Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]For høy CPU temp - Selv etter bytte av kjøler

Anbefalte innlegg

For noen dager siden begynte min kjære selvbygde PC å slå seg av under spilling, jeg tenkte at det enten var ustabil strømforsyning, eller overoppheting. Jeg sjekket alle kabler først og kjørte nvidia system monitor etterpå, hvorpå jeg så CPU - 76. Oida. Idle temp var 68, fortsatt ikke bra. Alle andre temperaturer er ok. Greit, den gamle stock-kjølern har tatt kvelden, tenkte jeg.

Jeg hadde en Q6600 på stock clock og stock kjøler, og resten av systemet mitt kan du se i sig.

Jeg hadde lenge tenkt på å erstatte kjøleren så jeg tenkte at jaja gjort er gjort og stakk bort på den lokale sjappa og skaffa meg en Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Jeg fulgte instruksjonen til punkt og prikke under installasjon, kjølepastaen var allerede på bunnen av kjølern så det kunne jeg ikke rote til. Jeg kryssa fingrene og skrudde på.

CPU - 82. WTF? Ok så jeg hadde gjort noe gærnt under installasjon. Jeg gikk over alt jeg hadde gjort, sjekka at den satt godt, alle plugger var stramme og vifta gikk som normalt. Men nå idler den nå på over 75 grader. Balle.

Er det noen som vet hva som er galt her? Er CPU i dødsleiet? Er monteringa av CPU/kjøler et problem? Har jeg en nisse i kabinettet?

Alle tips mottas med ydmyk takk!

Gorn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor varmt er det i selve rommet da?

går ut ifra at det er grei nok luftgjennomstrøming i kab?

Rommet er ca 23 grader, gjennomstrømning er god i den delen hovedkortet er i. Jeg prøvde tilogmed å ta av ene kabinettpanelet og rette en 40cm romvifte inn i kabinettet. Hjalp ikke i det hele tatt...

Begynner å lure på om CPUen eller socketen er ødelagt eller kanskje ute av stilling.

Skal demontere litt i morgen og sette ting sammen igjen. Har ikke noen andre ideer nå...

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du gjorde med CPU'en når du tok ut den gamle vifta, men dersom du ikke fjernet gammel kjølepasta, kan det hende at det har blitt for mye. En ren metallisk kontakt leder varme langt bedre enn pasta. Ideelt skal pastaen påføres så tynt at den kun kompenser for ujevnheter mellom CPU og kjøler. Det kan også tenkes at kjøleren ikke trykkes hardt nok mot CPU'en.

Lenke til kommentar

LØST.

Ok jeg vet ikke hva som var galt her, og det får jeg nok aldri vite heller, men etter å ha demontert driten og satt den sammen igjen idler den på 35 og er på 59 under load. Mulig det var som ei57 sa at det ikke var god nok kontakt. Samma det, greia funker :)

LØST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...