Gå til innhold

Hvilke trafikkregler gjelder for sykkelister i sykkelritt?

paa99

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fartsgrensene gjelder såvidt jeg har forstått også for syklister, selv om de færreste er godt nok trent og motivert til å orke å bryte dem...

Siden det er løp, og gatene er sperret av for biler, så må jo politiet ha gitt dispensasjon.

Ellers kunne de jo ikke sperret offentlige gater etter eget forgodtbefinnende.

På en gårdsvei nær hytta arrangeres av og til rally (med biler), også da er veien sperret for biler som ikke deltar i konkurransen. Og jeg kan love deg at de bilene bryter fartsgrensen med politiets velsignelse.

Eneste kjipe er hvordan veien ser ut etterpå. Vi som kjører franske, forhjulsdrevne biler uten bakkeklaring må være forsiktige de følgende dagene før de fikser veien etter seg.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Fartsgrensene gjelder såvidt jeg har forstått også for syklister, selv om de færreste er godt nok trent og motivert til å orke å bryte dem...

Man trenger ikke å være så fryktelig godt trent for å bryte fartsgrenser om de er lave nok og man får nok hjelp av fartsgrensene. For eksempel vet jeg om en lang og bratt nedoverbakke med fartsgrense 40-50 km/t i Drammen, der er det ikke noe problem å bryte fartsgrensen på sykkel.

Lenke til kommentar

I de fleste tur-ritt som arangeres for oss normale normenn vil ikke veien være sperret av og da gjelder alle traffikregler. Du må for eksempel fortsatt stoppe for en fotgjenger i fotgjengerovergang selv om du er i et stort felt med syklister som kjemper om seieren.

Lenke til kommentar

Dette er avhengig av kva slags avtale arrangør har med politiet. Om ikkje anna tilatelse fra politiet er på plass så må sykklistane følge trafikkreglane.

Om dei har fått lov av politiet til å bryte trafikkreglane så må enten veien være sperra av eller dei må ha ledebil som varsler trafikantane om at sykklisten kjem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...