blackcurrant Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 http://tb.no/article/20090328/NYHETER/416628647 – Jeg kan ikke garantere noe tidspunkt for når det blir bygd ny fastlandsforbindelse fra Nøtterøy. Men vi har i hvert fall dette med i vårt alternative forslag til Norsk Transportplan. Det har ikke den rød/grønne regjeringen, sier Jensen. Partilederen er krystallklar på at veier og annen infrastruktur må bygges ut der hvor det bor folk og ikke i grisgrendte strøk på Vestlandet og i Nord-Norge. – Det må bygges ut der hvor behovet er størst. Og det er på Østlandet. Blant annet i dette området, sier Siv Jensen. Valflesket ser forskjellig ut omkring i landet. Det er vel tildels naturleg, men eg er litt overraska. FrP har då høg oppslutning i kommunar som Ørsta og Os. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg tolker saken ganske annerledes, Frp er det eneste partiet med planer om å skaffe fastlandsforbindelse, men at det blir vanskelig å legge frem datoer for når det skal skje. Imotsetning til den rødgrønne regjeringen som ikke har planer om det. Men lyver satelittbildene til google? Finner jo fastlandsfobindelse på kartet jeg da. http://maps.google.no/maps?q=N%C3%B8tter%C...ge&resnum=1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) enig med Siv her, bygg der det bor folk før noe annet. 4 felts mellom storbyene først (oslo,bergen,Krist,Trondheim) etter det kan det snakkes om små steder. + 6 felts mot svinesund fra oslo må også tenkes på den perioden. jeg mener også at Staten skall KUN bygge stam veier, små veier kan kommune/fylkene bygg selv Endret 1. juni 2009 av -Night- Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Nøtterøy har fastlandsforbindelse, men den ender i et sterkt traffikert kryss som vil bli en flaskehals etterhvert som befolkningen i området vokser. Da er det forståelig at befolkningen på Nøtterøy vil ha en fastlandsforbindelse som går utenom Tønsberg sentrum. Endret 1. juni 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
McFly Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Nøtterøy har fastlandsforbindelse, men den ender i et sterkt traffikert kryss som vil bli en flaskehals etterhvert som befolkningen i området vokser. Den området ER allerede et sterkt trafikkert kryss Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Eventuelle reaksjoner på moderering skal gjøres via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 enig med Siv her, bygg der det bor folk før noe annet.4 felts mellom storbyene først (oslo,bergen,Krist,Trondheim) etter det kan det snakkes om små steder. + 6 felts mot svinesund fra oslo må også tenkes på den perioden. jeg mener også at Staten skall KUN bygge stam veier, små veier kan kommune/fylkene bygg selv Og prisen på det blir? Hele oljefondet? Er dyrt å bygge vei dette landet! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) enig med Siv her, bygg der det bor folk før noe annet.4 felts mellom storbyene først (oslo,bergen,Krist,Trondheim) etter det kan det snakkes om små steder. + 6 felts mot svinesund fra oslo må også tenkes på den perioden. jeg mener også at Staten skall KUN bygge stam veier, små veier kan kommune/fylkene bygg selv Vel, hvis du snakker om storbyene bør du jo ha med Stavanger også. Total avstand mellom disse byene er da ca. 2.400 km. Prisen for en km 4-felts motorvei er mellom 120 og 150 millioner kroner. Hvis vi tar utgangspunkt i 135 mill. pr. km (sannsynligvis blir det høyere på grunn av geografien i disse områdene) får du en totalkostnad på ca. 320.000.000.000 kroner (320 milliarder). For ordens skyld: I statsbudsjettet for 2009 er det vedtatt å bruke 17.000.000.000 kroner på veier /totalt/. Det er noen som bør innhente litt fakta så de får perspektiv over sine ønskedrømmer. Dette kommer ikke til å bli gjennomført om så Siv Jensen blir statsminister fra nå til 2050. Endret 1. juni 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 enig med Siv her, bygg der det bor folk før noe annet.4 felts mellom storbyene først (oslo,bergen,Krist,Trondheim) etter det kan det snakkes om små steder. + 6 felts mot svinesund fra oslo må også tenkes på den perioden. jeg mener også at Staten skall KUN bygge stam veier, små veier kan kommune/fylkene bygg selv Og prisen på det blir? Hele oljefondet? Er dyrt å bygge vei dette landet! Det er ikke overalt at det er 1000 meter høye fjell. Spesielt ikke rundt Oslo og Østfold. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Vel, hvis du snakker om storbyene bør du jo ha med Stavanger også. Total avstand mellom disse byene er da ca. 2.400 km. Prisen for en km 4-felts motorvei er mellom 120 og 150 millioner kroner. Hvis vi tar utgangspunkt i 135 mill. pr. km (sannsynligvis blir det høyere på grunn av geografien i disse områdene) får du en totalkostnad på ca. 320.000.000.000 kroner (320 milliarder). For ordens skyld: I statsbudsjettet for 2009 er det vedtatt å bruke 17.000.000.000 kroner på veier /totalt/. Det er noen som bør innhente litt fakta så de får perspektiv over sine ønskedrømmer. Dette kommer ikke til å bli gjennomført om så Siv Jensen blir statsminister fra nå til 2050. Et motorveinett mellom Oslo, Bergen, Kristiansand og Stavanger? Det er jo mye snakk om en felles veitrasé over Haukeli, som vil samle trafikken fra Østlandet til Bergen, Stavanger, Haugesund og omegn og vil være mye mer rasjonell pengebruk enn flere veier til disse byene. Hvis vi tar dette med i regningen og at en del allerede er bygd eller under bygging (Oslo-Drammen-Larvik, Oslo-Hamar, Kristiansand-Grimstad, Stavanger-Sandnes), så greier jeg iallefall bare å få gjenstående byggeavstand til å bli cirka 1 400 km. En slik investering vil selvsagt ta mange år og ikke bare være en engangsutbetaling. Hvis vi antar at 50% kommer fra bompenger (eller fra penger som omkanaliseres fra dagens utgifter for bilbruk, som langt overstiger det man bruker på vei i dag), og at dette gjøres over 20 år, blir det cirka 5 milliarder i året etter din estimeringsmetode. Fortsatt dyrt, men langt mer overkommelig. Og hvis man kjører det som en stor, helhetlig utbygging blir det antagelig enda billigere, da man sparer mye inn på "stordriftsfordeler". Det er mye veipenger i dag som kastes bort på oppstykket og ufullstendig utbygging av veier. Men det kan også bli dyrere fordi man må bygge en del tunneler/bruer, spesielt på Vestlandet, så det kan gå begge veier. Men 5 milliarder i året er iallefall et utgangspunkt. Men nå er jeg for å heller bygge ut veier med en moderat standard (trafikken over fjellovergangene er ikke større enn at to- eller trefelters vei vil gi god og sikker trafikkavvikling, nede i dalstrøkene kan det dog være et saklig behov for firefelters veier enkelte steder), og heller satse på jernbanen her til lands. Endret 1. juni 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Med Frp vil vi få en opptrapping av veibyggingen, noe landet virkelig trenger. Så får det koste hva det vil, ev kutte ned på andre utgifter. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 enig med Siv her, bygg der det bor folk før noe annet.4 felts mellom storbyene først (oslo,bergen,Krist,Trondheim) etter det kan det snakkes om små steder. + 6 felts mot svinesund fra oslo må også tenkes på den perioden. jeg mener også at Staten skall KUN bygge stam veier, små veier kan kommune/fylkene bygg selv Og prisen på det blir? Hele oljefondet? Er dyrt å bygge vei dette landet! bedere bruke oljefondet på det en der det er brukt i dag Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det blir ikke inflasjon om man kjøper arbeidskraft fra utlandet. Det blir heller ikke inflasjon om man kjøper sement og betong fra utlandet. Det blir ikke infjasjon av å kjøpe varer som ikke er på det norske markedet . Eller tar jeg feil nå? Har ikke blitt helt overbevist om at FrP sin økonomi ikke er bærekraftig. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Så lenge byggenæringen er i brakk, kan vi godt la dem bygge veier sier nå jeg. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 enig med Siv her, bygg der det bor folk før noe annet.4 felts mellom storbyene først (oslo,bergen,Krist,Trondheim) etter det kan det snakkes om små steder. + 6 felts mot svinesund fra oslo må også tenkes på den perioden. jeg mener også at Staten skall KUN bygge stam veier, små veier kan kommune/fylkene bygg selv Og prisen på det blir? Hele oljefondet? Er dyrt å bygge vei dette landet! bedere bruke oljefondet på det en der det er brukt i dag Hvert år vi venter vil det bli dyrere. Å bygge veier rundt om kring er en investering. Mye bedre å invistere i noe man har bruk for nå, og seinere, istedet for å sette pengene på bok. FRP vil også opprette et fond der avkastningen går til veibygging. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Det blir helt feil å bygge 4-felt veier mellom Oslo Trondheim og mellom Kristiansand og Sandnes. Men veiene burde bli bedre. Det er altfor mange svinger og bakker langs disse veiene. Men hva har FrP tenkt å gjøre med riksveiene og fylkesveiene landet igjennom? De veiene er det ofte enda dårligere stell med. En ting som er rimelig sikkert, det er om at Høyre, KrF, Venstre blir regjering som sist, og FrP blir satt på siden, så vil veiene bli enda dårligere enn de er i dag. Dagens regjering bruker faktisk mer penger på vei enn den gamle. Men det er selvsagt ikke nok. Men det er også andre sektorer som trenger mer penger. Det er mye viktigere å tenke på helheten av hva et parti tar anvar for, enn kun vei. Jeg tror heller ikke at FrP vil holde på så mye av det de lover. Særlig når de kommer med nye meninger og forslag ukentlig. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Meir om FrP og veg: Lover 10 milliarder til nord: Stor-satsing på veier blir Fremskrittspartiets første og største valgkampsak. Fremskrittspartiet vil seks-doble bevilgningene til veier i Troms og Finnmark, sammenligna med det regjeringa legger opp til. http://fil.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.6624889 Finnmark Frp går høyt ut i samfunnsdebatten og flagger samferdsel som viktig valgkampsak. De vil få orden på Seiland-ferga, Skarvbergtunnelen, ny kystvei og oppgradert E6 - med rassikring og uten bompenger. Det provoserer Senterpartiets stortingskandidat Morten Edvardsen, som mener Frp ikke sender et likt budskap til velgerne. - Partilederen deres har sagt at pengene ikke skal brukes i distriktene. Men her i Finnmark sier lokalpolitikerne at her i fylket skal det satses. Da har partiet et forklaringsproblem, mener Edvardsen - og beskriver løftene til Frp som valgflesk. Det blir ikke inflasjon om man kjøper arbeidskraft fra utlandet. Det blir heller ikke inflasjon om man kjøper sement og betong fra utlandet. Det blir ikke infjasjon av å kjøpe varer som ikke er på det norske markedet . Eller tar jeg feil nå? Har ikke blitt helt overbevist om at FrP sin økonomi ikke er bærekraftig. Kanskje det kan gå, men eg har problem med å sjå dette utan protestar og press ifrå næringslivet i Norge. Folk kjem til å gå på TV med spørsmål om korfor vi importerar alt ifrå utlandet, i staden for å kjøpe frå nettopp deirabedrift og arbeidsplass. Å importere asfalt, betong og grus inn til Noreg høyrest veldig dyrt ut. Korleis FrP sin plan skal ordnast har vi ikkje konkret foran oss på detaljplan i dag. Dette sjølv om andre (senterpartisten Navarsete) ønskjer å utrede konseptet for ein langt mindre skala. (Ho var tydeleg på at det sjølv då vil vere prisdrivande, men usikker på om vi burde berre la det bli ein del inflasjon og ta dei negative konsekvensane av det. ) Reint økonomisk lovar FrP mykje på veganlegga. Du kan nesten sei at landet ville ha fått all den vegen som trengst over ein fireårsperiode. Og kva skal bransjen drive med då? Boom and bust for bygg og anlegg. Om ikkje for norske arbeidsplassar, so brukar ein opp potensielt arbeid for norske bedrifter. Endret 5. juni 2009 av blackcurrant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå