Gå til innhold

Forklaring på NDog GND filter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som kan forklare hva et ND-filter gjør.

Det stjeler lys. Siden 'N' står for "nøytral", skjer det ingenting med fargene (ideelt sett). Kan benyttes hvis man ønsker lenger lukkertid enn det naturlige lyset tillater.

Lenke til kommentar
Noen som kan forklare hva et ND-filter gjør.

Det stjeler lys. Siden 'N' står for "nøytral", skjer det ingenting med fargene (ideelt sett). Kan benyttes hvis man ønsker lenger lukkertid enn det naturlige lyset tillater.

Ok, så finnes det ND-filtere som bare har halvparten av glasset tekt? Tenker på solnedganger og hvis skyer blir utbrent det hadde vært lurt.

Lurer også på hva et GND-filter er og hvilke bruksområder dette filtere har.

Endret av RasmusKRiis
Lenke til kommentar
Ok, så finnes det ND-filtere som bare har halvparten av glasset tekt? Tenker på solnedganger og hvis skyer blir utbrent det hadde vært lurt.

GND er ND filter hvor halvparten er dekt. Så du viste egentlig hva det er og hva det brukes til.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

ND filtre der bare "halve" glasset demper lyset kalles GND. I overgangen er de graderte (høres ut som et feil norsk ord?). Dvs at de gradvis går fra helt klar til den mørkhetsgraden du skal ha.

GND filtre deles ofte opp i soft og hard - alt etter som hvor brå overgangen er. Det er ingen definert standard på hva som er soft og hva som er hard. Dermed kan soft hos en produsent tilsvare hard hos en annen produsent.

Disse brukes, som du har nevnt, ofte i forbindelse med solnedganger. Eller generelt sett når det er stor forskjell på lysstyken i himmelen vs. bakken. En ulempe med GND filtre er at dersom motivet ditt har et tre, f.eks., som stikker opp i "himmeldelen" av bildet, så vil lystet på treet også dempes, dette kan føre til nokså unaturlige bilder.

Pr. dags dato tror jeg nesten det kan være bedre å benytte seg av HDR til slikt, selv om GND blir ansett som mer puristisk korrekt. Et bilde satt sammen av 2 (kanskje flere) eksponeringer, der en er av selve motivet (korrekt eksponert), og det andre av himmelen kan ofte gi et vel så bra resultat. Man slipper da problematikken med trær eller andre ting som stikker opp mot himmelen. Tingen med HDR er å begrense seg litt slik at det ikke blir disse ekstreme eksemplene som ser veldig kunstig ut.

Mvh,

Beej80

EDIT: Og det kan selvsagt sies så kjapt og enkelt som tomsi42 gjorde ;)

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Hvis du ikke er allergisk mot etterbehandling kan du ved landskapsbilder klare deg uten GND-filter ved å ta to eksponeringer. Dette må skje på stativ. Én korrekt eksponering mot himmelen, og én korrekt eksponering på bakken, hvor du i etterkant slår de korrekte eksponerte delene sammen i feks gimp eller photoshop.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har fått inntrykk av, etter å ha tittet på et x antall landskaps bilder som er tatt av de som kan dette, så tror jeg ndg(gnd) filterer er noe som er et must hvis man skal ta fine bilder av solnedganger og andre bilder med litt vanskelig lys!!!

Jeg tror ikke et bilde av to eksponeringer(eller flere) vill gi den samme fine effekten!!

Uansett, så må det være en grunn til at man kan se et mønster med bruk av ndg filtere(ofte kombinert med et polariserings filter) i nesten omtrent alle landskaps bilder tatt av karer som Marc Adamus, Di Fuscia, for å nevne noen få!!

Hvis du vill ta fine landskaps bilder(solnedganger osv), så skaff deg ndg filtere!!! Har hørt at Lee har veldig gode filtere, men prisen er derimot deretter!!!

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Etter hva jeg har fått inntrykk av, etter å ha tittet på et x antall landskaps bilder som er tatt av de som kan dette, så tror jeg ndg(gnd) filterer er noe som er et must hvis man skal ta fine bilder av solnedganger og andre bilder med litt vanskelig lys!!!

Jeg tror ikke et bilde av to eksponeringer(eller flere) vill gi den samme fine effekten!!

Uansett, så må det være en grunn til at man kan se et mønster med bruk av ndg filtere(ofte kombinert med et polariserings filter) i nesten omtrent alle landskaps bilder tatt av karer som Marc Adamus, Di Fuscia, for å nevne noen få!!

Hvis du vill ta fine landskaps bilder(solnedganger osv), så skaff deg ndg filtere!!! Har hørt at Lee har veldig gode filtere, men prisen er derimot deretter!!!

Hva er Lee?

Noen som vet om noen steder jeg kan få kjøpt et slikt GND-filter?

Lenke til kommentar

Hva er Lee?

Lee er en produsent som produserer filtere av topp kvalitet:

http://www.leefilters.com/

Lenke til kommentar

Hva er Lee?

Lee er en produsent som produserer filtere av topp kvalitet:

http://www.leefilters.com/

Har du noen erfaring fra å bestile derfra?

Lenke til kommentar

dersom du skal ha GND "må" det være rektangulært så du kan flytte horisonten. Du har en egen filterholder som festes til objektivet. Dersom gråfilteret ikke påvirker fargene så er det det samme som ND ja.

Lenke til kommentar
dersom du skal ha GND "må" det være rektangulært så du kan flytte horisonten. Du har en egen filterholder som festes til objektivet. Dersom gråfilteret ikke påvirker fargene så er det det samme som ND ja.

Ok, så man kjøper en filterholder som da kan festes på obejtivet.

Lenke til kommentar

Filterholder og en adapter-ring tilpasset gjengene på det objektivet du ønsker å bruke. Har du objektiver med forskjellig gjengediameter kjøper du bare en adapter-ring for hver gjengesørrelse du ønske å benytte filterene dine på.

-Lazy

Lenke til kommentar

Det finnes også variable ND filtre.

Singh-Ray sitt går fra 2 til 8 blendertrinn. De finnes kun i 77 og 82mm skrufatning (tror jeg). Prisen er $340 + frakt :devil:

Selv har jeg en billigere variant fra Light Craft Workshop.

Problemet er at jeg ikke har hatt tid til å sjekke dette godt nok til å si at det er ja/nei godkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...