Gå til innhold

makro av insekter uten flash og stativ!

Anbefalte innlegg

hei

jeg har merket at jeg foretrekker makro bilder uten flash, siden dette gir mer naturlig farger og ikke unøsket refleksjon(kan løses med bra flash og diffuser)

Men jeg har også derimot merket at dette er veldig vanskelig, pgr av at tregere lukkerhastighet!? Stativ er jo en løsning, men det er jo veldig vanskelig å ta nytte av stativ når man tar bilder av insekter som er mye i bevegelse osv.

Problemet derimot uten flash, er at mørke partier ofte kan bli litt for mørke, men dette kan derimot delvis løses med å justere fill light i etterbandlingen!

Noen andre som føler det samme!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stativ er ikke nødvendig, og det er nok veldig mange som ikke bruker det til insekter og slikt. Det blir bare tungvindt, og selvutløser blir for tregt.

Nå er jo jeg skikkelig nybegynner, men har merket at det bare ikke lar seg gjøre. Og jeg har også etter en del lesing kommer fram til at blits er løsningen.

På 1:1 makro er det nødvendig med høyt blendertall for å få noe i fokus, og det gir lukkertider selv på høylys dag som ikke er holdbare. Er det kanskje skumring skal du bare la kameraet ligge hjemme.

Insektbilder tatt med blits "popper" bedre, fargene blir rettere og med blitsen av kameraet (som ikke på hotshoen) og med diffusor blir det lite stygge skygger

Sjek ut denne brukeren på flickr. Han tar bildene sine uten stativ med flash på en brakett og hjemmelaget diffusor.

Les deg opp på makro og blitsbruk. Kommer en del "aha!" stunder da. :)

Lenke til kommentar
Stativ er ikke nødvendig, og det er nok veldig mange som ikke bruker det til insekter og slikt. Det blir bare tungvindt, og selvutløser blir for tregt.

Nå er jo jeg skikkelig nybegynner, men har merket at det bare ikke lar seg gjøre. Og jeg har også etter en del lesing kommer fram til at blits er løsningen.

På 1:1 makro er det nødvendig med høyt blendertall for å få noe i fokus, og det gir lukkertider selv på høylys dag som ikke er holdbare. Er det kanskje skumring skal du bare la kameraet ligge hjemme.

Insektbilder tatt med blits "popper" bedre, fargene blir rettere og med blitsen av kameraet (som ikke på hotshoen) og med diffusor blir det lite stygge skygger

Sjek ut denne brukeren på flickr. Han tar bildene sine uten stativ med flash på en brakett og hjemmelaget diffusor.

Les deg opp på makro og blitsbruk. Kommer en del "aha!" stunder da. :)

vet at bra blits utstyr vill gi meget gode resultater, men akkurat nå tenkte jeg mer på den innebygde blitzen da ;)

Uansett, ekstern blits for makro er DYRT, så vidt jeg vet!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilket system du har, men de fleste har blitser til 2000 som klarer oppgaven helt perfekt.

Jeg tror de aller fleste føler slik som du, rett og slett fordi blits er en nødvendighet.

Den innebygde blitsen har jeg ennå ikke funnet bruk for :p Den lyser jo så klart opp hvis man må ta bildet, men ellers er den av lite nytte.

Men du kan feks la kameraet stå på "slow sync" for blitsen og få et fint fyll-lys når du feks tar bilder av feks blomster. Da blir lukkertida den samme, og man får masse detaljer i de mørke områdene og et push fra blitsen.

Lenke til kommentar
Øk ISO-en, så kan du ha en raskere lukkertid.

På noen kameraer så er det aktuelt ja, men ikke på mitt derimot!!

Er nettopp en av grunnene til at jeg skal oppgradere så snart som mulig ;)

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Når du får feks en måling på 1 sekund eller kanskje 1/2 sekund? Det er ikke veldig uvanlig på f/11-f/22..

Makro og en masse ISO-støy er ikke noe spesielt.

Men med en blits, en TTL kabel og en diffuser så er problemet løst.

Lenke til kommentar

Når du får feks en måling på 1 sekund eller kanskje 1/2 sekund? Det er ikke veldig uvanlig på f/11-f/22..

Makro og en masse ISO-støy er ikke noe spesielt.

Men med en blits, en TTL kabel og en diffuser så er problemet løst.

Jepp, men føler fortsatt at bilder uten noe som helst flash kan se enda bedre ut i visse tilfeller, så lenge lys forholdene tilater det(ikke stygge skygger eller for sterkt lys osv)

Men det kommer kanskje også litt ann på motivet man skal ta bilde av, noen insekter feks gir fra seg kanskje litt mere refleksjon en andre(som biller, øyene til fluer osv)

Lenke til kommentar

bruk diffuser og reflektor evt flere blitser. Pop-up blitsen er ubrukelig på makro (og alt aent bortsett fra trigge andre blitser). Dersom du ikke skal ha blits må du ha stativ, og da kan bevegelige insekter bli litt vanskelig

Lenke til kommentar

På noen kameraer så er det aktuelt ja, men ikke på mitt derimot!!

Er nettopp en av grunnene til at jeg skal oppgradere så snart som mulig ;)

Hvilket kamera har du? Det er kanskje litt vesentlig i denne sammenhengen...

Selv har jeg 40D, så jeg er vel litt bortskjemt.

Endret av CS93
Lenke til kommentar

Har god erfaring med kombinasjonen innebygd bildestablisator i huset, LiveView og utvippbar LCD-skjerm. Det tillet meg å bruke lukkertider ned til 1/10 sek. Bildestabilisatoren gjer at eg sjeldan går over 800 ISO.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...