Gå til innhold

[løst]Må jeg konv. NTFS part til FAT32 før jeg inst. mdk 9.1

Anbefalte innlegg

EDIT: Problemet er løst, takk til alle som hjalp til.

Jeg har en fysisk stasjon på 120 (les 116) GB. Den har en partisjon på/i seg, og den er NTFS. Jeg planlegger å installere linux (mdk 9.1) og lurer på:

- Burde jeg (må jeg?) konvertere NTFS partisjonen til FAT32 for at det skal bli enklere for linux og skrive til denne disken?

- Må jeg da dele den opp i flere partisjoner?

til info:

Jeg har allerede krympet NTFS partisjonen til 100GB for å installere linux på resten.

Forrige gang jeg prøvde så hang installasjonen seg, og jeg klarte ikke kjøre recovery/resume og det tok meg og en kamerat to timer å fikse det såpass at det gikk an å få fjernet det (det funka ikke, lilo hang seg bl.a.(lilo er forøvrig der fortsatt, litt irriterende i grunnen...)) Vi mistenkte NTFS partisjonen for å ha føkket opp lilo ettersom linux ikke alltid er bestevenn med NTFS partisjoner...

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lilo får du fjernet lett.

hvis du har winxp, boot med cden, velg reperere, skriv fixmbr

du må gjøre den om til fat32 for å kunne skrive til partisjonen, dersom det er OS disken din, kan du f.eks. lage en partisjon som bare er brukt av os (win) og ha den som ntfs, men jeg vet ikke om det finnes noen gode grunner til å kjøre ntfs på system-partisjonen

Lenke til kommentar

Skriving til ntfs-partisjoner fra Linux er så buggy at du i praksis bør glømme det. Lag en liten fat32-partisjon til datautveksling istedenfor. Winxp lar deg ikke lage fat32-partisjoner over 32 gb, for å tvinge folk til å bruke ntfs. Ntfs-> fat32-konvertering krever vel sitt av partitionmagic som sikkert ikke hefter seg ved noen 32gb-grense.

Skal du repartisjonere hele harddisken kan du ha en liten ntfs-partisjon til winxp-os, en stor fat32-partisjon til felles data, og Linux.

Installasjonproblemet ditt beskriver du alt for lite konkret til at det er mulig å gi hjelp. Hvis du kommer inn i windows, kan du vel bare nuke alt som er av Linux via disk manager?

Dersom Mandrake ikke virker, kan det være greit å prøve Redhat.

Lenke til kommentar

Vil helst unngå å miste data....

Ja jeg kommer inn i windows, jeg har slettet det som var av linux partisjoner, men lilo lå vel på boot disken, og er derfor der fortsatt.

Men jeg skjønte ikke helt det med om jeg måtte dele opp disken eller ikke... Hvis jeg lager en FAT32 partisjon på 100GB, vil ikke windows godta det?

Lenke til kommentar
Men jeg skjønte ikke helt det med om jeg måtte dele opp disken eller ikke... Hvis jeg lager en FAT32 partisjon på 100GB, vil ikke windows godta det?

Jo, alle Windows-versjonene takler så store FAT32-partisjoner, men Win XP lar deg altså ikke lage større enn 32GB, takket være skrullehuene hos Microsoft. Men du kan lage FAT32-partisjonen i en annen Windows-versjon eller vha et tredjepartsprogram som f.eks PartitionMagic.

Lenke til kommentar
Da er det jo bare å konvertere 100GB NTFS til FAT32 og installere linux på resten!

Fryd og gammen!

(eller tar jeg feil nå?)

Det er ikke godt å si... egentlig skal det gå fint å innstallere linux selv om du har en eller flere ntfs partisjoner, så lenge du ikke skal legge linux på dem :)

Derfor tror jeg at der er noe annet som er galt :( Det kan være det er lillo som ikke fungerer skikkelig. Kanskje du burde prøvd uten lilo, og en oppstartsdiskett i stedet. (du kan prøve å bruke windows sin oppstartsloader i stedet til å boot linux med. Det skal være flere slike tråder her så det er bare å søke :)

Lenke til kommentar
Det er ikke godt å si... egentlig skal det gå fint å innstallere linux selv om du har en eller flere ntfs partisjoner, så lenge du ikke skal legge linux på dem :)

Derfor tror jeg at der er noe annet som er galt :(

Jeg også.

Og: Jeg innbiller meg at å bruke en 100 mb fat32-partisjon som os-disk er ... suboptimalt. Hva skjer med clustersize og svinn? Og er Partitionmagic reliabelt nok til å takle jobben? Har hørt om datahavari i den forbindelse. :

Lenke til kommentar

Mere info: Når jeg hadde installert, manglet jeg skikkelig mange rpm pakker. Det tok oss 1 1/2 time å få til drivere og installere nødvendige pakker for X, (nei, det funka ikke å boote fra cd og trykke F1, virket som om tastaturet hadde låst seg... Uansett, etter at vi fikk til x, så manglet jeg MAndrake Control Center, og når vi fikk det inn så bare hang det seg hver gang jeg prøvde å starte det.

Så vi ga opp, og konfigurerte lilo til å starte windows hvor jeg slettet linux partisjonene.

Hvorfor er det suboptimalt å ha 100 GB FAT32 som os disk? cluster size... (hva er det egentlig? Jeg er visst litt noob på filsystemer & sånt...)

Og er det noe som er bedre enn partitionmagic til å konvertere partisjonen?

Lenke til kommentar

Og er det noe som er bedre enn partitionmagic til å konvertere partisjonen?

fdisk(win) eller cfdisk(linux)

format(win) eller mkfs(linux)

Jeg har prøvd partision magic en gang, og det endte med at jeg fikk overlapping av diskene, slik at hele disken måtte partisjoneres opp på nytt fra MS-DOS boot diskett.

Mange fine MP3'er og filmer som gikk tapt da....

Lenke til kommentar

Partition magic kan konvertere fra ntfs til f.eks. fat32. Men skal du i det hele tatt gjøre noe med ntfs-disker så vil jeg på det sterkeste anbefale Partition Magic 8.0, det var mye bøll med 7.0 og jeg presterte selv å miste en del filmer..

Med 8.0 så skal det ikke være noe problem, men vil egentlig anbefale deg å ha seperate partisjoner til OS (les. winxp) og data.. bruk f.eks. 5GB på en systempartisjon og 95 GB på data-disk, og resten til linux.

Nå skal det også nevnes at grunnet oppbygningen av filsystemene så får du plass til mer på en ntfs-partisjon enn en fat32 partisjon, så hvis du har lite plass så kan det være vanskelig å konvertere til fat32..

[offtopic]

har nå 118 GB (eventuelt 113 det spørs litt hvordan man ser det) med filmer :D

[/offtopic]

Lenke til kommentar
Partition magic kan konvertere fra ntfs til f.eks. fat32. Men skal du i det hele tatt gjøre noe med ntfs-disker så vil jeg på det sterkeste anbefale Partition Magic 8.0, det var mye bøll med 7.0 og jeg presterte selv å miste en del filmer..

Med 8.0 så skal det ikke være noe problem, men vil egentlig anbefale deg å ha seperate partisjoner til OS (les. winxp) og data.. bruk f.eks. 5GB på en systempartisjon og 95 GB på data-disk, og resten til linux.

Nå skal det også nevnes at grunnet oppbygningen av filsystemene så får du plass til mer på en ntfs-partisjon enn en fat32 partisjon, så hvis du har lite plass så kan det være vanskelig å konvertere til fat32..

Har PM 8

Hvorfor bør windows ha egen disk? Blir ikke det vel komplisert(les: upraktisk)?

Har 50 GB ledig, så det burde ikke være noe problem...

Lenke til kommentar

Alt du legger inn skal i teorien legge seg på det første stedet som er ledig på disken.. Dette betyr at data-filer (eks. filmer, musikk etc) legger seg ved siden av nye programmer som du installerer og dette vil medføre mye fragmentering av filene.. Har du data og os/programmfiler seperat så vil det være mindre fragmentering av filer på os disken, og det vil resultere i mindre behov for defragmentering..

En annen kjekk effekt av dette er at det vil være _mye_ enklere å reinstallere os'et.. Da får du tross alt beholdt data-filene hvis du skal formatere os-partisjonen (reinstallere os'et?)..

Ettersom du har 50GB ledig og 120GB totalt vil jeg anbefale deg å resize partisjonen din til så lite du kan (ca. 50 GB, vi snakker her antageligvis om c: "disken") så kopierer du alle data-filer over på en ny partisjon som er ca.. 70 GB (d:?) og resizer så c: til så mye du behøver (5-10GB?) og resizer og flytter d: inntil c: disken og oppretter en fat32 partisjon på så mye data du vil flytte mellom linux og xp.. og resten bruker du til linux.. ntfs-partisjonen (d:?) hvis du velger å bruke det kan du utmerket godt lese fra linux.. bare ikke skrive til..

Er det like uklart formulert som jeg tror det er?

EDIT: For å svare på spørsmålet: Personlig så synes jeg det er ekstremt upraktisk å ha xp og data på samme disk.. og upraktisk ser jeg virkelig ikke hvordan det kan være, i hvertfall ikke når du har PM

Lenke til kommentar

Det er kjipt når du installerer ting å måtte endre på "installation path" til D, kommer alltid til å glemme meg i et jævla kjør. [late glemske meg] Og så er det litt kjipt å ha to disker å holde styr på [den ene blir full, må flytte over, etc...(dette kommer sikkert ikke til å skje ettersom bare os skal ligge på c)

Vel, det er vel noe i det.....

Kunne reinstallere os uten tap av alt det andre osv...

Lenke til kommentar

Ok:

hda1: Primær C: Windoze OS ntfs 10-20GB

hda2: Primær Linux root (/) ext3/reiserfs 5-10GB

hda3: Extended resten av plassen

hda5: Logisk, Data (mp2 filmer og andre dokumenter), FAT32 så mye plass som du trengher

hda6: Linux /home ext3/reiserfs så mye plass som du trenger

hda7: Linux Swap 512 MB ca

Dette burde passe perfekt for deg :D

MarcelSB

Lenke til kommentar

Poenget med to partisjoner er at du installerer os og installerer programmer på f.eks. c: og legger data (filmer, mp3 og andre nedlastninger) på d:

Da slipper du å miste ting du har lastet ned når du skal reinstallere os'et. Det eneste du gjør er å bruke cd-er og installerer programmene (nå som zip-filer) som ligger på d: ( de installeres forøvrig på c:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...