christhenoob Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 God kveld! Jeg sitter her på kvelden og ser på diverse utenlandske butikker, og hva de selger. Jeg er interessert i vannkjølings utstyr osv.. Mange vet jo det at det er ganske dyrt å handle fra utlandet allerede, med frakt og prisen selv på varer. MEN! som mitt topic sier: GM's konkurs - bra for oss data-kunder? det jeg mener med dette er: ettersom GM (General motors) har gått konkurs, så vil vel dollaren falle i kursen? Jeg vet at dollaren allerede er "lav" og ligger på 6,20 kroner for 1 dollar. MEN! mange jeg har snakket med.. sier at dollaren kommer til å stupe, ettersom denne konkursen nå har kommet ut. kan noen bekrefte eller avvise min "påstand" hvis man kan kalle det det.. isåfall, hvis dollaren går lenger ned nå, så ville jeg selv anbefalt å handle data-utstyr i utlandet. Jeg vet jo selvsagt at det er mange pluss og minuser ved å handle i utlandet, men ved de lave prisene som nå kan komme, så tror jeg det er verdt det! Håper jeg får utfyllende og forklarende svar =) Lenke til kommentar
Teac Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Denne konkursen vil sannsynligvis ikke ha noe for dollarkursen å gjøre. Denne hendelsen er nok ikke stor nok, i tilegg er oljeprisen så høy at dollarene neppe vil svekkes. I tilegg så er så er det ikk konkurs så helt. Det blir bare en restrukturering der de dårlige avdelingene blir kuttet ut. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Er ikke bare datautstyr som kommer til å bli kjøpt inn her i gården hvis dollaren stuper Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 liten "update" på dollaren's kurs, som en kamerat nettopp gav meg! https://www.dnbnor.no/seg-markets/borsogval...DIGM&TAB=FX Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Denne konkursen vil sannsynligvis ikke ha noe for dollarkursen å gjøre. Denne hendelsen er nok ikke stor nok, i tilegg er oljeprisen så høy at dollarene neppe vil svekkes. I tilegg så er så er det ikk konkurs så helt. Det blir bare en restrukturering der de dårlige avdelingene blir kuttet ut. nja, jeg er enig i det du sier, men det der er gammelt nytt.. du kan jo bare gå inn på vg.no, og se på overskriftene som omhandler GM's konkurs (jeg snakker om det som har skjedd nå denne uken.. og ikke det siste året) Lenke til kommentar
deleder Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 http://www.hegnar.no/okonomi/valuta/ Her har du realtimekurser av USDNOK. Dollaren har svekket seg ganske betydelig etter GMs konkurs (7 øre mot NOK). Noen annen umiddelbar svekkelse pga GMs konkurs er ikke særlig realistisk. Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 O_o i see.. Jaha.. jeg får håpe morgendagen bringer med seg en sterkere krone, og en litt svakere dollar (ned mot 5 igjen hadde jo vært HERLIG) Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 GM gikk vell bare konkurs på papiret så dumper dauvekten, alle de levedyktige delene skulle jo videreføres i nytt selskap. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 GM har vore konkurs lenge, det har både aksje og valutamarkedene visst og eventuelle kursfall er tatt for lenge siden. Om noe så er GM's konkurs positiv, for nå får mann kvittet seg med gammalt daukjøtt og forpliktelser som man ikkje klarer å oppfylle. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 GM er ikke konkurs, de har gått inn i konkursbeskyttelse, såkalt Chapter 11. Det betyr at GM inngår gjeldsforhandlinger med kreditorene. Om alle blir enige om en avtale som dommeren så godtar, fortsetter GM driften ut fra den avtalen. I dette tilfellet var avtalene med så og si alle kreditorer klar, og dommeren forventes å tvinge resten av kreditorene med på gjeldssanering. Deretter fortsetter GM som et "slanket" selskap. Så vidt jeg husker må GM selge Saab, Opel, Hummer og Saturn i det minste. Pontiac legges helt ned. Mange forhandlere stenges, og en del fabrikker stenges. Til sammen blir det vel en 20 000 - 30 000 som mister jobben i denne prosessen. Alternativet var at GM forsvant helt, og ca. 3 000 000 mennesker hadde blitt arbedsledige. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Fikk dem ikke 5 mrd dollar av staten eller no a? Lenke til kommentar
christhenoob Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 GM er ikke konkurs, de har gått inn i konkursbeskyttelse, såkalt Chapter 11. Det betyr at GM inngår gjeldsforhandlinger med kreditorene. Om alle blir enige om en avtale som dommeren så godtar, fortsetter GM driften ut fra den avtalen. I dette tilfellet var avtalene med så og si alle kreditorer klar, og dommeren forventes å tvinge resten av kreditorene med på gjeldssanering. Deretter fortsetter GM som et "slanket" selskap. Så vidt jeg husker må GM selge Saab, Opel, Hummer og Saturn i det minste. Pontiac legges helt ned. Mange forhandlere stenges, og en del fabrikker stenges. Til sammen blir det vel en 20 000 - 30 000 som mister jobben i denne prosessen. Alternativet var at GM forsvant helt, og ca. 3 000 000 mennesker hadde blitt arbedsledige. se der se! var den forklaringen jeg trengte Jeg skjønner det litt bedre nå.. og kan lett skjønne at aksjemarkedet og det globale finansmarkedet allerede har tatt høyde for, eller liksom gjort seg klare for en slik krise da... men da går vel ikke dollaren noe særlig mer ned =\, jeg sjekka dollarkursen på dnbnor.no i dag, ingen forandring.. men men! takker for gode svar =D Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Alternativet var at GM forsvant helt, og ca. 3 000 000 mennesker hadde blitt arbedsledige. For ikke å snakke om alle de som får pensjonen sin fra GM. Mange får også helseforsikring. Legger man på dette blir de økomiske utsiktende katastrofale for en vanvittig stor mengde amerikanere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå