Gå til innhold

Koble sammen 2 subber?


Anbefalte innlegg

Har et prosjekt på skolen der jeg bygger en sub, og er straks ferdig. Lurte på om det er mye styr å koble den sammen med det jeg allerede har, og om det er noe vits. Er det mye forskjell med 1 og 2 subber?

 

Høyttalerne og subben jeg har nå er det Logitech Z-5500.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal nok ikke være store problemet å få det til å virke, men antagelig vil bassen bli ujevn fordi du har 2 forskjellige elementer.

så, vil på ingen måte anbefalle deg å gjøre deg, antagelig vil du bare ødelegge lyden du har fra før.

 

regner uansett at en Logitech høytaler er uendelig mye bedre enn en selv-laget...

Lenke til kommentar

2 subber er bare gromt. Men om det skal bli bra lyd så bør de være makne (både elementer og forsterkere), ellers vil ikke elementene bevege seg synkront. Og beveger ikke elementene seg synkront så blir det kaos med trykkbølgene som sub'ene lager.

 

Edit: Det blir såklart mere trøkk med to usynkrone sub'er, men det blir sannsynligvis ganske grøtete også.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Edit: Det blir såklart mere trøkk med to usynkrone sub'er, men det blir sannsynligvis ganske grøtete også.

Hvorfor det? Hvis to subwoofere spiller "synkront" vil jo bølgene interferere og forsterke hverandre. Hvis de spiller usynkront er sjansen stor for at lydbølgene vil bli svekket mange steder.

Lenke til kommentar
Edit: Det blir såklart mere trøkk med to usynkrone sub'er, men det blir sannsynligvis ganske grøtete også.

Hvorfor det? Hvis to subwoofere spiller "synkront" vil jo bølgene interferere og forsterke hverandre. Hvis de spiller usynkront er sjansen stor for at lydbølgene vil bli svekket mange steder.

 

I snitt går jo energien ut i rommet opp når man legger til en forsterker med et tilkoblet element. Så med mindre man aktivt lager motfaselyd, så vil det bli mere trøkk.

Lenke til kommentar

Ettersom den har egen forsterker anbefaler jeg deg å kjøpe et y-ledd og prøve. I verste fall funker det dårlig, i beste fall funker det knall. Vær tålmodig og prøv ulike plasseringer og justeringer, og skriv her hvordan det gikk :)

 

jpsalvesen; mer trøkk, ja. I hvert fall i teorien. I praksis må man ta hensyn til en ganske stor mengde "moder" som gir ujevn fordeling av lavfrekvent energi i rommet. Veldig enkelt å prøve selv; om du står midt i rommet er gjerne bassnivået et helt annet enn i et av hjørnene. Med flere subber kan man jevne ut dette i ganske stor grad, men det krever igjen at man vet litt hva man driver med, hvordan de forskjellige modene er fordelt og hvordan man plasserer subbene for å oppnå resultatene man ønsker. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har fått hjem den jeg bygde på skolen nå, å tenkte jeg kunne prøve å se hvordan det ble når jeg kobler dem sammen. Men lurte på om det har noe å si om jeg går fra PCen til den jeg bygde på skolen, og fra den til logitechen, eller om jeg burde ta til begge fra PCen, har det noe å si?

Lenke til kommentar

Bruk en Y splitt fra lydkortet ditt, still subbene til å spille på samme lydnivå slik at den ene ikke overgår den andre. Det letteste er å sette lyden permanent på logitech settet' ditt å styre lyden direkte fra pcen. /operativsystemet. Om det blir bra eller ei er det bare dine egne ører som kan avgjøre.

Lenke til kommentar

Tror ikke at Logitechen har noen tilgjengelig sub-utgang, så du må benytte PCens lydutgang, splitte denne med det Y-ledd, koble på en stereo jack->RCA (rød/hvit) kabel inn på Line-in på suben.

 

Det skal funke fint, og Dynabel suben har justeringer for bassnivå og fase. Grom sub foresten :)

 

Ikke noe problem å få dette til å spille sammen, og jeg synes mange av inleggene problematiserer dette opsettet uten å ha noe faglig grunnlag. Det er ikke noe problem å få elementer av forskjellig type til å spille i fase så lenge man har et signal som kan fasekompenseres. Hvordan tror dere ellers en sub kan spille sammen med frontene i et oppsett ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...