airscape Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Hei! Har en relativt ny Acer Aspire 5930g kjøpt på digitalimpuls i oslo til 7500 kr i januar i år. Denne: https://prisguiden.no/product.php?product_id=100570 Har til sammen fått over 25-30 bluescreens med økning i det siste, så vidt jeg vet samme feilmelding i alle. Ved noen av bluescreenene har pcn i tillegg bråkt noe sjukt mye og lagd noen ville lyder.. durrrrrrrrr. Prøvde pga dette å installere noen andre lyddrivere og ikke fått denne lyden i etterkant. Men fremdeles henger den seg, også fryst en del ganger uten bluescreen. Klarte på et tidspunkt å finne feilmeldingen via hendelsesliste (sykt mye andre feilmeldinger der og btw, om dette sier noen noe). Sjekket gjennom da og denne sto på alle Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected. Ellers kan jeg si at pcn blir ganske varm, lar den stå på en pult.. og at jeg kanskje mistenker det er noe galt med rammen, fått noen klager på "minnemangel" og den har hengt seg mer når jeg har hatt mye ting oppe i windows. Ikke laget et Acer Fabrikkstandard sikkerhetskopieringsimage siden jeg ikke skjønte dette da jeg fikk pcn, så hvis jeg skal formatere vil jeg nok installere XP eller noe hva tror dere feilen skyldes... driver/software feil på pcn, er det noe man kan fikse enkelt utifra bluescreen feilmeldingen, eller skyleds det fysisk feil på pcn? ville du reformatert eller bare levert pcn inn igjen til digitalimpuls og fått de til å se på den? ganske lei dette nå.. Endret 1. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
villmark Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Er lagt ut en løsning på samme problem her: http://windowsforums.org/index.php?showtopic=392 samme siden, men på norsk: http://translate.google.com/translate?u=ht...sl=en&tl=no Lenke til kommentar
airscape Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Er lagt ut en løsning på samme problem her: http://windowsforums.org/index.php?showtopic=392 samme siden, men på norsk: http://translate.google.com/translate?u=ht...sl=en&tl=no Takk! Prøvde den første versjonen av fixen der nå, kom WMI advarsler som den sa osv og reboota igjen... bare vente og se nå da Endret 1. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
airscape Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Hei igjen Har siden jeg gjorde denne fixen ikke fått den samme bluescreenen igjen, men derimot fått 1 ny type bluescreen og pcn har hangt seg 1 eller 2 ganger ved at den har fryst helt opp i tillegg. Er ganske sikker på at det var en ny bluescreen melding, men finner ikke denne i hendelsesliste. Det står kun at systemet uventet ble avsluttet. Alle tidligere bluescreens står feilmeldingen lagret der, så det er litt rart. Har kjørt memtest for å sjekke minne (uten å boote fra disk) og fikk ingen errors Noen ideer til hva som kan være galt? burde jeg bare kaste meg over reformat? hadde jo vært kjekt å funnet ut hva som var galt Endret 4. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Legg ved minidumpen evt følg guiden over for hvordan man feilsøker Windows. Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Skjedde igjen nå så har bluescreenmeldingen. Det som skjedde var at pcn (idet msn logget på... som var tilfelle sist og, mysterious) bare frøys. Helt fryst, så må skru av med knappen. På oppstart kom bluescreen meldingen og takket være tråden her hadde jeg nå skrudd av den grusomme funksjonen som får pcn til å fjerne den automatisk.. så tok bilde av den nå. erroren på denne er Technical information: *** STOP: 0x000000C5 (0x01C9E2DD, 0x00000002, 0x00000000, 0x820F315E) øverst i meldingen står det noe om driverfeil... her er minidumpen for denne bs'n: http://www.dump.no/files/283c5d7cf5cd/Mini060509-01.dmp og her er for den som ble laget da jeg fikk forrige bs og lagde min forrige post her: http://www.dump.no/files/283c5d7cf5cd/Mini060309-01.dmp Endret 5. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Om du zipper filen kan du legge den som vedlegg på forumet. Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 la den til nuh i posten Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) C5 er relatert til at en driver har gjort et området i minnet korrupt. For å prøve å finne den skyldige driveren kan du bruke Special Pool via Driver Verifier på mistenkelige drivere eller evt slå på Special Pool for alle drivere via gflags. Special Pool funger slik at alle allokasjoner blir omringet av en ugyldisg side i minnet. Om en referanse blir gjort før eller etter allokasjonen vil systemet kræsje og den skyldige driveren vil ligge på stakken. Mer om Special Pool og Driver Verifier har jeg beskrevet i min lille guide: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10690239 Endret 5. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Åpna Driver verifier, men hvilke drivere skal jeg sjekke? Er det mest likely skjermdrivere, lyddrivere ol? Fant ikke special pool i den posten din btw? Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) hva med at jeg bare resetter ALLE drivere til standard windows instillinger.. kan det driver verifier gjøre det? og så downloade skjermkortdrivere og lyddrivere på nytt? jeg er ganske nuub på å fikse pcr og skjønte egentlig ikke en dritt av det programmet... valgte skjermdriverne mine etter guiden din (nvidia) og brukte pcn litt men ikkeno hang seg Endret 5. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Valget heter Spesialutvalg på norsk forøvrig. Prøv å velg drivere som er mistenkelige først. (Om du mistenker noen) Prøv 10 stykker om gangen eller noe slikt. Om du ikke finner noe spesielt kan du slå på Special Pool for alle drivere. Til sist kan jeg si at valgene du gjør i Driver Verifier ikke tar effekt før du restarter maskinen. Og forøvrig en generell advarsel - Driver Verifer kan feks kræsje maskinen i oppstarten slik at du ikke kommer inn i Windows - om dette skjer må du bruke "Last known good" fra oppstartsmenyen. Endret 5. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) aha ok prøve alle drivere som ikke er Microsoft Cooperation først da? 1. velge 10 drivere 2. fullfør 3. reboot 4. bruke pcn litt.. type 5-10 min? 5. gå inn i verifirer og skru tilbake til standard instillinger 6. repeat med 10 nye? skjønte jeg posten din rett da.. jess har norsk windows vista men fant programmet ved å skrive kjør driver verifier likevel. var btw en haug ekstra alternativer som du ikke hadde på de printscreenene du la ut, spesielt der man kryssa av ting. så tok bare med det du hadde kryssa av. En av de vanligste årsakene til at Windows henger seg helt er at det er to drivere som går i Vranglås(Det vil si at to drivere vil ha tilgang til samme ressurs og det ene venter på at den andre skal frigjøre ressursen og vice versa.) Og siden man nå har aktivert Oppdaging av vranglås vil Windows istedet for å henge seg nå kræsje og gi en blåskjerm du kan analysere med Windbg.Da kan du enkelt åpne kræsjdumpen og analysere den med !analyze -hang for å få opp hvilke drivere som forårsaket vranglåsen og oppdatere eller eventuellt deaktivere dem. Andre kræsj som ikke er relatert til såkalte Deadlocks (Vranglåser) Analyserer du bare som vanlig med !analyze -v kan man ikke bare bruke den blåskjermen/minidumpen jeg fikk før i dag til å finne ut hvilke drivere det er som sliter..? forstår ikke helt poenget med dette driver verifier om det bare skal oppnå å få en blåskjerm istedet for frys av pcn Endret 5. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Velg bare den innstillingen som heter Spesialutvalg! Bildene ble tatt fra en Windows XP maskin og Vista SP1 som er bygd på Server 2008 har fått noen nye valg i Driver Verifier som riktignok ikke er avbildet men ligger en liten forklaring på hva de gjør under. Dog er disse innstillingen ikke relevante siden det eneste man er ute etter er å aktivere spesialutvalg. Den prosedyren som du har beskrevet ovenfor er derfor korrekt rent bortsett fra at du ikke skal krysse av for alle valgene slik som i bildet men bare der det står Spesialutvalg. Det Driver Verifier gjør er å innføre en rekke strengere kontroller på Driverne, derfor er det ikke urimelig at Windows kan kræsje i oppstarten om en av driverne har en feil. Om dette skjer kommer du da ikke inn i Windows men Windows vil faktisk lagre den siste vellykkede oppstarskonfigurasjonen din som du kan stille tilbake til ved å trykke F8 i oppstarten for å få opp oppstartsmenyen og velge enten "Last known good configuration" eller "Siste fungerende konfigurasjon" som det heter på norsk. Dette er en nok så avansert måte å feilsøke på - så om det er noe du er usikker på er det bare å spørre. Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) bra du sa fra om det med kun Spesialutvalg, for jeg krysset rett av på alle du hadde kryss på jeg. heldigvis ikke reboota noe enda. men lurer på hva jeg skal gjøre hvis jeg lykkes i å finne ut at driverne jeg markerte sleit og pcn kliker vinkel...skjønner jeg eksakt hvem av de 10 det gjaldt, og kan ikke minidumpfila fra min forrige bluescreen (kom ved oppstart ETTER en frys) vise hvilken driver som er korrupt isteden? sto noe som "ligge på stakken" i posten din lenger opp her.. har forøvrig ikke satt meg inn Windbg som analyserer minidumpfiler men burde kanskje gi det et shot.. prøvde 1 gang for 3 uker siden og fikk det ikke til å virke som den pc-newben jeg er Endret 5. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 kan man ikke bare bruke den blåskjermen/minidumpen jeg fikk før i dag til å finne ut hvilke drivere det er som sliter..? forstår ikke helt poenget med dette driver verifier om det bare skal oppnå å få en blåskjerm istedet for frys av pcn Minidumpene gir bare en liten innsikt i minneområdet på datamaskinen - faktum er at en driver kan gjøre et minneområde korrupt og deretter kan prosessoren bearbeide milliarder av instruksjoner før det minneområdet blir referert igjen og maskinen kræsjer. Problemet da er at selv om man gjennomgår minidumpen er det umulig å avgjøre hvem det var som gjorde minneområdet korrupt siden man ikke vet når det ble korrupt. Spesialutvalg eller Special Pool vil da ved en nøyere kontroll av drivere kunne ha en større sjanse for å ta Driveren på fersk gjerning og dermed kræsje maskinen og gi en minidump der den skyldige driveren ligger på stakken. En blåskjerm er bestandig mye mere nyttig enn at maskinen fryser siden en maskin som er fryst ikke kan diagnostiseres. Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 har prøvd med 10 drivere og 10 nye drivere nå, ingen bluescreen.. er 10 min~ bruk nok av pcn til at den skal klare å kræsje? noe spess jeg må gjøre som å få cpuen til å jobbe veldig hardt osv for at kræsjen skal skje? har 8 fler drivere jeg skal runne på nå, så er det bare windows driverne igjen vil du anbefale å gå løs på de og hvis ikke noe skjer på andre type drivere? er en haaaug windows drivere der inne liksom.. frister ta 30 om gangen da Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Vel vanligvis bruker jeg å ta 2 runder der jeg går gjennom de 20 mest mistenkelige driverne - deretter slår jeg på spesialutvalg for alle tredjepartsdrivere og tilslutt absolutt alle drivere. Når driver verifier er aktivert er generelt det beste å prøve å gjøre det samme som du gjorde når de forrige blåskjermene inntraff. Det beste er å holde på til maskinen får en blåskjerm. Da vet man ihvertfall at minnet har blitt korrupt. Endret 5. juni 2009 av fenderebest Lenke til kommentar
airscape Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) jeg brukte spesialutvalg på alle nå da.. har 28 drivere som ikke er fra windows, alle disse er testet nå og de siste 8 holder da forhåpentligvis på å bli testet mens jeg skriver dette hvis jeg har gjort alt riktig.. fulgte guiden din bare at jeg bare tok med Spesialutvalg. etter reboot og windows bruk gikk jeg inn i verifier igjen, valgte slett eksisterende instillinger, åpnet verifier nok en gang og la inn 10 nye drivere med Spesialutvalg får bare bruke pcn til det jeg pleier gjøre nå da.. kommer det ikke noen BS trykke på Velg automatisk alle drivere som er installert på denne datamaskinen på Driverbekreeftingsbehandling? btw hvordan vet jeg at dette driver verifier programmet faktisk kjører? merker ikkeno forskjell kan du ikke prøve sjekke den minidumpfila mi og se om det kan tyde på at det er lyddrivere feks som jeg uploada lenger opp her? eller vil ikke den si noe som helst? og btw på enhetsbehandling finner jeg at jeg har en nvidia high definition audio driver, OG en Realtek high definition audio... føler at det er sprøtt å ha 2 drivere der? kan dette kollidere?! Endret 5. juni 2009 av airscape Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå