Gå til innhold

Trenger hjelp med kjøp av Gamer PC

Anbefalte innlegg

er

HIS Radeon HD 4850 512MB GDDR3 IceQ 4 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, HDCP, "Turbo"

eller

XFX GeForce GTS 250 512MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0, 2xDVI, Graphics Plus, 738/2200Mhz

noe bedre?

eller er den du satt sammen bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon 4890 er definitivt adskillig bedre enn et 4850. Oppsettet jeg foreslo vil også være bedre enn Gamer i05, men det inneholder ikke operativsystem som du sikkert ser.

Utdrag fra test av 4890:

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4890-review-test/10

Jeg vil påstå at ytelsesmessig så er oppsettet jeg har foreslått bedre enn Gamer i05 selv om begge vil kjøre spillene du nevner, dog ikke maks settings hos i05.

Alt kommer også litt an på hvilken oppløsning du tenker å spille i, dvs. hvor stor skjerm du skal bruke.

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar

har en 18 eller 19" jeg tror jeg kan "okkupere" ^^,

hvilket OS er det du anbefaler da? til spilling.

Vet du om det er noe mulighet for å kanskje gjøre en avtale som innebærer at jeg får windows 7 enten gratis, eller billigere når det kommer ut, hvis jeg kjøper vista nå?

Og vet du noe om ca. hvor mye windows 7 kommer til å koste?

hvis det ikke er for dyrt kan jeg da kanskje vente til det kommer.

tror jeg har en XP plate ett eller annet sted :p

Endret av GuZzlE
Lenke til kommentar

Til spilling synes jeg personlig XP holder i massevis. Hvis du da klarer deg uten DirectX10.

Windows 7RC finnes fremdeles tilgjengelig for nedlasting på Microsoft sine sider og vil fungere frem til juni 2010. Win7 fungerer utmerket til det meste selv om det ikke er den endelige versjonen.

Det skal også eksistere en løsning med rabatt eller gratis oppgradering til Win7 ved nåværende kjøp av Vista, men dette mener jeg er forbeholdt bedrifter etc.

Til en 18-19" skjerm så vil du sikkert klare deg fint med et 4850 evt. 4870, men du må tenke på om du evt. kommer til å bytte skjerm i fremtiden. I så tilfelle vil du være tjent med et bedre skjermkort som 4890.

OS ville jeg ha ventet litt med hvis jeg var deg. Hvis du har en versjon av XP liggende vil jeg tro du vil klare deg utmerket med det inntil videre, eller du kan laste ned en lovlig versjon av Win7 som du kan bruke i et års tid.

I og med at du har en liten skjerm og derfor evt. kan kutte litt ned på skjermkort så kan du også kutte ned på strømforsyning til f.eks Corsair 550W. Corsair leverer glimrende strømforsyninger btw. Dette er det enste jeg tror kan "forbedres" med oppsettet jeg foreslo uten å foreta omfattende endringer.

Lenke til kommentar

Jeg kommer nok til å kjøpe en større skjerm etterhvert.

Kanskje jeg går for den du har satt sammen, men hvor mye koster det egentlig for OS?

Når det er "byggesett", er det sikkert at alt "passer" sammen, eller kan det hende at noe bare streiker og må byttes ut?

Lenke til kommentar

Et OS koster som regel fra 1000,- og opp.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10339

Forklaring på OEM:

http://www.hardware.no/artikler/avklarer_v...em-regler/36019

Alle delene jeg foreslår passer sammen og hvis noe plutselig skulle streike vil det være en feil fra produsentens side med mindre du har gjort en brøler under bygging.

Her får du det meste du behøver å vite for å bygge din egen PC. Slettes ikke vanskelig så lenge du tar deg tid, og tenker litt igjennom ting på forhånd.

http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg...en_selv/45552/1

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar

Selv liker jeg faktisk XP32 best ifm. spill, men Vista Ultimate 64 og Win7 64 fungerer også godt. Forskjellen mellom 32 og 64bit OS hos den vanlige bruker vil ikke by på noen forskjeller, bortsett fra noen (stadig mindre) tilfeller av inkompatiblitet hos enkelte programmer (bla. Norton360 i XP64, og noen versjoner av MSN)

Den største grunnen til at mange velger 64bit er at 32bit kun utnytter 4 gb RAM mens 64bit utnytter langt mer. Dette vil også si at hvis du har et skjermkort med 1gb minne så vil et 32bits OS også medregne dette og dermed "kun" utnytte 3 gb RAM.

Såfremt du er min rake motsetning og derfor gidder å lese ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit

Endret av Ohlja
Lenke til kommentar

hadde ikke XP liggende alikevell..

men har 8200 kr, så du skal få lov til å bestemme hvilket OS jeg skal ta med:p

Onklelen min har satt sammen pc'er i mange år så jeg tror han gidder å hjelpe meg sette sammen monsteret.. (og kanskje han har ett OS liggende jeg kan låne)

Lenke til kommentar

Er det noen baklemper med W7 RC? det er mange som sier at det slår seg av av seg selv etter en stund.

Må man legge inn ett OS før jeg får lagt inn RC'en?

Hvis dette er tilfelle kan jeg høre med onkelen min om han har ett OS jeg kan låne (er det ett begrenset antall ganger man kan bruke sånne OS CD'er?), og da laste ned RC'en?

Og så kjøpt Windows 7 når det kommer.

BTW Ohlja.. gratulerer med seieren ^^,

Endret av GuZzlE
Lenke til kommentar

Takker :D Hjemmebane da vettu ;)

Tror ikke du behøver å legge inn et OS for å installere Win7 nei. Siden Win 7RC (RC=Release Candidate) ikke er et ferdig produkt så legges det ut for fri nedlasting før endelig utgivelse. For at MS ikke skal tape haugevis med penger så slutter selvfølgelig denne versjonen å virke litt etter at den endelige versjonen av Win7 offisielt er sluppet.

Win7 RC har få ulemper såvidt meg bekjent. Noe smårusk som ikke-fungerende hvilemodus og noen problemer med drivere, samt enkelte programmer. Dette pga. at det fremdeles er rykende ferskt

og ikke sluppet som et ferdigstilt OS. Generell kompatiblitet er likevel meget god og de fleste spill fungerer godt. Faktisk er det spill som hos meg ikke fungerer i XP som fungerer i Win7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...