Gå til innhold

Bilderedigering i linux?

Anbefalte innlegg

Heisann

Pr i dag så bruker jeg lightroom og PS til rdigering, og eneste jeg egentlig trenger windws til er disse to programmene.

Så det jeg lurer på er om det finnes noe lignende til linux som man kan bruke?

Så kunne jeg egentlig bare kvittet meg med windows...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo installere og bruke (ihvertfall) PS under Wine (kompatibilitetslag) i GNU/Linux.

Alternativt finnes bl.a. GIMP, Inkscape og Krita som egne GNU/Linux-programmer. GIMP finnes også for Windows og kan lastes ned gratis fra www.gimp.org.

Lightroom ser det ut til å være dårligere med.

Du kan forøvrig pløye gjennom denne tråden etter flere svar og alternativer.

Som nevnt der kan du også kjøre Windows som en virtuell maskin under GNU/Linux, så fremt du har en prosessor som støtter virtualisering..

Edit: Glemte å nevne DigiKam som alternativ til Lightroom.

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Klarer man kjør så krevende program som PS og lightroom via wine?

Skal ta en titt på digicam.

Jada. Flere Windowsprogrammer er faktisk rapportert til å yte bedre under wine enn i native Windows :) Hvis du tenker på at spill har dårlig FPS og slikt i Wine er det fordi maskina må bruke store mengder prosessorkraft på å oversette DirectX til OpenGL on-the-fly. Et spill som bruker OpenGL yter tilnærmet likt i Wine og Windows. Blant annet Google har jobbet hardt og sponset Wine-prosjektet med betydelige midler for å få skikkelig støtte for PS.

Btw, det heter digiKam, fordi det er en KDE-applikasjon. Nesten alle programmer som er laget for KDE har en "K" i navnet sitt, nettopp for at det skal være lett å skille mellom KDE og Gnome-applikasjoner. Dette fører til mange teite og tungvinte navn, men sånn er det nu en gang.. Når det er sagt ligger KDE gjerne lenger foran Gnome i utviklingen av programmer. Amarok er KDEs fanebærer, en alldeles fantastisk musikkspiller.

Lenke til kommentar

Lightroom får du neppe til å bruke tilfredstillende

Photoshop CS4 i wine var buggete sist jeg testet, så det orket jeg rett og slett ikke

Gimp har jeg særdeles lite kunnskap om, men de takler vel neppe raw formatet uten installering?

Har testet Rawstudio, er vel ok, men det stopper der.

Tipper det beste alternativet er Bibble Pro, egentlig kunne jeg tenkt meg versjon 5, den skal jo komme i 64bit i linux. For oss canonfolk så skal vist Digital Photo Professional fungere bra i wine, dette tenkte jeg at jeg skulle teste ut om noen dager.

Så jeg venter og venter på Bibble pro v5 og jeg tror nok jeg må vente en stund til. (jeg orker ikke å drive med lib32 pakker og det klinet der :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...