Gå til innhold

Dagpenger etter dimmisjon

Makk2

Anbefalte innlegg

Har hørt at det skal være mulig å få utbetalt dagpenger etter dimmisjon ved å melde seg som arbeidsledig hos NAV.

Har ingen planer om å faktisk skaffe meg en jobb, men litt ekstra penger på bok til når studiene mine begynner 1,5 måned etter dimmisjon hadde ikke vært å forakte.

Noen som vet noe om hvordan dette fungerer? Er det mye "mas" fra NAV om å komme deg i arbeid/kursing ol. eller er det mulig å bare melde seg opp, få betalt for å ha ferie, for å så deretter varsle at man nå er student og ikke lenger skal motta dagpenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du går til NAV-kontoret ditt, melder deg som arbeidsledig (husk å si du akkurat har dimmitert), sender meldekort annenhver uke og casher inn 10k i måneden.

Kursing, drittjobbing osv avhenger jo av hvor du bor, men hvis du bor på en liten plass er det ikke noe særlig av det.

Endret av Rippo
Lenke til kommentar

10 000 i uka? Hvor i guds navn har du det i fra?

Jeg gikk på dagpenger etter jeg dimiterte. Du får ca 500 kr dagen, før skatt. Så du får vel utbetalt ca 4000, annen hver uke. Så en ca 8000 i måneden.

Men du må fikse det rimelig ASAP. Du får ikke pengene i handa med engang du kommer inn. Og siden du bare skal gå på det der i 1,5 måneder, så ville jeg ringt NAV med en eneste gang og si at fra xx/xx/xxxx dimiterer du fra Forsvaret, du er arbeidsledig, og at du søker dagpenger.

Så vil du få utbetalt penger fra den dagen du dimmer.

Teknisk sett skulle du vel klare deg på dimmepengene, men når staten tilbyr deg "gratis" penger, så hvorfor ikke ?

Lenke til kommentar
Men retten til penger bortfaller dersom man har fått bekreftet studieplass. Som student kan man ikke lenger motta dagpenger. (Med mindre man har helt spesielle omstendigheter).

Er du sikker på dette? Sendte en mail til Nav for noen dager siden hvor jeg spurte litt ut om dagpenger i perioden frem til studiet starter, og det virker som at det fremdeles går an å få dagpenger mens man venter, og har fått studieplass.

Informerte om at jeg hadde en plass reservert som jeg skulle begynne på til August, og snille damen fortalte meg at det er først når jeg er kommet "hjem" til der jeg skal bli i ferien, hjemstedet mitt, at jeg kan få dagpenger.

Sitat fra mail:

Når du registrerer deg som arbeidssøker, og søker om dagpenger, så må man i prinsippet være villig til å flytte for å få jobb. Man må også takke ja til jobbtilbud man får. Så lenge du har rett på dagpenger, vil du ikke ha krav på andre stønader gjennom NAV, såfremt du er arbeidsdyktig.

Jeg lurer på hvordan det virker med evt jobbtilbud. Noen som har erfaring med dette, vil man få mye jobbtilbud om man bor i en storby, og hvordan vil dette behandles om du skal dra en tur mot slutten av perioden før du studerer? Da vil du egentlig i prinsippet være på 'ferie', betalt ut av egen lomme, sier snille damen på mail.

Hva slags jobber og eventuelle kurs er man pliktet til å møte opp på? Det må jo være små strøjobber som å male et hus eller lignende, med tanke på at jeg skal studere knapt en måned etter.

Lenke til kommentar
Men retten til penger bortfaller dersom man har fått bekreftet studieplass. Som student kan man ikke lenger motta dagpenger. (Med mindre man har helt spesielle omstendigheter).

Er du sikker på dette? Sendte en mail til Nav for noen dager siden hvor jeg spurte litt ut om dagpenger i perioden frem til studiet starter, og det virker som at det fremdeles går an å få dagpenger mens man venter, og har fått studieplass.

Hvis du mener at NAV har sagt slik så kan du fint forholde deg til det. Det er noen år siden jeg selv dimmet så jeg skal ikke være 100% påståelig på at reglene fortsatt er de samme idag.

Lenke til kommentar

Jeg mottar for øyeblikket penger fra NAV. Dimmiterte i Januar og får ca. 11,000 kr i måneden. Bor i Trondheim og har ikke fått et eneste kurs/jobbtilbud. Tror sjansen er minimal for å få det hvis du ikke gjør noen spesiell innsats for det, i og med at arbeidsledigheten er såpass stor for øyeblikket.

For å få det er du nødt til å fylle ut et par skjema og levere det til ditt lokale NAV-kontor, sammen med tjenesteuttalelsen. Deretter venter du et par uker, så begynner pengene å tikke inn på konto. Huske å sende meldekort!

Lenke til kommentar
Så vil du få utbetalt penger fra den dagen du dimmer.

Vel... fra den dagen du melder deg arbeidsledig vel???

Kan ikke komme to måneder etterpå å si at du skulle gjerne hatt pengene du kunne hatt dersom, hvis en hadde vært tidligere ute.

Så du bør melde deg arbeidsledig med en gang...

Med mindre noe har blitt endret (som jo er temmelig mulig siden jeg dimmet for...hmm... 11 år siden).

Jeg dro på ferie i to uker rett fra militæret, slik at jeg fikk ordnet det sånn at forsvaret betalte reisen...mer eller mindre. Så da fikk jeg ledighetstrygd fra da jeg kom hjem og meldte meg ledig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...