peckerston Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Dette skal være en slags trykksensor med alarm men jeg har ingen idé om hvordan den funker rød prikk: resistor blå: diode rosa: NPN transistor grå: "SPDT Relay" gul: en eller annen dings som kan lage lyd Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Er ikkje mi sterkaste side dette her, men eg kan vertfall prøve. Når motstanden får straum vil dette føre til at transistoren vil begynne å lede straum, som igjen vil gi straum til releet. Releet vil då starte å "blinke" slik at det kortsluttar den "dingsen" som lagar lyd til 0 V. Dette vil lage ein pip pip pip pip ... lyd. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 ... Releet vil då starte å "blinke" ... Det er vel ikke riktig. Releet er koblet som en 'holdekrets', dvs det holder seg selv på slik at lydgiver har strøm helt til kretsen brytes. Lydgiveren kan lage hvilken som helst lyd, avhengig av type (Sonalert). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132 Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Åja. Eg trudde releet var av ein slik sort slik det "blinka" når det får straum. Då var det berre meg som missforsto korleis det virka Men eg forstår ikkje koffor det skal bli brukt både ein transitor, motstand og ein diode for å lage ein haldekrins? Er det slik at den trykksensoren må sende så og så mykje straum slik at transistoren starter å lede før kretsen blir aktivert? Og ka dei to brytar symbola symboliserar egentlig? Er jo to røde prikkar der på den eine. Hehe, er som sagt ikkje mi sterkaste side dette her. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Motstanden setter arbeidspunktet for transistoren, blir i prinsippet en spenningsdeler med sensoren (T). Diode har man alltid på en relespole, den 'kortslutter' spolen når strømmen slåes av, for å unngå skadelige spenninger. Bryteren med to røde prikker er av-knappen for å resette releet. Lenke til kommentar
peckerston Skrevet 2. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2009 Takk for svarene, det hjalp veldig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå