Gå til innhold

Om The Matrix er virkelighet?, og ville DU brydd deg da?


Eriond

Anbefalte innlegg

Det er enkelt og greit ikke så enkelt, greit at alt her på jorden kan løses matematisk, men andre plasser så er lovene HELT annerledes og det er ikke sammenheng mellom ditt og datt. F.eks hvordan svarte hull kan løses matematisk har ingen klart å finne ut. Det er en teori at det finns fler enn 3 dimensjoner, noe som jeg faktisk tror på selv. Vårt blott øye ser ikke så allverden, så det kan godt hende at det finns flere dimensjoner som vi ikke "har oppdaget".

Vel, jeg tror sammenhengene er der, men at vi enda ikke har klart å finne dem. For 200 år siden var det ingen som ante at masse og energi hadde noen sammenheng (var knapt nok noen som var i nærheten av temaet engang), men sammenhengen var nok der da også - Einstein (for i underkant av 100 år siden) var bare den første som formulerte en matematisk regel for den (E=mc²).

 

Tiden er også en dimensjon som vi oppfatter (på en viss måte iallfall), så det finnes minst fire. Men jeg skjønner poenget ditt, og også jeg tror det eksisterer fler. Problemet er bare at den menneskelige hjerne ikke klarer å tenke i fler enn fire, så skal vi finne ut no slikt må vi etterhvert enten bli gode til å se for oss abstrakte ting, eller utvikle hjernen vår til å kunne oppfatte fler enn fire dimensjoner (hvordan nå en slik utvikling skulle kunne skje uten videre).

 

Forøvrig kan jeg nevne at jeg antagelig ville blitt helt :D

Tenk så artig a gitt - kunne fyre løs slike ville stunts som Matrix-folket gjør. Riktignok risikerer man å dø, men what the hell. Det skal vi alle en gang uansett :p

 

Men èn ting lurer jeg på: Det må da være noe inn i hampen til uptime på den dunken? Jeg har ikke merka no reboots i det siste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er enkelt og greit ikke så enkelt, greit at alt her på jorden kan løses matematisk, men andre plasser så er lovene HELT annerledes og det er ikke sammenheng mellom ditt og datt. F.eks hvordan svarte hull kan løses matematisk har ingen klart å finne ut. Det er en teori at det finns fler enn 3 dimensjoner, noe som jeg faktisk tror på selv. Vårt blott øye ser ikke så allverden, så det kan godt hende at det finns flere dimensjoner som vi ikke "har oppdaget".

 

De samme fysiske lovene gjelder overalt, hvis ting ikke kan forklares ordentlig er det enten fordi vi ikke vet hvordan det fungerer, eller fordi de lovene vi har nå ikke er helt riktige, de trenger sikkert en liten modifikasjon, slik har det vært lenge i fysikken, vi har ett sett lover men så kan ikke de forklare en ekstrem fysisk situasjon, så de må modifiseres får å bli bedre.

 

Synes det er lettere å finne noe overnaturlig i matematikken personlig, tenk på at menneskapt system kan brukes til å beskrive så mye i naturen, og gi oss så mye informasjon, det er jo nesten for utrolig til å være sant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mer en tre dimensjoner...

 

Man kan bruke tiden som en fjerde dimensjon slik vi ser verdenen.

Men matematisk så kan man regne med flere. Husker at vi på skolen regnet med opptil 11 dimensjoner. Ble litt surrete ettersom det er litt vanskelig å se for seg :)

 

Men hvorfor skulle det ikke være mulig? Ofte ser vi at vitenskapen blir bremset fordi vi ikke kan tenke oss at det ikke er mulig og dermed ikke prøver.

 

Tror neppe at vi har funnet ut alt som er å finne ut på denne ballen vi kaller jorden. Teknologien er slik jeg ser det nettopp begynt og gleder meg over den utviklingen som raser fremover.

Om alt er av det gode er vel heller tvilsomt, men så lenge utviklingen ikke lar seg stoppe så er det bare å konsentrere seg om å utvikle videre med de beste hensikter.

 

Hmm....ble vel litt filosofisk dette ;)

 

Men tror ikke jeg er den eneste som deler denne tankegangen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-45jaQkrH
Tror neppe at vi har funnet ut alt som er å finne ut på denne ballen vi kaller jorden.

 

Nei, håper seriøst ikke det. Må forresten bli litt kjedelig den dagen det skjer da. -Den dagen vi vet alt liksom(forutsatt at vi noengang klarer å finne ut av alt da, heller tvilsomt). Men siden vi først er inne på tanken om alternative virkeligheter og kunnskapen vi mennesker innehar, så må man jo nevne at mennesket er en utforskende rase. Uten noe å utforske, undre over og filosofere om, uansett hvor abstrakt og sprøtt det er, tror jeg ikke vi vil eksistere særlig lenge etter det. Vi vil vel rett og slett dø av kjedsomhet... :D

 

[off-topic]

-bare en lat person kunne forresten finne opp hjulet :lol:

[/off-topic]

 

Over til det med dimensjoner;

Hva med paralelle universer, et uendelig antall av dem; ett for ethvert valg og mulighet ethvert vesen og ting har hatt og noengang vil ha, i uante kombinasjoner og resultater?... sære tanker, men ikke umulig. :wink:

 

Tror jeg bare skal hoppe i seng før huet mitt spinner seg inn i flere løpske tankebaner... hmm, hva viss drømmene er et bilde av en alternativ virkelighet, eller at drømmene er virkeligheten, og jeg egentlig drømmer i den virkeligheten nå?... :D

 

Neh, påtide å køye...

Lenke til kommentar

"I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud,  

og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud.  

Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til  

av alt som er til. I ham var liv, og livet var menneskenes lys.  

Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.

[...]

Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.

Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden  

kjente ham ikke. Han kom til sit eget, men hans egne tok ikke imot ham.

Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn  

- de som tror på hans navn. De er ikke født av kjøtt og blod,  

ikke ved menneskers vilje og ikke ved manns vilje, men av Gud."

 

 

Follow the white rabbit. :yes:

Lenke til kommentar

Interessant problemstilling, men jeg tror det skal en h*lvetes formel til for å beskrive den menneskelige hjernen, så i mine øyne tryner den teorien der og da.

 

Jeg leste forresten litt av den artikkelen i Illustrert Vitenskap, og der sa de blant annet at alle stoffer er bygd opp av protoner, elektroner og nøytroner. Dette stemmer ikke helt, da protoner og nøytroner selv er bygd opp av mindre byggesteiner. Man har dessuten produsert ett utall kortlivede partikler i akseleratorer, og det oppdages stadig vekk flere. Personlig syns jeg dette lukter av noen som har lest for mye Gibson, men det får så være...

Lenke til kommentar

Ja jeg har skapt verden, den nyheten slapp ut for et par år siden.

Både Bush og Sadam er desverre virus som er blitt sendt oss fra en Frode på Toten nå omprogrammert til en nevrotisk tankeløs amøbe kalt Kjell Magne.

Det vil komme en servicepack 12.5.6.12 i løpet av kort tid som ordner opp i mindre problemer som krig, sult, sykdom og sokker som forsvinner i vaskemaskinen.

 

"I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud,  

og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud.  

Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til  

av alt som er til. I ham var liv, og livet var menneskenes lys.  

Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.  

[...]  

Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.  

Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden  

kjente ham ikke. Han kom til sit eget, men hans egne tok ikke imot ham.  

Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn  

- de som tror på hans navn. De er ikke født av kjøtt og blod,  

ikke ved menneskers vilje og ikke ved manns vilje, men av Gud."

 

Vi beklager dette, men selv jeg trenger ferie en gang i blant. Hvem kunne ane ad GUDmund gikk rundt med slike syke tanker. Igjen vi beklager og kan bekrefte at både Gud og Nietche er disablet.

Lenke til kommentar

Hvorfor bekymre seg med slike problemer...

Mennesket er ikke mer enn en "maskin", hvor hjernen kun er væsker som flyter rundt, og elektriske impulser som påvirker hverandre.. Mennesket er jo i hovedsak til for å videreføre arvestoffet.. All annen mening med livet er til kun for å holde menneskene positive.

 

Huff... Depressive teorier! Og nå skal jeg ha Ex Phil eksamen...

For dere som skal lære det en gang.. Det jeg beskrev her er ontologisk reduksjonisme.. Sosiobiologi som det også kalles..

Lenke til kommentar
Ja jeg har skapt verden, den nyheten slapp ut for et par år siden.

Både Bush og Sadam er desverre virus som er blitt sendt oss fra en Frode på Toten nå omprogrammert til en nevrotisk tankeløs amøbe kalt Kjell Magne.

Det vil komme en servicepack 12.5.6.12 i løpet av kort tid som ordner opp i mindre problemer som krig, sult, sykdom og sokker som forsvinner i vaskemaskinen.

 

"I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud,  

og Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud.  

Alt er blitt til ved ham; uten ham er ikke noe blitt til  

av alt som er til. I ham var liv, og livet var menneskenes lys.  

Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det.  

[...]  

Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden.  

Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden  

kjente ham ikke. Han kom til sit eget, men hans egne tok ikke imot ham.  

Alle som tok imot ham, dem gav han rett til å bli Guds barn  

- de som tror på hans navn. De er ikke født av kjøtt og blod,  

ikke ved menneskers vilje og ikke ved manns vilje, men av Gud."

 

Vi beklager dette, men selv jeg trenger ferie en gang i blant. Hvem kunne ane ad GUDmund gikk rundt med slike syke tanker. Igjen vi beklager og kan bekrefte at både Gud og Nietche er disablet.

 

Genialt bra. Sykeste og kanskje kuleste tråden jeg har lest.

Lenke til kommentar
Hvorfor bekymre seg med slike problemer...  

Mennesket er ikke mer enn en "maskin", hvor hjernen kun er væsker som flyter rundt, og elektriske impulser som påvirker hverandre.. Mennesket er jo i hovedsak til for å videreføre arvestoffet.. All annen mening med livet er til kun for å holde menneskene positive.

 

Huff... Depressive teorier! Og nå skal jeg ha Ex Phil eksamen...

For dere som skal lære det en gang.. Det jeg beskrev her er ontologisk reduksjonisme.. Sosiobiologi som det også kalles..

 

Du sier noe der, vi skal vere "mennesket som vet(at de vet)" også spør vi oss om hva meningen med livet er, det er noe alle dyr i hele verden vet(utenom mennesket) nemlig og få genene videre(dvs. overleve)...

Lenke til kommentar

okay. Dere ser etter dataskapt verden og etter en dataskapt Matrix eller whatever. ...FEIL. Det dere IKKE ser er at dere blir eid av dagens "Matrix" hver eneste dag. Og vi har 2 identiteter: en "digital" og "oss-virkelige". Den "digitale" er blitt lagd etter at vi fylt ca.13 (la oss bare si det). Alt du aksepterte fra sammfunnet er at det er ikke kult å gå i klær som ikke er moteriktige og at det ikke er kult å høre på noe annet enn hip-hop, at det ikke er kult å IKKE drekke på lør/søndager, at det å ikke drikke generelt er ikke kult. du MÅ røyke og drikke for å få status, for å bli akseptert av andre. Alle prinsiper og alle "standarder" dere er blitt pre-programmert av Masse Media og "mobbere" (går ikke inn på den der azz). Det jeg sier atr hjernen dere er programmert av alle andre og ikke dere selv, bare ta en liten titt på hva du syns er kult. Det er helt sikkert det "de andre gjør", ikke sant? men det er feil. Mange får sterke depresjoner og blir seriøst mobbet fordi de ikke er kule, at de ikke har kule klær , at de generelt "suger" eller er "homser". Heh, ordet "homo" ble til ett sjeldsord og å bli kalt homo støtter oss sterkt, vi blir skikkelig "forbanna", osv.

 

Men det dere må gjøre er å koble dere fra "Matrix"en. Koble fra hele systemet og prøve å skape deres eget. Bli med folk som er like som deg, organiser, bli med de folka som tenker likt. Det er ikke vits å bli fiender. Fordi hvis vi skal gå imot folk som Bush, Saddam, Bill Gates, WHATever, så må vi bli organisert og vi må tenke litt på våres prinsipper. Vi må formatere huet vårt og begynne å programmere med det VI syns og ikke andres synspunkter.

 

Tenk litt da. Hvis du skulle bli stengt inne på ett rom med BARE en TV og VHS som spiller ikke noe annet enn Cola reklame og du ble sluppet ut etter...tja....si 4 timer og det skulle ha stått ett bord med 4 brus bokser : Cola, Pepsi, Solo, osv. Jeg er VELDIG sikker på at du skulle velge Cola. Why? jo, fordi du ble programmer på at Cola er bra, at det smaker digg, og at det er generelt "kult" å drikke Cola.

 

 

Det er ett eksempel på hvordan vi blir programmert og kontrollert av dagens "Matrix". Matrix er alt. Det er overalt rundt deg og den har ingen grenser. DU er endel av systemet, fordi du er fortsatt programmert til å gjøre ting du ikke vil egentlig, men du MÅ for å bli "med " i dagens situasjon. Hvis ikke så blir du utstøtt og kalt for: Terrorist, homo, pyse, "syk i huet", osv.

 

Jeg er kanskje ikke så jævlig bra på å uttale alt som er i huet mitt, men kanskje noen ser poenget mitt her. Du er en del av "Matrix"...

 

Og NÅ kan dere tenke litt: Er det dataskapt Matrix vi er i, eller er det ett system lagd av "Corporations n Government"

 

"Welcome.....to the real world" og "Matrix has you"

 

PS:Folk blir DREPT hver eneste dag, flere hundre tusen om dagen. Mange av de er barn. Nå leste jeg ett innlegg hvor en sa at "han var skikkelig fornøyd med verden han lever i , og at det er bra verden". DUDE, Wake the F***K UP! Uskyldige mennesker blir drept hverdag uten noe spess grunn. Syns du det er bra?! Kan ikke fatte det.

Lenke til kommentar

Grunn til at det er så mye krig og fattigdom er nok at Gud kjører Windows og har glemt å kjøre oppdateringer...

 

Med Windows som styrer universet så kan ikke vente seg bare krig og fred...

 

Skulle mest tro at den som startet denne posten hadde spist freinsopp

 

Dette er jo uttopi

 

LOL :lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Det hadde i grunn vært litt kult om alt ikke var virkelig, for da kan Saddam  og Bush herje og bråke så mye de vil. Uff, snørrunger.

 

Nei, det er nettopp det de ikke kan! Så lenge vi ikke vet om verden er virkelig eller ikke, og ikke har mulighet til å unslippe denne "virkeligheten" vil konsekvensene av det de gjør være de samme for oss.

Lenke til kommentar
okay. Dere ser etter dataskapt verden og etter en dataskapt Matrix eller whatever. ...FEIL. Det dere IKKE ser er at dere blir eid av dagens "Matrix" hver eneste dag. Og vi har 2 identiteter: en "digital" og "oss-virkelige". Den "digitale" er blitt lagd etter at vi fylt ca.13 (la oss bare si det). Alt du aksepterte fra sammfunnet er at det er ikke kult å gå i klær som ikke er moteriktige og at det ikke er kult å høre på noe annet enn hip-hop, at det ikke er kult å IKKE drekke på lør/søndager, at det å ikke drikke generelt er ikke kult. du MÅ røyke og drikke for å få status, for å bli akseptert av andre. Alle prinsiper og alle "standarder" dere er blitt pre-programmert av Masse Media og "mobbere" (går ikke inn på den der azz). Det jeg sier atr hjernen dere er programmert av alle andre og ikke dere selv, bare ta en liten titt på ............................

 

Jeg hverken røyker eller drikker Cola, og eneste grunnen til at jeg drikker hver helg er at jeg er student og det står i studiehåndboken at vi må det, også litt på onsdager da. Så det så :smile:

Lenke til kommentar
Det er en teori at det finns fler enn 3 dimensjoner, noe som jeg faktisk tror på selv

Vent nå litt... Jeg trodde tiden var den fjerde dimensjon? Noen som har lurt meg trill rundt nå, eller?

 

Hva vi kaller den fjerde dimensjon er avhengig av hva vi ønsker å regne på. I mange tilfeller vil det være hensiktsmessig å regne med tiden som en dimensjon, for å få et firedimensjonalt tid-rom der vi kan regne på hvilke hendelser som kan ha innvirkning på hvilke andre deler av tid-romet osv. Men det er også meget mulig at det finnes flere rom-dimensjoner, bare at vi ikke har noen mulighet til å oppfatte dem. Den eneste måten vi kan oppdage flere rom-dimensjoner på, er ved å regne oss frem til dem. Her følger en forklaring på hvordan en fjerde dimensjon vil fortone seg:

 

Tenk deg en to-dimensjonal person som lever i en to-dimensjonal verden, f.eks. på overflaten av et ark. La oss kalle han Anders. Anders vil kun være istand til å oppfatte to dimensjoner, og vil dermed kun kunne se rundt seg på arket. (Se bort fra at ting vil være uendelig tynne, det er irrelevant for eksemplet). Dersom vi tegner Anders på arket, et fjell, og så en jente på den andre siden, vil han ikke være istand til å se henne, da fjellet er i veien. Vi derimot, som kan se i tre dimensjoner, kan se både Anders og jenta. Det vil si at et vesen som eksisterer i fire dimensjoner f.eks. vil kunne se utsiden og innsiden av et hus samtidig.

 

Et annet artig eksemepel er hva som skjer når vi slipper en ball gjennom Anders sin to-dimensjonale verden. Anders vil til en hver tid kun kunne se det tverrsnittet av ballen som befinner seg i hans plan. For han vil det altså oppleves som et punkt som oppstår i løse luften, som utvider seg til en sirkel, og så krymper igjen for så å forsvinne. Tenk dere hvis noen slipper en fire-dimensjonal ball gjennom vår verden! Det vil oppleves som et punkt som oppstår midt i luften, eser til en ball, for så å forsvinne igjen som dugg for solen. Ganske sprøtt! Og tenk dere hvis noen kunne lære seg å reise i den fjerde dimensjon. (Tror jeg nevner litt mer om det etterpå)

 

Det siste eksempelet jeg vil komme med som en konsekvens av teorien om flere dimensjoner er universets opppbygning, utstrekning og uendelighet. Tenk dere at Anders' verden ikke er på overflaten av et ark, men på overflaten av en balong. Han vil ikke være istand til å oppfatte at denne krummer i den tredje dimensjon. Hvis han reiser i det som for han virker som en rett linje, vil han komme tilbake til punktet der han startet. Dette vil være svært uforståelig for han, med mindre han aksepterer en teori om den tredje dimensjon. Det samme kan være tilfelle med vårt univers. Det kan hende at det ikke er uendelig i tre dimensjoner, men krummer i den fjerde. Hvis vi reiser i en tre-dimensjonalt rett linje vil vi altså til slutt komme tilbake til punktet der vi startet, uten å ha noen følelese av å ha kjørt i ring. Dermed trenger ikke universet å være uendelig, men det trenger likevel ikke å være noe "utenfor", og vi har løst problemet med universets uendelighet/endelighet. (Hjemmelekse: Finn hullet i denne teorien)

 

En siste lille konsekvens av at universet har fire dimensjoner: Det er ikke sikkert at Anders' balong er blåst opp og er rund og fin. Det kan godt hende at den er krøllete og sammenskrumpet. Dermed kan to punkter på hver sin side av ballongen ligge intill hverandre. Disse vil for Anders være svært langt unna hverandre, men i en tredimensjonal virkelighet er de rett ved hverandre. Dersom Anders kunne bevege seg i tre dimensjoner kunne han reist til den andre siden av verdensrommet på et blunk. Dersom vi kunne beveget oss i fire dimensjoner kunne vi også benyttet oss av slike "markhull" dersom de finnes.

 

Når alt dette er sagt, hva er det som hindrer det i å være fem dimensjoner? Seks? Tusen? Dette er også et lite hint til "hjemmeleksen". :)

Lenke til kommentar
Bare tenk etter, universet er UENDELIG stort

Legg frem et bevis for det og ditt navn vil bli hugget inn i stein og du vil stå i historiebøkene i evig tid.

Dessuten, han/det som skapte alt, eller om det har skapt seg sel  :shrug:  , har jo ALLTID eksistert...

Og det har du fra hvor? Vedkommende må ha eksistert lenger enn oss, men ikke nødvendivis evig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...