Gå til innhold

[Løst]Båtmotor som har vært under vann, er det håp?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en nyere tohatsu 9.9 hester som gikk under vann en snartur i fjord sommer. Jeg fikk aldri lagt den i ferskvann og lurer nå på om det er noe lett jeg kan gjøre for å få den igang? Er det noen produkter f.eks fra biltema jeg kan bruke som er billige og vil løse opp korosjon og salt som har lagt seg rundt om i forgasseren og slikt?

Eventuelt så må jeg demontere forgasseren og slikt og rense den godt ut, vil det funke? Om sylinderne har låst seg, hvordan kan jeg få løsnet dem uten å skru opp blokka? Håper ikke motoren er ødelagt for godt av dette.

 

Motoren er ikke sjært. bare vært under vann, før den rusket litt og stoppet.

Jeg bare tok den opp fra båten å la den i på land, for jeg hadde ikke tilgang på vann balje der jeg var

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg forstår sveiv motoren da den kom under vann. Hvis den har ligget med saltvann i sylinderne helt siden i fjor sommer kan du ha et problem. Det kan gå å få svev på den igjen, men sannsynligvis har den korrodert en del innvendig. Det er ikke for ingen grunn det anbefales å ha olje i sylinderne og tørne motoren et par ganger før vinterlagring :cool: . Dette hindrer korrosjon og faste stempelfjører. Så uansett om du får svevet på motoren igjen har det sannsynligvis kommet korrosjonsskader på sylindervegger og i verste fall på veiv og lagre.

 

Men får du tørnet motoren slik den er nå? Isåfall, ut med pluggene og skyll nøye med rent vann i sylinderne. Blås ut vannet ved å tørne motoren. Skyll hele motoren grundig. Etterpå kan du fylle på diesel iblandet totaktsolje i sylinderne og la den få virke en stund. Så kan du tørne motoren noen ganger så du får blåst ut dieselblandingen. Forgasseren må også skylles i ferskvann og tørkes. Skrur du forgasseren helt av motoren kan du også helle rødprit i den, spriten tar med seg vann ut. Sett den inn med WD40 på sprayboks og spray i tillegg inni hele motorhuset. Ser du irr på elektrisk anlegg, skrap vekk irret og sett inn med fett. Tapp av girolja i undervannshuset og skift den ut med ny. Få tak i nye tennplugger og så er det bare å prøve å starte opp.

 

Får du start vil motoren sannsynligvis røyke en del i begynnelsen. Det er normalt. Bruk gjerne litt mer totaktsolje i bensinen i starten, er det irrmerker på sylinderveggene vil olja hjelpe på å få kjørt inn motoren bedre. Er det svært vanskelig å få start kan du prøve å spraye litt startgass inn i forgasseren mens du trekker i snora. Det mest effektive er å ha noen med deg til å spraye startgass mens du tørner.

 

Skulle du miste motoren i vannet enda en gang kan det være lurt å få dette gjort så raskt som mulig ;). Det vil spare motoren for betydelig slitasje.

Lenke til kommentar

Takk for et godt utfylt svar!:)

 

Jeg skal gå nøye til punkt og prikke på instruksene dine. Jeg må kjøre en 30min tur for å hente motoren nå først, så skal jeg se hvor ille alt egentlig er. Den sveiv da den gikk under ja, men hele motoren var faktisk ikke under, kun forgasseren kom litt under og den stoppet egentlig momentant da den gikk på tomgang og fusket samtidig. Men vet ikke hvor stor skaden er. Kommer til å bruke de neste dagene på denne reperasjonen, så skal jeg komme tilbake med et litt utfyllende svar på hvordan det gikk med motoren;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...