Gå til innhold

Noen som har erfaringer med Olympus 25mm pannekake?

Anbefalte innlegg

Heisann,

har tenkt ei stund på å kjøpe dette til mitt E-410, mest pga størrelsen når jeg springer rundt og passer på to smågutter. For tiden blir det ofte til at jeg legger fra meg kameraet med kit-linsa fordi det spretter for mye frem og tilbake.

Lurte litt på om objektivet har hatt noen tilbakevendende feil jeg bør se etter når jeg får det i hus. Har hørt folk snakke om et lite grønnstikk i noen av dem, men er usikker på om det har noe hold.

Forstår de fleste som kjøper dette blir veldig fornøyde, så er litt spent på det.

Endret av groogerlend
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med grønnstikk har jeg ikke hørt om før. Det jeg har hørt om er at ACDSee Pro har gitt fargestikk på Olympus ORF filer. Men det har blitt fikset ved å oppgradere RAW konverteren til programmet.

Jeg har nå hatt min 25mm i snart et halvt år, og er meget fornøyd. Den har litt tønneforvrengning; men det fikses lett i programvare på de få bildene det er et problem (type mursteinsvegg).

Tom

Lenke til kommentar

Hei, har 25mm'ern selv, og er godt fornøyd med den. Bra fokushastighet og fin bildekvalitet (bokeh og kontrast). Som Tomsi sier så er det bittelitt tønnefortegning, det kan enkelt korrigeres med f.eks. PTLens. Siden kitobjektivet også fortegner litt, så er det en fin idé med PTLens (eller lignende) uansett.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke alltid helt fornøyd på skarpheten på bildene fra min pannekake, men jeg det skyldes nok mest at jeg har blitt litt bortskjemt etter å ha fotografert mye med 50mm'en som er særdeles skarp.

Den kompakte størrelsen på 25mm'en gjør at jeg uansett ikke har angret et sekund på at jeg kjøpte den. E500 + 25mm er en fin og kompakt kombinasjon - det gikk foreksempel lett ned i lommen på scooterdressen da jeg var på Svalbard i vinter :)

Og etter at jeg fikk tak i en motlysblender av gummi til å skru på er jeg enda mer fornøyd.

Trygve

Lenke til kommentar
Takker for svar. Får se litt i løpet av de neste dagene om jeg ender opp med dette. Er lysten på 50mm òg, og så er det jo det her med prioritering og penger og alt mulig.

Jeg har 25mm og 50mm. Det er to vidt forskjellige objektiver, for 25mm er et "normalobjektiv" som gjør at det fin til generell fotografering. 50mm er en kort tele, som gjør den til et mer spesialisert objektiv. Jeg bruker den til nærfotografering og portretter, men til generell fotografering er den dårlig egnet.

Lenke til kommentar

25mm'en er ganske så fristende, men er litt bortsjemt med 50mm'en jeg og. Problemet er bare at alternativet; "panaleica" 25mm f/1.4 er så gruelig dyr...

Edit; Sigmas 30mm f/1.4 er jo også et dugende alternativ..., men blir jo da 60mm i stedet for 50. ... Hva med en 20mm f/2? ... burde komme.

25mm fast er jo et meget anvenlig objektiv. Kvaliteten er helt ok, men en betaler jo litt for å få det så lite. Tror nok ikke mange vil angre etter å ha kjøpt det. :)

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

joda, klar over at de er vidt forskjellige objektiver. 25mm ville jeg brukt til ordinær fotografering, familiefester og diverse. Speilrefleks blir fort stort å dra med seg på slike dager, og da er det jo greit å få det minst mulig. Sånn sett hadde jo Sigma sitt kamera DP2 vært genialt når det kom i handelen, men 7000 kroner er ganske heftig.

50mm vil jeg bruke til portrett. Liker tanken på en veldig skarp linse og f2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...