Gå til innhold

Hivlket objektiv trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe inn mitt første speilrefleks kamera.

Jeg tenkte å skaffe et objektiv jeg kan bruke til det meste, det må ikke være sånn skikkelig super zoom, men noe som duger til alle situasjoner for en amatør.

I etterkant tenkte jeg skaffe et skikkelig kraftig objektiv.. (500mm eller noe i den duren)

Kan noen anbefale meg hvilke 2 objektiver jeg burde gå for?

Kameraet er Eos 50D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med en 18-200mm og heller fylle på senere med det du måtte ønske? Prøvde Canon sin 18-200mm forleden og var positivt overrasket. Evnt. Kan du gå for en typisk normalzoom (Tamron 17-50, Canon 18-55, Sigma 17-70 etc.) så du ikke får så mye overlapping i brennvidde hvis du skal helt opp til 500mm i tele-enden (som nevnt av s1lVa er sigma 50-500 et godt alternativ der).

Edit: Leif was here

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Ville gått for en dedikert normalzoom, Tamron 17-50 eller Sigma 18-50 f/2.8

Har du virkelig bruk for 500 mm? Da må det nesten bli Bigmaen,selv om den ikker er voldsomt skarp på 500mm og stativ er et must.

Kunne ikke vært mer enig. Har selv tamronen og er veldig fornøyd. Bruker selv canon 55-250mm der normalzoomen kommer til kort og er også veldig fornøyd med denne.

Lenke til kommentar
Er enig med dere begge at det finnes "bedre" forslag hvis pris ikke er en hindring, men for de fleste av oss dødelige som faktisk prøver å overleve på siden av det å dyrke fotohobby'en må man ta lommeboka med i betraktningen
Derfor jeg også nevnte Tamron og Sigmaen, brukt så vil du vel kunne finne disse innenfor prisrammene til trådstarter.

QUOTE(Wipeout @ 01/06-2009 : 16:35)

Personlig ville jeg gått for 24-70 f/2.8 L, men da snakker vi en helt annen pris.....

Dette objektivet til et crop-kamera er jo verken fugl eller fisk. Yppelig til FF da..

Nja, som sagt så hadde det vært mitt valg. Og har selv brukt 24-105 på et 20D i snart 2 år, har vel tatt det av et par ganger for å sette på et 70-200. Så for min del så har jeg ikke savnet noe videre objektiv. Men har ihvertfall gitt mine tips til trådstarter som passer nokså bra innenfor prisrammene.
Lenke til kommentar
Personlig ville jeg gått for 24-70 f/2.8 L, men da snakker vi en helt annen pris.....

Dette objektivet til et crop-kamera er jo verken fugl eller fisk. Yppelig til FF da.. :)

Det er ikke jeg enig i ihvertfall. 24-70 er det klare valget for meg til min D80. Sjelden trenger no videre enn 24mm for mitt bruk med normalzoom. De gangene jeg har hatt bruk for det har jeg hatt med 12-24(ettersom det i de fleste tilfellene da er snakk om landskap uansett). Den ekstra rekkevidden fra 55-70 er faktisk ganske grei å ha også

Lenke til kommentar

Da har jeg havnet på Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro for Canon som et allaround. Hvis noen mener at jeg burde ha noe annet vennligst si ifra :)

velger å vente med en skikkelig telezoom til jeg har litt mer erfaring.

helt konge med mange tilbakemeldinger :) tusen takk alle sammen

Lenke til kommentar
Skal du ha noe skikkelig er absolutt Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM å anbefale. Koster litt, men er også en grunn til det.

...er enig at Canon sin 17-55mm er kongen av normalzoomene hva ren bildekvalitet anngår, men prismessig mener jeg at den er vanskelig å forsvare mot sigma og tamron sine ekvivalenter, spesielt når trådstarter har 3000kr som utgangspunkt for en normalzoom. Har selv siklet på det canon-objektivet, men lommeboken gav den drømmen nakkeskudd ganske fort :)

Lenke til kommentar

For Canon crop kamera (x1.6) er det vel ingenting som slår denne, samme gjelder Nikon's (x1.5) tilsvarende. Skal man kjøpe et crop-objektiv til denne prisen bør man selvagt vurdere om man ikke heller skal kjøpe fullformatobjektiv (24-70) i stedenfor - koster enda litt mer, men da er man klar for fullformat når den tid kommer (tipper at flertallet av kamerahus vil være fullformat om 5 år).

Har for egen del kun positive erfaringer med 24-70mm f/2.8 på D300 (DX). Litt i overkant tungt, men kvaliteten skinner både bygge -og bildekvalitetsmessig.

Lenke til kommentar
Da har jeg havnet på Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro for Canon som et allaround. Hvis noen mener at jeg burde ha noe annet vennligst si ifra :)

velger å vente med en skikkelig telezoom til jeg har litt mer erfaring.

helt konge med mange tilbakemeldinger :) tusen takk alle sammen

Jeg støtter valgene dine.

Det er fornuftig å vente med objektiv nr. 2 til du har blitt kjent med kameraet, normalobjektivet, og vet hva du liker å fotografere.

Jeg valgte Tamron 17-50/2.8, bla. pga. at den er litt videre, men Sigma 18-50/2.8 er et like godt valg.

Lenke til kommentar
Prior to receiving my Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens, I stated that I expected its image quality to match or nearly match that of Canon's L Series Lenses as it shares the L-Series UD lens elements. As it turns out, my 17-55 matches or exceeds the optical performance of my L-Series zooms in this similar focal length range ...

Kilde

Eg har dette objektivet, og det er meget bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...