Gå til innhold

Noen som har bygd en egen høyttaler?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket kit er det du tenker på da?

En kamerat av meg bestilte deler derfra og bygde seg en subwoofer, delene fungerer forsåvidt bra, men en kan ikke si det samme om den hjemmebygde kassa :lol:

Pass på å få kassa skikkelig tett ved å bruke mye lim og dempematteriale i kantene innvendig, viss ikke så blir det fort mange "rare" lyder, hehe...

Lenke til kommentar

Jeg har de gamle Kit 15G, de med de gule høytalerene. For å si det enkelt, gjør du allt riktig, får du mye lyd for pengene. Det er ikke akkurat Cerwin Vega eller Dali 909 kvalitet, men det duger i massevis

Cerwin Vega kvalitet. :roll:

*HOST*

Dali 909 kvalitet :roll:

*HOST*

Lenke til kommentar

Jeg har de gamle Kit 15G, de med de gule høytalerene. For å si det enkelt, gjør du allt riktig, får du mye lyd for pengene. Det er ikke akkurat Cerwin Vega eller Dali 909 kvalitet, men det duger i massevis

*HOST*

*HOST*

Alt er relativt.

Lenke til kommentar

*HOST*

*HOST*

Cerwin Vega - Konfirmasjonshøyttaler

Dali 909 - Billighøyttarer som kan spille nesten like høyt som Cerwin Vega, men har marginalt bedre lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Og hva er galt med det ?

Dali 104 er for eksempel en meget velspillende høytaler, prisen tatt i betraktning. Cerwin Vega derimot er jeg ikke så imponert over. De lager riktignok noen bil-suber som kan kobles i stikk-kontakten uten å gå i stykker men hvor ofte gjør man det ?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd, men gav raskt opp.. Grunnet vanskelighets graden.

Du må ha peil på bygging, peil på watt, ohm og alt det der før du må regne ut det eksaktlige volumet av kassa, etter det må du finne ut åssen type kasse du skal ha.. Bare en plain kasse, eller med båndpass osv.

Mvh. o/

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper en kit fra f.eks www.ljudia.no eller www.brl.se så følger det jo med komplett byggbeskrivning da, så det gjør det jo litt lettere, men hvis du skal bygge selv så blir det jo klart litt vanskeligere :yes: Jeg fikk det til ganske bra når jeg prøvde meg med noen billig-elementer...Det er jo også bare å spørre om hjelp hvis man gjør det selv helt fra scratch...Det er gøy når man får det til!!! :D

P.S: BRL på Svinesund har også noen fine, og billige kit'er :)

Mvh Tomzern :D

Lenke til kommentar

Mulig jeg har hatt litt for mye matte i mitt liv, men må si at det ikke er spesielt vanskelig å regne ut hvordan en kasse bør se ut....

Her ligger en veldig grei bok om høyttalerbygging, som forklarer det aller meste. Alle formler du trenger står her.

Det "beste" å bygge i et ganske rimelig anlegg er bass-refleks, båndpass har mye kluss i høyere register, og passer derfor bare til sub, og lukket kasse gjør at man får et stort fall i effekt på dypere frekvenser (= mindre bass).

Om du vil bygge et par greie høyttalere som høres bra ut i ikke alt for store rom, er Dynabel S12, et par gulvstående høyttalere uten kabinett for 2900,-. Sjekk de ut på http://mamut.no/dynabel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...