Gå til innhold

Hvordan slette Ubuntu linux? Trenger en tom harddisk


Anbefalte innlegg

Hvordan slette Linux? Formatere harddisken så den blir helt rein eller noe slikt.

 

Når jeg prøver å legge inn Win Xp finner ikke setup'en noen harddisk.

Jeg tror dette er fordi Linux(ubuntu) tar hele plassen, og jeg ønsker derfor å slette Ubuntu.

Jeg har ATA, ikke SATA, som virker å være problem med Xp. Jeg har hatt Xp på denne PCen før. Ubuntu funker å legge inn, så harddisken burde være fungerende og kobla skikkelig til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan slette Linux? Formatere harddisken så den blir helt rein eller noe slikt.

 

Når jeg prøver å legge inn Win Xp finner ikke setup'en noen harddisk.

Jeg tror dette er fordi Linux(ubuntu) tar hele plassen, og jeg ønsker derfor å slette Ubuntu.

Jeg har ATA, ikke SATA, som virker å være problem med Xp. Jeg har hatt Xp på denne PCen før. Ubuntu funker å legge inn, så harddisken burde være fungerende og kobla skikkelig til.

 

 

Som jeg husker det kan du under installasjonen slette alle partisjoner på disken, selv om de ikke er NTFS/FAT32 partisjoner, tror det står noe om "unidentified partion on XX:XX)...

Lenke til kommentar

XP skal da finne disken uansett om det er Ubuntu installert på den..

 

Du kan bruke en Live-CD med gparted og formattere disken til NTFS eller FAT32 eller hva du nu skulle ønske, da skal det bare være å installere XP på den. Alternativt kan de resize disken og ha ubuntu og XP liggende side-om-side :)

Lenke til kommentar

Sist jeg installerte Windows så brukte jeg live-cd-en til Linux Mint. Synes den hadde et veldig bra program for partisjonering. Som sagt så er det du må gjøre å formatere disken til NTFS(/FatXX om du vil det). Om du ikke har gjort noen forsøk på å slette Ubuntu så er det bare å laste ned en Live-CD der du vet at det følger med program til det, og brenne den ut på cd. Linux mint kan du laste ned her.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Takk for info alle sammen.

Har alt laget en fat-32 partisjon, som ikke blir funnet...

 

Står vel ATA, men den er vel kanskje beslekta med SATA. Ser slik ut på Hitachi sin hjemmeside. Må vist legge inn driver med en dikset, noe som kan bli vrient på en moderne laptop...

 

Har lagt inn Windows før, men da hadde jeg en annen Windows inne. Mulig noe driver gikk med da jeg slette alt av Windows og kun hadde Ubuntu.

 

Skal se hva folk vet i Windows forumet.

Lenke til kommentar

sata-pata.jpg

Om harddisken har en lik kabel som den til venstre så er det ikke det som er problemet, men om den har en kabel lik den til høyre så er det sannsynlig det er driverproblem. Den til høyre er da SATA/S-ATA og den til venstre er ATA/PATA(kanskje flere muligheter også).

 

Ubuntu har uansett ikke ødelagt noen ting for drivere til Windows. De ligger på Windows-CD-en.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Jeg har installert Windows XP hundrevis av ganger og har aldri hatt behov for noen driver for å kunne finne disken i setupen. Det du derimot kan ha behov for å gjøre er å gå inn i bios og endre litt på instillingene der, f.eks endre til PATA disk (standard ATA) så når du har installert XP på vanlig måte kan du installere SATA driveren og deretter gå tilbake i biosen og endre til SATA igjen.

Dessuten er det i 1 av 100 tilfeller noe slikt er nødvendig.

 

Mye enklere mener ihvertfall jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...