotfilm er ikke sikker med jeg tror ikke den utvikkler mye varme Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Jeg kan justere katodene mine med sunbeam reobusen, prøvde nå. men om katodene har godt av det på sikt vet jeg ikke Har jeg lest ett sted at Sunbeam har rheobus'er som støtter regulering av katoder (husker ikke hvilken) så det går sikkert bra. Katoder er dessuten en lysstype som tåler å bli slått av og på 1000000 ganger etter hverandre uten at de streiker for det. Tror du kan herje ganske bra med de sånn sett. Wow , det var såpass med volt jeg fikk i meg! Svidde tuppen av fingeren når jeg stakk fingern inn i en ledig katode kontakt! Selv om det er 1000V, er strømmen så lav at du vil ikke merke såå mye av det da............men det svir sikkert :D Lenke til kommentar
Vidder Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Tro meg, 1000v er noe du kjenner, selv om strømmen ikke er så høy. Det kom en ganske pen gnist fra inverteren da jeg prøvde å måle spenningen også.. Iaffal funker det dårlig å senke spenningen til inverteren, prøvde det så enkelt som å koble den til 5v, det endte rett og slett med at bare halve kathoden lyste.. Lyset blir vel svakere, men ikke i den grad som direkte senking av lyset ville føre med seg. Noe som slo meg, var å bruke slike dimmere, som brukes til å koble på vanlige lamper vi har på veggen, noen som har noen formening om det skulle gå? aner ikke hva slags komponenter de består av, men det virker jo på vanlig vekselstrøm, så hvorfor skulle det ikke virke her? spenningen er jo høyere, og sannsynligvis frekvensen også. Noen som vet hvor høy den er forresten? Vanlig vekselstrøm i hus ligger på 50.. Lenke til kommentar
ChalStye Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Som dere sikkert vet, er en Kathode et lysrør. De funker slik at de må ha en startstrøm (1000V trur jeg...), i tilleg til en annen driftspenning. De 1000 volta fant jeg utav på den Vonde måten, men etter en tur på legevakten ver alt bra! (Svimerke på albuen...) Et lysrør fungerer slik at det er elektroner eller noe slikt, som flytter seg eller brenner. Men hvis du prøver å bruke rheobus, antar jeg at det eneste som vil skje er at den vil stå å blinke litt jevnt å trutt. Hvis ikke hadde nok noen av de større kathode-importørene også tatt inn dette! (Husker ikke helt nøyaktig, men det var noe i den dur...) mvh Jon H. Sørlie tror lysrør inneholder gass som ble antent av strømmen Lenke til kommentar
tuXP-G Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Tro meg, 1000v er noe du kjenner, selv om strømmen ikke er så høy. pssch... kan du ingenting eller? hjelper lite med 100kg's kampestein hvis den som skal dytte den bare klarer 10kg... nå er nok strømmen i inverteren til sunbeam sterk nok til å gi deg litt "groove" men du "MÅ" ikke nødvendigvis kjenne 1000volt... btw, min ene UV-katode funker ikke da... tenkte på å sende den til microplex som han duden sa, men skal vente littegranne, for inverteren deler strøm med en del annet utstyr, så det kan hende at den ikke har nok for begge katodene... eller? Kun den ene lyser ikke, dvs om jeg bytter på kontaktene så er det fortsatt bare den ene som lyser, samma som lyser altså. Hjelp eller burde jeg sende dem inn? Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 De 1000 volta fant jeg utav på den Vonde måten, men etter en tur på legevakten ver alt bra! (Svimerke på albuen...)Sikker på at det ikke var en høy-spendledning du putta fingern inn i?Jeg fikla også litt med inverteren, fikk støt og greier. Men jeg fikk ikke et eneste merke... BTW. Ut fra inverteren kommer det 620-640v (vaffal sunbeam sine) Lenke til kommentar
DraZeN Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Nesten riktig - inverteren omformer 12V spenningen så den passer katodene - opptil 1000 volt, dog med veldig lav strømstyrke. EDIT: Omformer til vekselstrøm ja, 30-40khz Wow , det var såpass med volt jeg fikk i meg! Svidde tuppen av fingeren når jeg stakk fingern inn i en ledig katode kontakt! Det var et genialt trekk da.. Skulle bare vise en kompis i mørkna at der var kontakt til en katode til :o Det så han takket være gnistene! Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Som dere sikkert vet, er en Kathode et lysrør. De funker slik at de må ha en startstrøm (1000V trur jeg...), i tilleg til en annen driftspenning. De 1000 volta fant jeg utav på den Vonde måten, men etter en tur på legevakten ver alt bra! (Svimerke på albuen...) Et lysrør fungerer slik at det er elektroner eller noe slikt, som flytter seg eller brenner. Men hvis du prøver å bruke rheobus, antar jeg at det eneste som vil skje er at den vil stå å blinke litt jevnt å trutt. Hvis ikke hadde nok noen av de større kathode-importørene også tatt inn dette! (Husker ikke helt nøyaktig, men det var noe i den dur...) mvh Jon H. Sørlie tror lysrør inneholder gass som ble antent av strømmen Var da egentlig det jeg mente... bare litt dårlig formulert... :x Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 De 1000 volta fant jeg utav på den Vonde måten, men etter en tur på legevakten ver alt bra! (Svimerke på albuen...)Sikker på at det ikke var en høy-spendledning du putta fingern inn i?Jeg fikla også litt med inverteren, fikk støt og greier. Men jeg fikk ikke et eneste merke... BTW. Ut fra inverteren kommer det 620-640v (vaffal sunbeam sine) Akkurat når du skruer den på, kommer det en startstrøm på ca. 1000V!!! (Akkurat som lysrør... ) Lenke til kommentar
joa1234 Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Det skal gå ann å bruke Sunbeam sin rheobus...Så iallefall det på hjemmesiden demmes....Og det funka fint.... Lurer på om jeg skal gjøre det samme Lenke til kommentar
Skreeth Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 trukke det er strømmen i som tenner gassen men spenningen .. ellers hadde det ikke vært no nytte for inverter .. er veldi usikker :-? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå