eRixn Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Hei. Har nå satt sammen en PC av disse delene: Hovedkort Prosessor Minnebrikke Kabinett Strømforsyning Dette hovedkortet har innebygd grafikk kort, men får det ikke til å virke. Det kommer ingen bilde på oppstart. Har åpnet PCen flere ganger å skjekket om det er noe jeg har feil plugget eller ikke har plugget i det hele tatt. Noen som kan hjelpe meg her? Om det er noe mere dere trenger å vite bare spør. Første gang jeg bygger PC, så vet ikke så mye om det. Lenke til kommentar
Turbo sindre Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Må endre skjermenhet i bios. tror jeg da Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Lyst å fortelle hvordan? Må jeg ikke først få fram bilde på oppstart for å komme inn i bios da? Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Hvilken av de 3 utgangene bruker du,og hvilken kabel,bruker du noen overganger? Endret 1. juni 2009 av ask99 Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Hvilken av de 3 utgangene bruker du,og hvilken kabel,bruker du noen overganger? Ingen peiling på hva jeg skal svare deg. Ingen overganger, tho. Bruker VGA Utgangen, om det var det du mente. Bruker denne Pins(en) BILDE Edit: Så ikke bildet ditt før no, men bruker den utgangen på "B". Endret 1. juni 2009 av Erixn Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Nå er jeg lei. Har tatt utav prosessor og inni igjen, prøvd med både en og to ram-brikker, har resettet cmos (tatt ut av batteriet i 15min). Fortsatt ingen bilde. Endret 1. juni 2009 av Erixn Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 ikker på at alle mulige strømtilkoblinger på hovedkortet er tilkoblet ? Ikke bare den 24 pins lange koblingen, men også P4 strøminntaker ( 4 pinner )( har ikke manualen i handa). Ser på bilde, P4 er øverst nær tastatur inntaket. Står CPU vifta koblet til riktig strømuttak på hovedkortet ? Sikker på at av/på kanppen koblet rett. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 ikker på at alle mulige strømtilkoblinger på hovedkortet er tilkoblet ? Ikke bare den 24 pins lange koblingen, men også P4 strøminntaker ( 4 pinner )( har ikke manualen i handa). Ser på bilde, P4 er øverst nær tastatur inntaket. Står CPU vifta koblet til riktig strømuttak på hovedkortet ? Sikker på at av/på kanppen koblet rett. 24Pins er koblet til, hvis P4 Strøminntaker er denne BILDE, så ja den er koblet til. CPU Vifta går rundt, så går utifra den er riktig koblet til ja. Av/på knappen virker for jeg får slått på pcen. Alle vifter virker men ingen bilde. Men kan det være det at jeg ikke har smørt på kjøle pasta på prosessoren? Leste litt rundt på forumer men, fant aldri et konkret svar om jeg MÅTTE ha det eller ikke. Jeg fikk ikke med SPEAKER kabel med kabinettet, så får ikke noe beep når jeg starter opp. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Ok CPU vifta kobles på det strømuttaket som er merket cpu fan, rett ved siden av cpu. Du kan også prøve å nullstille bios, det er to pinner tett ved siden av hverandre, til vesntre for Bios batteriet ( Oversiden av de 4 usb uttakene). Hvis du kortslutter de to pinnene nullstilles bios innstilinger. Trekk ut strømmen, vipp ut batteriet ved klemme til side klipset på, tror det er på høyre side, ikke lett å se, kortslutt pinnene i 5 sekund. Sett i batteriet og sett i strømmen og slå på. Edit, står "clr cmos" ved pinnene antagelig. Hvis ikke noe av dette virker, lån deg et skjermkort, sett det og prøv å komme inn i bios, sett Oppstartsskjerm til innebygd. Behøver ikke å være PCI-e skjermkort, gammalt pci gjør nytten og. Endret 2. juni 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Hvis du bruker kjøleren som kom med prosessoren så behøver du ikke smøre på pasta fordi det allerede er påsmurt stock-kjøler fra fabrikk, men til en senere anledning så er pasta uansett i høyeste grad å anbefale. Maskinen starter gjør den ikke? Hvis den ikke hadde reagert på noe, dvs. død som en sild så er det enkelte som har koblet en PCI kontakt til P4/CPU tilkobling da disse kontaktene er forholdsvis like. Men hvis maskinen, vifter etc, starter så er nok ikke dette tilfelle. Ingen pip fra maskinen ved oppstart? Hører du at harddisk(er) starter opp? Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 drbuggs: Har prøvd å tatt ut batteriet i 15 min, tatt metal til de to pinsene hvedsiden av batteriet (strøm av, ofc). Har prøvd med et annet skjermkort. CPU Vifta er koblet til cpu_fan, ja. Ohlja: Bruker coolern jeg fikk med fra leverandøren, under der var det en lim som gjør at coolern sitter seg fast til prosessoren. (Er det, det som er kjøle pastaen?) Har ikke SPEAKER ledningen så får ikke hørt noe beep. Maskinen starter ja, alle vifter kjører. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Hmm Da begynner det å se litt svart ut for det hovedkortet. Ser jo at ram, cpu og alt burde være ok, og mer enn nok Strøm fra PSU. Edit, siste jeg kan tenke på er sjekke at alle avstandsstykker bak hovedkortet står på rett plass og ikke kortslutter noe samt ta ut cpu og sjekke at ingen pinner er blitt bøyd i farta. Endret 2. juni 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Avstandsstykker? Er det noe jeg skulle ha tatt på selv? Jeg bare skrudde på noen skruer med en rød duppe ditt under skruene. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det sitter noen avstands stykker i baplata i kabinettet bak hovedkortet. De er tilfeldig plassert og må noen ganger flyttes for å passe skruehullene til det hovedkortet en setter i. Hvis en av dem bommer på skruehullet den skal stå mot kortslutter den hele hovedkortet. Mange som har bomma på dette, undertegnede inkludert. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Da er det nokk ikke det heller, for alle skruene passet og traff hullene. CPU'en har jeg tatt ut et par ganger så ikke noe merkelig der heller. Men en ting jeg la merke til er når jeg skal sette ned på CPU, så drar jeg først opp en liten metall-stang for å så sette ned på CPU'en også feste CPU'en med den metall-stangen, men det som er, er at CPU'en sitter ikke HELT fast enda jeg har tatt ned stangen, kanskje det er sånn den skal være? Eller kanskje det som foresaker den svarte-skjermen? Endret 2. juni 2009 av Erixn Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) CPU'en burde sitte bom fast når du har spent den fast, sjekke dette nøye, skjønner ikke helt hvordan det har gått til. Edit Når det gjelder avstandstykker, så er det beste å ta ut hovedkortet ogg sjekke helt sikkert, kan være flere stykker enn hull i kortet. Endret 2. juni 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) CPU'en vil faktisk ikke sitte fast, drar opp spaken setter CPU på, tar en finger på midten holder den nede, drar ned spaken, og vips jeg kan ta den opp igjen lett uten å dra opp spaken. Endret 2. juni 2009 av Erixn Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Da vet du hvorfor PC'en ikke virker. 3 Hjørner i sokkelen har avskrådd hjørne mens det fjerde hjørnet har firkantet avskråning for å si det sånn. Påse at CPU settes inn med tilsvarende hjørner. Når armen spenner fast CPU'en skal den gli litt sidelengs før den setter seg. Hvis den er så løs som du sier har du ikke elektrisk kontakt på pinnene. Kan være at du må lirke litt på den for å få den ordentlig ned i sporene, men ikke bruk for mye kraft. Lenke til kommentar
eRixn Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Da vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre. Har nettopp skrudd alt fra hverandre og tilbake. Fikk festet CPU'n (iallefall best mulig). Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Da spørs det om ikke det er skjedd noe med sokkelen for CPU'en. Hmm Synd jeg bor så langt av gårde fra alt, hadde sikkert vert gjort på 5 minutt å fikse. Er dette kjøpt hos komplett ? Ring og snakk med dem, kan hende de kan hjelpe deg hvis du godsnakker litt med de, eller mot en liten avgift. Edit; Henvis eventuelt til denne tråden. Endret 3. juni 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå